Hej Nogen der har styr på turbo damper og hvorfor nogen bruger det ? Kan ikke selv rigtig forstår hvad den skal gøre godt for og hvordan den skal virke ? Den her kan justeres, men det vil ikke give noget side til side ?
"eksempel"
Vil gerne selv lave en, men er i tvivl om jeg kan lave den helt fast eller om der skal være bøsning/justermuligheder osv.
Vil tro at det er for at støtte den tunge turbo, så vægten af denne ikke knækker manifolden - især når manifolden er rødglødende har den ikke samme styrke. Der er sikkert også et element af "bling"
Så herefter fandt jeg det her, som er direkte oversat i transfætter:
citat En støtte beslag til turboladeren er bygget fordi manifolden er placeret en god afstand fra motoren. Under intensiv brug turbo bliver meget varmt og flydespænding på stålet , som kan begynde at synke under vægten af turbo . Ved hjælp af en konsol er en ønskelig løsning i høj grad at reducere de bøjende belastninger på manifolden og dermed de påvirkninger, som kan forhindre revner udvikler sig i manifolden under normal brug. Precision laser skåret af rustfrit stål og tillægger kompressorhuset .
Som jeg læser dette, gælder det om at holde turbo i spænd op ad og ikke så meget til siderne, så varmeudviklingen ikke laver numre når det hele udvider sig ?
Så helt fast beslag er ikke løsningen, det skal også kunne give sig ? Hvad siger I til det ?
Det er vel et almindeligt støttebeslag? Har set det standard monteret på biler med compoundturbo. De kan være ganske tunge(25kg+) Godt nok ser det ikke så bling ud som det du viser her
Smøring er ALT!
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."