diesel med kompressor

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
please
Nyt Medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07 dec 2009, 12:54

diesel med kompressor

#1 Indlæg af please »

jeg sad og spekulerede lidt her til formiddag.
hvorfor ser man aldrig diesel motorer med kompressor.
er der en helt indlysende grund jeg overser?

ludvig
Mvh
Ludvig

106 sug (solgt)
106 maxi (solgt)
nu med BMW E91
Brochen
Medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 04 maj 2005, 11:08

#2 Indlæg af Brochen »

please
Nyt Medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07 dec 2009, 12:54

#3 Indlæg af please »



jo men fra fabrikkens side. der er jo ikke nogen af de gængse mærker eller motorer der kører med kompressor. :)
Mvh
Ludvig

106 sug (solgt)
106 maxi (solgt)
nu med BMW E91
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#4 Indlæg af lqs »

der er masser af dieselmotorer der er med kompressor. MASSER!
men ikke mange bilmotorer. økonomi er nok den største grund til det ikke anvendes mere.
MVH søren
Lars PH
Mester Medlem
Indlæg: 568
Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07

#5 Indlæg af Lars PH »

Der er jo de diesel motor som ikke kan køre uden kompressor men er de ikke ved at uddø
please
Nyt Medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07 dec 2009, 12:54

#6 Indlæg af please »

lqs skrev:der er masser af dieselmotorer der er med kompressor. MASSER!
men ikke mange bilmotorer. økonomi er nok den største grund til det ikke anvendes mere.
MVH søren


Er det da dyrere at lave dem med kompressor end turbo.?
Mvh
Ludvig

106 sug (solgt)
106 maxi (solgt)
nu med BMW E91
Gummispoiler
Medlem
Indlæg: 204
Tilmeldt: 16 okt 2003, 16:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

#7 Indlæg af Gummispoiler »

please skrev:


jo men fra fabrikkens side. der er jo ikke nogen af de gængse mærker eller motorer der kører med kompressor. :)


Mazda Comprex diesel kørte med kompressor.
Men efter hvor lidt man har hørt om den, kan måske godt afspejle hvor succesfuld den har været?!
MVH Niels P.

FP-DE 1,8 16v

"I need your boots, your hat and your Unicycle!"
Brugeravatar
r_uldal
Medlem
Indlæg: 231
Tilmeldt: 01 apr 2006, 23:19

#8 Indlæg af r_uldal »

Opel Senator Diesel (A1) fandtes også i en Comprex version men ydeevnen var på ingen måder fantastisk. 95 hk på en 2,3 liters motor. Dog var det lidt bedre end TD udgaven med 86hk.

Tror det fungerer fint men er der ikke generelt bare flere der bruger turbo end der bruger kompressor (tænker også på benzinbiler).
Mvh
Ruben
please
Nyt Medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07 dec 2009, 12:54

#9 Indlæg af please »

r_uldal skrev:
Tror det fungerer fint men er der ikke generelt bare flere der bruger turbo end der bruger kompressor (tænker også på benzinbiler).


Jo bestemt, men tænkte bare der måske var en særlig god grund til at kompressor ikke var brugt/udbredt på diesel biler
Mvh
Ludvig

106 sug (solgt)
106 maxi (solgt)
nu med BMW E91
Brugeravatar
r_uldal
Medlem
Indlæg: 231
Tilmeldt: 01 apr 2006, 23:19

#10 Indlæg af r_uldal »

please skrev:
r_uldal skrev:
Tror det fungerer fint men er der ikke generelt bare flere der bruger turbo end der bruger kompressor (tænker også på benzinbiler).


Jo bestemt, men tænkte bare der måske var en særlig god grund til at kompressor ikke var brugt/udbredt på diesel biler


Det tror jeg ikke der er. Subaru har jo også for nyligt lavet en Boxer Diesel som er den første i en personbil og boxeren har jo lagt i boblerne i 70 år eller sådan noget.

En Diesel kompressor vil jeg tror kan komme til at køre rigtig godt.
Mvh
Ruben
Besvar