Side 1 af 2
kobling til baghjulstræk stiv aksel
: 04 feb 2013, 22:40
af HenrikGM
Hej.
Jeg kan se flere koblingsfabrikanter anbefalder fjedrede koblingsnav til biler med stiv bagaksel.
Hvad er erfaringen fra forum?
Jeg kommer til at have flg setup:
240mm trykfod, godt 1000kg tryk.
Stiv bagaksel i 4link og gummiophæng.
Enkeltmasse svinghjul, 4cylindre.
Getrag 6trin fra M5
Vælger nok en organisk kobling da jeg kan nå omkring 700Nm på den måde uden sintermetal.
Men skal det organiske belægning sidde fjedret eller ufjedret nav??
: 05 feb 2013, 01:00
af Captain Slow
700 nm på et singlepladet organisk 240mm nav?
daym,,
det var det vi prøvede på raceren,, da vi samlede den første gang, den holdt til en stille test tur, på første start blev svinghjul, nav og trykfod flået i smadder, og det var med ca. 500 nm
har på små 4age 1600 ccm motorer med ca 400nm flået koblinger på 226mm i smadder, med en opstrammet trykfod
selvfølgelig ville det være rart med et hint om hvad køretøjet skal bruges til ?
jeg ville ikke prøve den løsning med dragslicks på lim

: 05 feb 2013, 08:07
af HenrikGM
Hvor meget fladetryk havde du på trykfoden?
Lyder som om du gled vildt i koblingen og sprang den på termisk chok, men det er bare gætværk. Det er der naturligvist intet der kan holde til.
Daily driver med en tur på ET street nu og da.
: 05 feb 2013, 08:28
af Captain Slow
ved ikke hvor meget tryk der var på, den var opstrammet "på hobby plan"
men tror nu også bare den slap og blev stegt, at dømme på farven på både svinghjul, nav og trykfod, så havde der været varmt, og at navet stod i en bue da det blev adskildt fortæller jo også lidt
navet var et ufjedret 4 fingret med organisk materiale
: 07 feb 2013, 13:44
af jens
nav med fjedre er for at undgå resonans igennem gear og kardan. Min far havde engang et fast sachs nav i en 142 ikke særlig behageligt. Heller ikke når man koblede til men bedre end cintermtal. Men det kan vist være lige meget til dit projekt
: 07 feb 2013, 16:21
af HenrikGM
jens skrev:nav med fjedre er for at undgå resonans igennem gear og kardan. Min far havde engang et fast sachs nav i en 142 ikke særlig behageligt. Heller ikke når man koblede til men bedre end cintermtal. Men det kan vist være lige meget til dit projekt
Det er ikke helt ligemeget. Dels agter jeg at bruge koblingen til kontrolleret glid de første meter, dels agter jeg at bruge bilen til fornøjelsesture feks til at hente is i...Men jeg vil ikke have en kobling der laver uskønne numre hvis jeg kan slippe for det.
Jeg kan så se at jeg hurtigt kommer ud i et problem med at skaffe et fjedret sachs nav til den gearkasse, så det kan gå så galt at den skal håndbygges.
: 07 feb 2013, 18:48
af K-FINN
Har kørt med os giken og hks kobling i min supra.
Os giken var 2 pladet med fjedre, hks var 3pladet uden.
Det er en verden til forskel, os giken var rigtig behagelig til daglig brug, hks er pisse træls.
: 10 feb 2013, 22:54
af jens
Der findes 265 mm. nav til bmw 5 serie med 10 tænder. 4.0 motor fra før 6/96
Der kørte en 544 i sverige for 25 år siden med 400 hk b20 kompressor og metanol den havde 11" chrysler kobling parret sammen med en th400 = turbo clutch det virkede.
Måske kunne man parre 265 mm nav med 10.5" trykfod fra en v8
se her der står tryk.
http://www.summitracing.com/search/part ... /10-500-in
..
: 11 feb 2013, 19:24
af PRS_Tremonti
Kuss finn
HKS = hellige kina stumper

: 11 feb 2013, 20:35
af MortenS
finn gir sin højre hånd for kina kvalitet..