kobling til baghjulstræk stiv aksel

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

kobling til baghjulstræk stiv aksel

#1 Indlæg af HenrikGM »

Hej.

Jeg kan se flere koblingsfabrikanter anbefalder fjedrede koblingsnav til biler med stiv bagaksel.

Hvad er erfaringen fra forum?

Jeg kommer til at have flg setup:

240mm trykfod, godt 1000kg tryk.
Stiv bagaksel i 4link og gummiophæng.
Enkeltmasse svinghjul, 4cylindre.
Getrag 6trin fra M5

Vælger nok en organisk kobling da jeg kan nå omkring 700Nm på den måde uden sintermetal.

Men skal det organiske belægning sidde fjedret eller ufjedret nav??
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#2 Indlæg af Captain Slow »

700 nm på et singlepladet organisk 240mm nav?

daym,,

det var det vi prøvede på raceren,, da vi samlede den første gang, den holdt til en stille test tur, på første start blev svinghjul, nav og trykfod flået i smadder, og det var med ca. 500 nm

har på små 4age 1600 ccm motorer med ca 400nm flået koblinger på 226mm i smadder, med en opstrammet trykfod

selvfølgelig ville det være rart med et hint om hvad køretøjet skal bruges til ?

jeg ville ikke prøve den løsning med dragslicks på lim ;-)
I love everything thats fast enough to do something stupid with
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#3 Indlæg af HenrikGM »

Hvor meget fladetryk havde du på trykfoden?
Lyder som om du gled vildt i koblingen og sprang den på termisk chok, men det er bare gætværk. Det er der naturligvist intet der kan holde til.

Daily driver med en tur på ET street nu og da.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#4 Indlæg af Captain Slow »

ved ikke hvor meget tryk der var på, den var opstrammet "på hobby plan"

men tror nu også bare den slap og blev stegt, at dømme på farven på både svinghjul, nav og trykfod, så havde der været varmt, og at navet stod i en bue da det blev adskildt fortæller jo også lidt

navet var et ufjedret 4 fingret med organisk materiale
I love everything thats fast enough to do something stupid with
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#5 Indlæg af jens »

nav med fjedre er for at undgå resonans igennem gear og kardan. Min far havde engang et fast sachs nav i en 142 ikke særlig behageligt. Heller ikke når man koblede til men bedre end cintermtal. Men det kan vist være lige meget til dit projekt
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

jens skrev:nav med fjedre er for at undgå resonans igennem gear og kardan. Min far havde engang et fast sachs nav i en 142 ikke særlig behageligt. Heller ikke når man koblede til men bedre end cintermtal. Men det kan vist være lige meget til dit projekt


Det er ikke helt ligemeget. Dels agter jeg at bruge koblingen til kontrolleret glid de første meter, dels agter jeg at bruge bilen til fornøjelsesture feks til at hente is i...Men jeg vil ikke have en kobling der laver uskønne numre hvis jeg kan slippe for det.

Jeg kan så se at jeg hurtigt kommer ud i et problem med at skaffe et fjedret sachs nav til den gearkasse, så det kan gå så galt at den skal håndbygges.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#7 Indlæg af K-FINN »

Har kørt med os giken og hks kobling i min supra.
Os giken var 2 pladet med fjedre, hks var 3pladet uden.

Det er en verden til forskel, os giken var rigtig behagelig til daglig brug, hks er pisse træls.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#8 Indlæg af jens »

Der findes 265 mm. nav til bmw 5 serie med 10 tænder. 4.0 motor fra før 6/96
Der kørte en 544 i sverige for 25 år siden med 400 hk b20 kompressor og metanol den havde 11" chrysler kobling parret sammen med en th400 = turbo clutch det virkede.
Måske kunne man parre 265 mm nav med 10.5" trykfod fra en v8
se her der står tryk.
http://www.summitracing.com/search/part ... /10-500-in
PRS_Tremonti
Medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 10 apr 2009, 18:04

..

#9 Indlæg af PRS_Tremonti »

Kuss finn

HKS = hellige kina stumper :tooth:
Brugeravatar
MortenS
Medlem
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14 okt 2011, 19:56

#10 Indlæg af MortenS »

finn gir sin højre hånd for kina kvalitet..
Audi A4 1.8T quattro 97'
604hk/655nm
Besvar