volvo penta aq151 krumtap

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Thomas h p
Mester Medlem
Indlæg: 665
Tilmeldt: 06 sep 2011, 19:45

volvo penta aq151 krumtap

#1 Indlæg af Thomas h p »

hvad er sådan en volvo krumtap værd? Har en kammerat som har ødelagt et stemple på hans bådmotor, og er har fået og vide jeg kan give et bud på den motor. men det eneste som er noget værd er jo krumtap, og det ved han også godt :wow: men hvad er en fornuftig pris? er ikke typen som skambyder, så en realistisk bud?
Brugeravatar
kdrost
Senior Medlem
Indlæg: 396
Tilmeldt: 06 apr 2012, 00:32
Geografisk sted: Timring vest for Herning

Re: volvo penta aq151 krumtap

#2 Indlæg af kdrost »

Tænker 3500-5000 for krumtap alene
D&D Racing
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: volvo penta aq151 krumtap

#3 Indlæg af HenrikGM »

AQ151 findes som både 80mm og 86mm slag. Det gør noget forskel på prisen.

Der er ikke mange af dem, så det afhænger en del af markedet. Set solgt i sverige til 8000SEK.

standen er afgørende for prisen, 3500 er en skarp pris, også selvom den skal slibes om.

Hvis du hugger den op, vil jeg gerne have et stempel til opmåling sammen med original plejlstang.

Nyt stempel til motoren er ikke så dyrt, hvis han vil redde den(men så får du selvf ikke krumtappen)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Thomas h p
Mester Medlem
Indlæg: 665
Tilmeldt: 06 sep 2011, 19:45

Re: volvo penta aq151 krumtap

#4 Indlæg af Thomas h p »

HenrikGM skrev:AQ151 findes som både 80mm og 86mm slag. Det gør noget forskel på prisen.

Der er ikke mange af dem, så det afhænger en del af markedet. Set solgt i sverige til 8000SEK.

standen er afgørende for prisen, 3500 er en skarp pris, også selvom den skal slibes om.

Hvis du hugger den op, vil jeg gerne have et stempel til opmåling sammen med original plejlstang.

Nyt stempel til motoren er ikke så dyrt, hvis han vil redde den(men så får du selvf ikke krumtappen)


Det skulle være en med 86mm slag. Han købte nemlig en bilmotor for at bytte lidt stumper rundt. Han sagde at plejlstang var ens med en b230 motor. men at stempel stak en temlig meget over top når det blev samlet :) Men har ikke selv set det med egne øjne desværre.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: volvo penta aq151 krumtap

#5 Indlæg af HenrikGM »

Han må ikke smide stemplerne ud hvis det er den vej de er på. Jeg vil godt have fat i et med den lave pinhøjde til sammenligning. Også så jeg kan få afgjort om penta dele er tykke nok til at kunne modde til turbo brug. ..

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Thomas h p
Mester Medlem
Indlæg: 665
Tilmeldt: 06 sep 2011, 19:45

Re: volvo penta aq151 krumtap

#6 Indlæg af Thomas h p »

Henrik, ret mig lige vis jeg tager fejl, men den med 80mm slag hedder da aq131? og har kun 1 karburator, og aq151 er med 86mm slag og 2 karburator?
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: volvo penta aq151 krumtap

#7 Indlæg af HenrikGM »

Thomas h p skrev:Henrik, ret mig lige vis jeg tager fejl, men den med 80mm slag hedder da aq131? og har kun 1 karburator, og aq151 er med 86mm slag og 2 karburator?


ja, det troede jeg også men i jagten på 86mm krumtappen er jeg stødt på flere aq151 med b230 på blokken og 80mm slag. aq151 med 86mm slag har ogso b230 på blokken.

men det burde have været 86mm i aq151 hvis navngivningen var helt konsekvent.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Thomas h p
Mester Medlem
Indlæg: 665
Tilmeldt: 06 sep 2011, 19:45

Re: volvo penta aq151 krumtap

#8 Indlæg af Thomas h p »

Men lyder bestemt som en 86mm krumtap jeg har på krogen :-) men finder jeg ud af mandag, og så afgiver jeg et bud.

Sendt fra min LT26i med Tapatalk
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: volvo penta aq151 krumtap

#9 Indlæg af HenrikGM »

Thomas h p skrev:Men lyder bestemt som en 86mm krumtap jeg har på krogen :-) men finder jeg ud af mandag, og så afgiver jeg et bud.

Sendt fra min LT26i med Tapatalk


Hvis den kører stemplerne ud af boringen med std bilmotorstempler, så er slaget 86mm
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Thomas h p
Mester Medlem
Indlæg: 665
Tilmeldt: 06 sep 2011, 19:45

Re: volvo penta aq151 krumtap

#10 Indlæg af Thomas h p »

ja så må jeg heller få givet et bud på den krumbasse der :)
Besvar