Varm start udfordringer på Rover V8

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Bojerne
Nyt Medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 10 feb 2013, 15:36
Geografisk sted: København

Varm start udfordringer på Rover V8

#1 Indlæg af Bojerne »

Hej
Jeg er begynder i Megasquirt, så bær over med mine dumme spørgsmål :)

Jeg har en 3.9 liter Rover V8 som kører en MS2 v3.57 bygget af Phil Ringwood, så den benytter det originale ECU stik og ledningsnet.

Jeg har en del udfordringer med specielt varm (gen)start - den skal have en del omdrejninger på startermotoren, og 2 store "dap" på speederen for til sidst at halte sig i gang. Hvis man ikke giver den et dap, så kræver det en del tålmodighed før den starter - se evt vedlagte log.

Kold start er ok - kræver et dap på speederen for lige at holde den til ilden, men derefter varmer den fint op. Kørsel og tomgang er fantastisk - sammenlignet med den originale ECU :)

Ideer modtages gerne - også gerne henvisninger til hvem man kan konsultere mod betaling naturligvis. Jeg bor i København, men er ikke bleg for en tur til Jylland hvis det er nødvendigt.

Mvh
Michael
Vedhæftede filer
Warm no throttle 2013-12-28_12.12.36.zip
(12.37 KiB) Downloadet 585 gange
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Sidder lufttempsensor sådan så den får heat soak(Varmen fra motoren render i sensoren)? Hvis den gør, så flyt den. Kvik tjeck kan evt. være at starte med temp sensor afbrudt(fjern stikket)

Drukner den, eller får den for lidt bensin til varmstart?
Tjeck evt. med dobbelt prime puls, eller crank på WOT(Flood clear) så fortæller den det hurtigt.

En erfaren MS mand kan nemt fikse det problem, det skyldes du ikke har regnet ud hvordan det helt fungere endnu. Med lidt tid kommer det, men det kan være rart at have en at læne sig op af.

Tillykke med "its alive". Det er en fed fornemmelse første gang den kører.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Bojerne
Nyt Medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 10 feb 2013, 15:36
Geografisk sted: København

#3 Indlæg af Bojerne »

Tak for dine input Henrik.

Jeg har prøvet med dobbelt Cranking PW - og så er den umulig at starte og drukner til sidst.

Når jeg giver den et par dap med speederen er det vel en slags "flood clear" og så starter den jo netop - så jeg ville tro den fik for meget benzin at starte på ?

Jeg tror den får lidt heat soak - vil prøve dit trick i morgen med at varm starte med temp måleren koblet fra.

Kan man besøge dig mod betaling og få dig til at hjælpe mig ? :) Har også en anden indsugnings manifold under opsejling som jeg godt kunne bruge lidt proff hjælp til :) (jeg er bare en it nørd som har kastet mig selv ud på det dybe vand..)

Mvh
Michael
Daigaard
Mester Medlem
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14 nov 2011, 22:31
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

#4 Indlæg af Daigaard »

Bojerne skrev:Tak for dine input Henrik.

Jeg har prøvet med dobbelt Cranking PW - og så er den umulig at starte og drukner til sidst.

Når jeg giver den et par dap med speederen er det vel en slags "flood clear" og så starter den jo netop - så jeg ville tro den fik for meget benzin at starte på ?

Jeg tror den får lidt heat soak - vil prøve dit trick i morgen med at varm starte med temp måleren koblet fra.

Kan man besøge dig mod betaling og få dig til at hjælpe mig ? :) Har også en anden indsugnings manifold under opsejling som jeg godt kunne bruge lidt proff hjælp til :) (jeg er bare en it nørd som har kastet mig selv ud på det dybe vand..)

Mvh
Michael


Hej Michael,

Velkommen til, super med endnu en bil nørd, der kaster sig ud i ukendt farvand. Dem er vi nogle stykker af :) .

Er helt enig med HGM at det burde være ret let at fikse dit setup, så den også vil starte når det er varmt. HGM har mange års erfaring med MS så læn du dig bare op af ham!!!!

Har du et AFR ur i bilen? Hvis du lader lambda proben varme op inden du starter vil den også kunne være med til at fortælle dig hvad årsagen til start problemerne er.
Steffen
______________________________
Mange tilfældig fejl er ikke tilfældige
http://volvo.daigaard.dk" target="_blank
Billede
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#5 Indlæg af Jakobsen »

Burde det ikke være helt lige gyldigt om Luft sensoren sidder i manifoldet, det er jo der den sidder på ja næsten alle biler idag ?

Det må vel være muligt selv med en MS boks at korrigere for det ?? altså uden at sensoren skal sættes ud i luftfilteret f.eks
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#6 Indlæg af Runesm »

Jakobsen skrev:Burde det ikke være helt lige gyldigt om Luft sensoren sidder i manifoldet, det er jo der den sidder på ja næsten alle biler idag ?

Det må vel være muligt selv med en MS boks at korrigere for det ?? altså uden at sensoren skal sættes ud i luftfilteret f.eks


Ligegyldigt når den kører og kold luft holder manifolden kold.
Problem når bilen står stille, og varmen fra topstykket trækker op i manifolden og gør den mere varm end den egentligt indsugede luft er.
Så tror MS at luften er drønvarm, og den fjerner derfor mere benzin end nødvendigt.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Bojerne
Nyt Medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 10 feb 2013, 15:36
Geografisk sted: København

#7 Indlæg af Bojerne »

Hej Steffen

I den log jeg har zippet i mit første indlæg, har jeg ladet lambda'en varme op først - jeg kan bare ikke greje hvor jeg skal "tage fat" :)
Jeg har også et Innovate måle-ur i bilen.

Mvh
Michael
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#8 Indlæg af Jakobsen »

Rune

Sensore sidder der på alle nye biler, så hvorfor kan MS så ikke korrigere efter det ? Kan det passe det kun er Bosch styringer der kan finde ud af det ??

Ved ganske godt hvad problemet går ud på, da jeg selv har haft samme bøvl med en MS1 Extra.

Så ved godt sensoren bliver varm :D

Det ændre jo ikke i at den sidder i manifolden på ja næsten alle nyere biler efter 97.



Runesm skrev:
Jakobsen skrev:Burde det ikke være helt lige gyldigt om Luft sensoren sidder i manifoldet, det er jo der den sidder på ja næsten alle biler idag ?

Det må vel være muligt selv med en MS boks at korrigere for det ?? altså uden at sensoren skal sættes ud i luftfilteret f.eks


Ligegyldigt når den kører og kold luft holder manifolden kold.
Problem når bilen står stille, og varmen fra topstykket trækker op i manifolden og gør den mere varm end den egentligt indsugede luft er.
Så tror MS at luften er drønvarm, og den fjerner derfor mere benzin end nødvendigt.
Bojerne
Nyt Medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 10 feb 2013, 15:36
Geografisk sted: København

#9 Indlæg af Bojerne »

I MS II kan du korrigere for IAT'en - se nedenstående

https://www.dropbox.com/s/yccbytug37qfa26/MAT%20Correction.jpg
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#10 Indlæg af Jakobsen »

Har du prøvet at korrigere i din tabel for at se om det afhjælper dit problem ?
Besvar