ARP bolte... ny og gammel type?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Kedde1980
Medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Geografisk sted: Ribe, Danmark

ARP bolte... ny og gammel type?

#1 Indlæg af Kedde1980 »

Har læst om dette på nettet, og at man kan se forskellen på dem.

Nogen der kan hjælpe lidt?
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
Nick J (Turbo smeden)
Junior Medlem
Indlæg: 95
Tilmeldt: 28 okt 2011, 09:52

#2 Indlæg af Nick J (Turbo smeden) »

Er vist noget med der er forskel på farven på fedt pakken :) har set det på youtube et sted men kan ikke finde linket
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#3 Indlæg af lqs »

ny og gammel type?
eller er det ARP og KINAARP?
EBAYARP?
kontakt firmaet der har solgt vidunderboltene, de må kunne give besked.
MVH søren
Brugeravatar
Kedde1980
Medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Geografisk sted: Ribe, Danmark

#4 Indlæg af Kedde1980 »

I er sgu da sjove hva?

Nå nu fandt jeg selv ud af det...

Hvis andre er i tvivl:
Ang. arp topbolte er den nye type samme tykkelse hele vejen, de gamle var tyndere imellem gevind i begge ender.

Den gamle type holder efter sigende ikke til over 100nm.
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

Kedde1980 skrev:
Den gamle type holder efter sigende ikke til over 100nm.


Før eller efter den er blevet smurt med hviket smøremiddel?

Visse smøremidler kan ændre så meget på momentet, at du reelt overspænder. Just be carefull. The devil is in the details.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Kedde1980
Medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Geografisk sted: Ribe, Danmark

#6 Indlæg af Kedde1980 »

At der er forskellige tilspændingsmomenter for arp fedt og mineralsk olie er vel ikke noget nyt. Det står jo også i papirerne der følger med boltene...

De 100nm var med arp fedt..
Senest rettet af Kedde1980 04 dec 2012, 19:10, rettet i alt 1 gang.
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
Brugeravatar
Kedde1980
Medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Geografisk sted: Ribe, Danmark

#7 Indlæg af Kedde1980 »

Lidt en anden boldgade, men nu hvor jeg har dig.

Har du udstyr til at flowmåle topstykker/manifolde? Eller var det i gamle dage?
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#8 Indlæg af lqs »

det har HENRIK helt sikkert stadig... han har også rigtig meget forstand på bolte.
ang boltene, eller rettere spørgsmålet, om hvad du egentlig har for bolte?

så forstår jeg ikke der ikke har været papir med på tilspændingsværdier? min kommentar omkring der åbenbart er mange firmaer der laver "ARP" bolte behøver du sådan set ikke blive stødt over. det jeg MENER, er blot at meget af det der sælges på EBAY, ikke på nogen måde er hvad det udgiver sig for at være...
du skriver de nye (type) bolte ikke er tyndere mellem gevind (brystet) vil det sige at gevind ikke er rullet op men skåret?
du skriver "kan ikke holde over 100nm" mon ikke det har lidt at sige om der er tale om 10mm eller 12mm eller 1/2" i dia?
MVH søren
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#9 Indlæg af m power »

Det hjælper jo ikke noget at boltene er blevet forstærket, hvis ikke gevindet i blokken kan bære mere end xxx nm.
Det ses jo tit at folk har spændt boltene så meget at gevindet er blevet trukket op af blokken og så er skaden jo først sket.
De ARP støttebolte jeg har haft til topstykker til bmw, der er et stykke af brystet på støtterne forsat med ca 1mm.
Hvis de skal holde til mere så ville det være bedst at gå op i 11-12mm så gevindet kan holde til flere nm.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#10 Indlæg af HenrikGM »

Kedde1980 skrev:Lidt en anden boldgade, men nu hvor jeg har dig.

Har du udstyr til at flowmåle topstykker/manifolde? Eller var det i gamle dage?


Jeg har skam flowbænken endnu, den står fast langs væggen, og der kommer flere og flere mystiske kreationer til.

Mindste top flowet er fra en honda GX160, og største top flowet er fra en rollsroyce Meteor V12.

Blandt toppen af max flow findes bla en vw luftkølet, S38 og ls7, samt diverse traktortopstykker.
Senest rettet af HenrikGM 08 dec 2012, 09:31, rettet i alt 1 gang.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar