kobling til baghjulstræk stiv aksel
Redaktør: Moderatorer
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
kobling til baghjulstræk stiv aksel
Hej.
Jeg kan se flere koblingsfabrikanter anbefalder fjedrede koblingsnav til biler med stiv bagaksel.
Hvad er erfaringen fra forum?
Jeg kommer til at have flg setup:
240mm trykfod, godt 1000kg tryk.
Stiv bagaksel i 4link og gummiophæng.
Enkeltmasse svinghjul, 4cylindre.
Getrag 6trin fra M5
Vælger nok en organisk kobling da jeg kan nå omkring 700Nm på den måde uden sintermetal.
Men skal det organiske belægning sidde fjedret eller ufjedret nav??
Jeg kan se flere koblingsfabrikanter anbefalder fjedrede koblingsnav til biler med stiv bagaksel.
Hvad er erfaringen fra forum?
Jeg kommer til at have flg setup:
240mm trykfod, godt 1000kg tryk.
Stiv bagaksel i 4link og gummiophæng.
Enkeltmasse svinghjul, 4cylindre.
Getrag 6trin fra M5
Vælger nok en organisk kobling da jeg kan nå omkring 700Nm på den måde uden sintermetal.
Men skal det organiske belægning sidde fjedret eller ufjedret nav??
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Captain Slow
- Mester Medlem
- Indlæg: 1340
- Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
- Geografisk sted: Horsens
700 nm på et singlepladet organisk 240mm nav?
daym,,
det var det vi prøvede på raceren,, da vi samlede den første gang, den holdt til en stille test tur, på første start blev svinghjul, nav og trykfod flået i smadder, og det var med ca. 500 nm
har på små 4age 1600 ccm motorer med ca 400nm flået koblinger på 226mm i smadder, med en opstrammet trykfod
selvfølgelig ville det være rart med et hint om hvad køretøjet skal bruges til ?
jeg ville ikke prøve den løsning med dragslicks på lim
daym,,
det var det vi prøvede på raceren,, da vi samlede den første gang, den holdt til en stille test tur, på første start blev svinghjul, nav og trykfod flået i smadder, og det var med ca. 500 nm
har på små 4age 1600 ccm motorer med ca 400nm flået koblinger på 226mm i smadder, med en opstrammet trykfod
selvfølgelig ville det være rart med et hint om hvad køretøjet skal bruges til ?
jeg ville ikke prøve den løsning med dragslicks på lim
I love everything thats fast enough to do something stupid with
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Hvor meget fladetryk havde du på trykfoden?
Lyder som om du gled vildt i koblingen og sprang den på termisk chok, men det er bare gætværk. Det er der naturligvist intet der kan holde til.
Daily driver med en tur på ET street nu og da.
Lyder som om du gled vildt i koblingen og sprang den på termisk chok, men det er bare gætværk. Det er der naturligvist intet der kan holde til.
Daily driver med en tur på ET street nu og da.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Captain Slow
- Mester Medlem
- Indlæg: 1340
- Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
- Geografisk sted: Horsens
ved ikke hvor meget tryk der var på, den var opstrammet "på hobby plan"
men tror nu også bare den slap og blev stegt, at dømme på farven på både svinghjul, nav og trykfod, så havde der været varmt, og at navet stod i en bue da det blev adskildt fortæller jo også lidt
navet var et ufjedret 4 fingret med organisk materiale
men tror nu også bare den slap og blev stegt, at dømme på farven på både svinghjul, nav og trykfod, så havde der været varmt, og at navet stod i en bue da det blev adskildt fortæller jo også lidt
navet var et ufjedret 4 fingret med organisk materiale
I love everything thats fast enough to do something stupid with
- jens
- Mester Medlem
- Indlæg: 788
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Vestsjælland
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
jens skrev:nav med fjedre er for at undgå resonans igennem gear og kardan. Min far havde engang et fast sachs nav i en 142 ikke særlig behageligt. Heller ikke når man koblede til men bedre end cintermtal. Men det kan vist være lige meget til dit projekt
Det er ikke helt ligemeget. Dels agter jeg at bruge koblingen til kontrolleret glid de første meter, dels agter jeg at bruge bilen til fornøjelsesture feks til at hente is i...Men jeg vil ikke have en kobling der laver uskønne numre hvis jeg kan slippe for det.
Jeg kan så se at jeg hurtigt kommer ud i et problem med at skaffe et fjedret sachs nav til den gearkasse, så det kan gå så galt at den skal håndbygges.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
- jens
- Mester Medlem
- Indlæg: 788
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Vestsjælland
Der findes 265 mm. nav til bmw 5 serie med 10 tænder. 4.0 motor fra før 6/96
Der kørte en 544 i sverige for 25 år siden med 400 hk b20 kompressor og metanol den havde 11" chrysler kobling parret sammen med en th400 = turbo clutch det virkede.
Måske kunne man parre 265 mm nav med 10.5" trykfod fra en v8
se her der står tryk.
http://www.summitracing.com/search/part ... /10-500-in
Der kørte en 544 i sverige for 25 år siden med 400 hk b20 kompressor og metanol den havde 11" chrysler kobling parret sammen med en th400 = turbo clutch det virkede.
Måske kunne man parre 265 mm nav med 10.5" trykfod fra en v8
se her der står tryk.
http://www.summitracing.com/search/part ... /10-500-in
-
PRS_Tremonti
- Medlem
- Indlæg: 116
- Tilmeldt: 10 apr 2009, 18:04
..
Kuss finn
HKS = hellige kina stumper
HKS = hellige kina stumper