Olietyve på udstødningsventilerne?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

Olietyve på udstødningsventilerne?

#1 Indlæg af TB206HDI »

Jeg er ved at lave en ny top til min gamle Mascot. Nye ventilstyr og slibesæt er indkøbt til den.

..Men i slibesættet er der kun 4 olietyve og de "kloge" siger at den ikke skal have styr på udstødningsventilerne. Umiddelbart synes jeg det lyder forkert - men hvad siger I?

Toppen er en gammel sag i støbejern. Ventilstyr'ene er i bronze, ventilerne er de originale i ikke-eksotisk materiale. Vil jeg slide styr'ene for hurtigt hvis jeg monterer olietyvene og dermed minimerer olien der kommer ned mellem ventil og styr? Eller vil jeg opleve blå røg ved speederlsip uden olietyv'ene på?

Hvad siger I?
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#2 Indlæg af luske »

ja det kan godt lyde som lidt af en røver , men den er nu god nok :wink: gloede da også en del den første gang jeg havde toppene af an gammel harley (1948) og så der ikke var nogle former for tætning om ventilstammen

men kan kun sige at det virker uden at bruge olie

om man får mere slid med olietyve monteret ? pas , omtalte harley fik bare fræset en gang sæder da styrene ikke fejlede noget så de forblev olietyvløse og kører stadig uden at bruge olie

MVH Luske
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Olietyve på udstødningsventilerne?

#3 Indlæg af HenrikGM »

TB206HDI skrev:Jeg er ved at lave en ny top til min gamle Mascot. Nye ventilstyr og slibesæt er indkøbt til den.

..Men i slibesættet er der kun 4 olietyve og de "kloge" siger at den ikke skal have styr på udstødningsventilerne. Umiddelbart synes jeg det lyder forkert - men hvad siger I?

Toppen er en gammel sag i støbejern. Ventilstyr'ene er i bronze, ventilerne er de originale i ikke-eksotisk materiale. Vil jeg slide styr'ene for hurtigt hvis jeg monterer olietyvene og dermed minimerer olien der kommer ned mellem ventil og styr? Eller vil jeg opleve blå røg ved speederlsip uden olietyv'ene på?

Hvad siger I?


Ret normalt på ældre motorer at have tætninger på indsugningen. Det skyldes at der er ret meget sug på ved speederslip, og olien hives med ned. Jeg ville montere dem.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

Re: Olietyve på udstødningsventilerne?

#4 Indlæg af TB206HDI »

HenrikGM skrev:
TB206HDI skrev:Jeg er ved at lave en ny top til min gamle Mascot. Nye ventilstyr og slibesæt er indkøbt til den.

..Men i slibesættet er der kun 4 olietyve og de "kloge" siger at den ikke skal have styr på udstødningsventilerne. Umiddelbart synes jeg det lyder forkert - men hvad siger I?

Toppen er en gammel sag i støbejern. Ventilstyr'ene er i bronze, ventilerne er de originale i ikke-eksotisk materiale. Vil jeg slide styr'ene for hurtigt hvis jeg monterer olietyvene og dermed minimerer olien der kommer ned mellem ventil og styr? Eller vil jeg opleve blå røg ved speederlsip uden olietyv'ene på?

Hvad siger I?


Ret normalt på ældre motorer at have tætninger på indsugningen. Det skyldes at der er ret meget sug på ved speederslip, og olien hives med ned. Jeg ville montere dem.


Det er også derfor jeg har bestilt 4 mere end der er i slibesættet. Jeg kom blot i tvivl om at man kunne risikere at blokere for den olie der skal trækkes ned i udstødningsventilstyret og dermed slide styret for hurtigt.

..men okay bilen kører måske 2.000Km om året max.

8 pakninger det er. :)
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

Re: Olietyve på udstødningsventilerne?

#5 Indlæg af luske »

HenrikGM skrev:
Ret normalt på ældre motorer at have tætninger på indsugningen. Det skyldes at der er ret meget sug på ved speederslip, og olien hives med ned. Jeg ville montere dem.


det skal lige indskydes at omtalte harley-dennis ikke har olietyve på hverken ind eller ud siden , ved ikke hvor meget vacuum sådan en djævel kan mønstre med 600cc per cylinder men ikke nok til at trække olie forbi :D

MVH Luske
Besvar