Side 1 af 1
Olietyve på udstødningsventilerne?
: 04 feb 2013, 09:06
af TB206HDI
Jeg er ved at lave en ny top til min gamle Mascot. Nye ventilstyr og slibesæt er indkøbt til den.
..Men i slibesættet er der kun 4 olietyve og de "kloge" siger at den ikke skal have styr på udstødningsventilerne. Umiddelbart synes jeg det lyder forkert - men hvad siger I?
Toppen er en gammel sag i støbejern. Ventilstyr'ene er i bronze, ventilerne er de originale i ikke-eksotisk materiale. Vil jeg slide styr'ene for hurtigt hvis jeg monterer olietyvene og dermed minimerer olien der kommer ned mellem ventil og styr? Eller vil jeg opleve blå røg ved speederlsip uden olietyv'ene på?
Hvad siger I?
: 04 feb 2013, 18:17
af luske
ja det kan godt lyde som lidt af en røver , men den er nu god nok

gloede da også en del den første gang jeg havde toppene af an gammel harley (1948) og så der ikke var nogle former for tætning om ventilstammen
men kan kun sige at det virker uden at bruge olie
om man får mere slid med olietyve monteret ? pas , omtalte harley fik bare fræset en gang sæder da styrene ikke fejlede noget så de forblev olietyvløse og kører stadig uden at bruge olie
MVH Luske
Re: Olietyve på udstødningsventilerne?
: 04 feb 2013, 18:21
af HenrikGM
TB206HDI skrev:Jeg er ved at lave en ny top til min gamle Mascot. Nye ventilstyr og slibesæt er indkøbt til den.
..Men i slibesættet er der kun 4 olietyve og de "kloge" siger at den ikke skal have styr på udstødningsventilerne. Umiddelbart synes jeg det lyder forkert - men hvad siger I?
Toppen er en gammel sag i støbejern. Ventilstyr'ene er i bronze, ventilerne er de originale i ikke-eksotisk materiale. Vil jeg slide styr'ene for hurtigt hvis jeg monterer olietyvene og dermed minimerer olien der kommer ned mellem ventil og styr? Eller vil jeg opleve blå røg ved speederlsip uden olietyv'ene på?
Hvad siger I?
Ret normalt på ældre motorer at have tætninger på indsugningen. Det skyldes at der er ret meget sug på ved speederslip, og olien hives med ned. Jeg ville montere dem.
Re: Olietyve på udstødningsventilerne?
: 04 feb 2013, 20:12
af TB206HDI
HenrikGM skrev:TB206HDI skrev:Jeg er ved at lave en ny top til min gamle Mascot. Nye ventilstyr og slibesæt er indkøbt til den.
..Men i slibesættet er der kun 4 olietyve og de "kloge" siger at den ikke skal have styr på udstødningsventilerne. Umiddelbart synes jeg det lyder forkert - men hvad siger I?
Toppen er en gammel sag i støbejern. Ventilstyr'ene er i bronze, ventilerne er de originale i ikke-eksotisk materiale. Vil jeg slide styr'ene for hurtigt hvis jeg monterer olietyvene og dermed minimerer olien der kommer ned mellem ventil og styr? Eller vil jeg opleve blå røg ved speederlsip uden olietyv'ene på?
Hvad siger I?
Ret normalt på ældre motorer at have tætninger på indsugningen. Det skyldes at der er ret meget sug på ved speederslip, og olien hives med ned. Jeg ville montere dem.
Det er også derfor jeg har bestilt 4 mere end der er i slibesættet. Jeg kom blot i tvivl om at man kunne risikere at blokere for den olie der skal trækkes ned i udstødningsventilstyret og dermed slide styret for hurtigt.
..men okay bilen kører måske 2.000Km om året max.
8 pakninger det er.

Re: Olietyve på udstødningsventilerne?
: 04 feb 2013, 20:23
af luske
HenrikGM skrev:
Ret normalt på ældre motorer at have tætninger på indsugningen. Det skyldes at der er ret meget sug på ved speederslip, og olien hives med ned. Jeg ville montere dem.
det skal lige indskydes at omtalte harley-dennis ikke har olietyve på hverken ind eller ud siden , ved ikke hvor meget vacuum sådan en djævel kan mønstre med 600cc per cylinder men ikke nok til at trække olie forbi
MVH Luske