Kan benzindyser blive for store?
Redaktør: Moderatorer
- Volvo-Dennis
- Senior Medlem
- Indlæg: 422
- Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
- Geografisk sted: Syddjurs
Kan benzindyser blive for store?
Hej folkens.
Jeg har gang i et lille projekt. 4 cylindre, 8 ventiler, 2.3 liter, turbo.
Standard benzindyser er på lige omkring 300ml. Rækker til 220-250hk/350nm, og så begynder de at sakke bagud med mængden.
Spørgsmålet lyder så: Er det for voldsomt et spring at montere 630ml højohms dyser (disse er valgt pga prisen). Umiddelsbart havde jeg tænkt på noget der ligener en 400ml... Altså, kan dyser blive for store?...
/Dennis
Jeg har gang i et lille projekt. 4 cylindre, 8 ventiler, 2.3 liter, turbo.
Standard benzindyser er på lige omkring 300ml. Rækker til 220-250hk/350nm, og så begynder de at sakke bagud med mængden.
Spørgsmålet lyder så: Er det for voldsomt et spring at montere 630ml højohms dyser (disse er valgt pga prisen). Umiddelsbart havde jeg tænkt på noget der ligener en 400ml... Altså, kan dyser blive for store?...
/Dennis
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
-
audi_claus
- Senior Medlem
- Indlæg: 349
- Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
- Geografisk sted: Ebeltoft
- Kontakt:
Det afhænger af om motorstyringen kan justeres, så den passer til de større dyser. Normalt er dyserne programmeret til at åbne et antal millisek afhængig af belastning og så kan en lambda zonde finjustere.
Du nævner ikke, hvor højt du vil ende i effekt.
Jeg har selv 1096ml x 5 og de kan dække op mod 700Hk. Ulempen ved dem er, at det kan være svært at få en pæn tomgang, fordi de skal åbne meget kortvarigt her for ikke at få for fed blanding. Bare små forskelle mellem dyserne gør at den "ruller" -
Du nævner ikke, hvor højt du vil ende i effekt.
Jeg har selv 1096ml x 5 og de kan dække op mod 700Hk. Ulempen ved dem er, at det kan være svært at få en pæn tomgang, fordi de skal åbne meget kortvarigt her for ikke at få for fed blanding. Bare små forskelle mellem dyserne gør at den "ruller" -
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) 
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
For at få den pæneste "opløsning" i VE-tabellen bør man ikke overdimensionere sine dyser vildt, da det så netop bliver svært at få en god tomgangsblanding.
Det kommer også an på motorstyringen, fx kørte jeg med en gammel megasquirt uden hires koden, den kunne kun justere ned til 0,1ms af gangen på dyseåbningstiden, så det blev drønsvært at få en brugbar tomgang da jeg skulle køre til syn med de kæmpe dyser, hvor den kørte lambdaregulering uden en tomgangsmotor.
Man skal også huske at tage selve dyseåbningstiden i betragtning som jeg lige husker det. Da jeg kørte lambdaregulering lå jeg på 1,1-1,2ms på dyserne, og med en åbningstid på 1ms, så giver det jo kun 0,1-0,2 egentlige ms åbningstid hvis jeg havde forstået det rigtigt. Det er jo også et enormt spring i benzinblandingen.
Bruger man så hires koden som kan regulere ned i 0,xxx ms, så får man straks en helt anden opløsning, og kan derfor få en pænere tomgang.
Det kommer også an på motorstyringen, fx kørte jeg med en gammel megasquirt uden hires koden, den kunne kun justere ned til 0,1ms af gangen på dyseåbningstiden, så det blev drønsvært at få en brugbar tomgang da jeg skulle køre til syn med de kæmpe dyser, hvor den kørte lambdaregulering uden en tomgangsmotor.
Man skal også huske at tage selve dyseåbningstiden i betragtning som jeg lige husker det. Da jeg kørte lambdaregulering lå jeg på 1,1-1,2ms på dyserne, og med en åbningstid på 1ms, så giver det jo kun 0,1-0,2 egentlige ms åbningstid hvis jeg havde forstået det rigtigt. Det er jo også et enormt spring i benzinblandingen.
Bruger man så hires koden som kan regulere ned i 0,xxx ms, så får man straks en helt anden opløsning, og kan derfor få en pænere tomgang.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
-
audi_claus
- Senior Medlem
- Indlæg: 349
- Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
- Geografisk sted: Ebeltoft
- Kontakt:
Løsning på problemet med bedre regulering er at benytte et dobbelt sæt dyser, hvilket ses anvendt for +800Hk motorer med få (4 - 5)cylindre således at "normal" belastning og tomgang varetages af et sæt hertil passende dyser (tæt ved standard) og et parallelt monteret sæt træder til ved kraftig belastning. (2 x fuelrail)
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) 
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
630cc dyser er ikke et problem at få tomgang på med en volvomotor og MS.
Men du kan sagtens få for store dyser. Dit problem er garanteret at bilen har kat, og derfor et emissionskrav. For det første må du ikke bytte dem, for det andet bliver det svært med store dyser at holde både lambda og HC værdien, simpelthen fordi "spyttet" dysen kommer med er større. HC går nemt op.
Gør du det på en ældre bil er verden lidt anderledes let.
Rigtigt at en tidlig MS uden hires, har 0,1 i opløsning.
Men du kan sagtens få for store dyser. Dit problem er garanteret at bilen har kat, og derfor et emissionskrav. For det første må du ikke bytte dem, for det andet bliver det svært med store dyser at holde både lambda og HC værdien, simpelthen fordi "spyttet" dysen kommer med er større. HC går nemt op.
Gør du det på en ældre bil er verden lidt anderledes let.
Rigtigt at en tidlig MS uden hires, har 0,1 i opløsning.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
ad2
- Senior Medlem
- Indlæg: 399
- Tilmeldt: 09 aug 2004, 23:35
De kan aldrig bliver for store din turbo kan kun blive for lille
jeg kører med 2 stk. 1600 og 2 stk. 550
Spøg til side
Brug denne for at udregne hvad du skal bruge...
http://www.injector.com/injectorselection.php
jeg kører med 2 stk. 1600 og 2 stk. 550
Spøg til side
Brug denne for at udregne hvad du skal bruge...
http://www.injector.com/injectorselection.php
fiat coupe 2,0 16v turbo
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=95132
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=95132
-
Daigaard
- Mester Medlem
- Indlæg: 505
- Tilmeldt: 14 nov 2011, 22:31
- Geografisk sted: Skjern
- Kontakt:
Benzin Dyser
Hej helt enig med HGM,
Jeg kører selv med 4 x 630 ml på en 2.3L turbo motor, jeg delte et sæt til en V8 med en kammerat der bruger dem på en 2.1L med turbo.
Ingen af os har problemer med med tomgang. Min skal dog gå lidt fed i blandingen for ikke at "rulle".
Til gengæld så har jeg nået omkring max ved 1.5bar, hvor jeg er tæt på at have max'et dyserne ud. VE tabel 255
Så jeg har købt 835ml dyser til mit næste projekt, her er det så planen at jeg vil bruge de origianle 2XXml dyser og så stage dem, med de nye store dyser.
/Steffen
Jeg kører selv med 4 x 630 ml på en 2.3L turbo motor, jeg delte et sæt til en V8 med en kammerat der bruger dem på en 2.1L med turbo.
Ingen af os har problemer med med tomgang. Min skal dog gå lidt fed i blandingen for ikke at "rulle".
Til gengæld så har jeg nået omkring max ved 1.5bar, hvor jeg er tæt på at have max'et dyserne ud. VE tabel 255
Så jeg har købt 835ml dyser til mit næste projekt, her er det så planen at jeg vil bruge de origianle 2XXml dyser og så stage dem, med de nye store dyser.
/Steffen
- Volvo-Dennis
- Senior Medlem
- Indlæg: 422
- Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
- Geografisk sted: Syddjurs
Mange tak for jeres svar gutter.
Effektmålet er 300hk, og regner med at ladetrykket havner på ca. 1,2-1,3bar. Bilen er fra den gode side af 1984 (midt 1983), så angående emmision går det nok alt sammen
Men bilen må selvfølgelig gerne have en normal tomgang. Det er målet i hvertfald!
Styringen er selvfølgelig noget programmerbart.
Alt i alt kan man konkludere at det burde gå med 4x630ml. Så er der også lidt line, hvis der længere fremme i tiden skulle træffe at komme lidt yderligere modificeringer
Effektmålet er 300hk, og regner med at ladetrykket havner på ca. 1,2-1,3bar. Bilen er fra den gode side af 1984 (midt 1983), så angående emmision går det nok alt sammen
Styringen er selvfølgelig noget programmerbart.
Alt i alt kan man konkludere at det burde gå med 4x630ml. Så er der også lidt line, hvis der længere fremme i tiden skulle træffe at komme lidt yderligere modificeringer
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
-
-Pedersen-
- Senior Medlem
- Indlæg: 470
- Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
- Geografisk sted: I æ corolla.
- Kontakt:
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
-Pedersen- skrev:Heldigvis kigger de danske synshaller ikke på HC/PPM. Dog kan CO og lambda helt sikkert blive problematisk..
HC indgår i lambdatallet
Link:
http://www.applusbilsyn.dk/til_syn/selv ... orurening/
/Lars
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..