Vandkølet intercooler

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brochen
Medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 04 maj 2005, 11:08

Vandkølet intercooler

#1 Indlæg af Brochen »

Hey . Jeg skal til at igang med at tune en golf 2 1,6 td op til en 300 - 350 hk også tænker jeg på og kast vandkølet intercooler på den men vikker de ligeså godt som en luft intercooler ?
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#2 Indlæg af Mads B (dk) »

Hvorfor vil du bruge denne type intercooler ? hvad skal motoren bruges til ?
Billede
Brochen
Medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 04 maj 2005, 11:08

#3 Indlæg af Brochen »

Den skal bugers til hverdag også til lidt 402 m løb gunden til jeg tænker på en vand istedfor luft er fordi så er jeg fri for at tænk på hvor maget luft der kommer ind til den
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

du skal jo af med varmen et andet sted, så du kan vel knapt slippe for at bøvle med luftflow?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brochen
Medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 04 maj 2005, 11:08

#5 Indlæg af Brochen »

HenrikGM skrev:du skal jo af med varmen et andet sted, så du kan vel knapt slippe for at bøvle med luftflow?

Ja det har du ret i men der var der jeg tænk om en til vand vil kunne køler varmen ned?
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#6 Indlæg af audi_claus »

Du kan måske få en enklere rørføring i motorrummet; men hvis man benytter en vandkølet IC (og ikke på en båd) har man normalt en rørføring til en vand/luft køler i bagagerummet - med blæsere, luftindsug gennem sideruder/tag eller gæller ved forvoksede bagskærme samt en perforeret bagklap, så luften kan komme ud igen. Samt cirkulationspumpe. Snedigt er det så, hvis man medbringer en is-maskine i pitten, så man dels kan få kolde drinks og mange venner men også hælde isterninger ned i en buffertank til intercoolersystemet, så det er virkeligt koldt vand der kommer frem til IC.
Mener det går under betegnelsen charge cooler.
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

Re: Vandkølet intercooler

#7 Indlæg af TB206HDI »

Brochen skrev:Hey . Jeg skal til at igang med at tune en golf 2 1,6 td op til en 300 - 350 hk


God fornøjelse.. :)
Brochen
Medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 04 maj 2005, 11:08

Re: Vandkølet intercooler

#8 Indlæg af Brochen »

TB206HDI skrev:
Brochen skrev:Hey . Jeg skal til at igang med at tune en golf 2 1,6 td op til en 300 - 350 hk


God fornøjelse.. :)


Det er ikke så svært når man ved hvor man kan få dele hen :D
Brochen
Medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 04 maj 2005, 11:08

#9 Indlæg af Brochen »

audi_claus skrev:Du kan måske få en enklere rørføring i motorrummet; men hvis man benytter en vandkølet IC (og ikke på en båd) har man normalt en rørføring til en vand/luft køler i bagagerummet - med blæsere, luftindsug gennem sideruder/tag eller gæller ved forvoksede bagskærme samt en perforeret bagklap, så luften kan komme ud igen. Samt cirkulationspumpe. Snedigt er det så, hvis man medbringer en is-maskine i pitten, så man dels kan få kolde drinks og mange venner men også hælde isterninger ned i en buffertank til intercoolersystemet, så det er virkeligt koldt vand der kommer frem til IC.
Mener det går under betegnelsen charge cooler.


Oki så det vil være beder med en luft ic ?
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#10 Indlæg af audi_claus »

Ja - med mindre den udelukkende skal bruges til dragracing, hvor du kan hælde is på mellem hver start. Det andet er reelt blot en omvej - og vægt - og ekstra ting, der svigter.
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Besvar