tryktab efter montering af IC, vag 1,9td

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
svan
Senior Medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43

tryktab efter montering af IC, vag 1,9td

#1 Indlæg af svan »

Hej alle sammen!

Jeg har indledt jagten på bedre økonomi på min passat 1,9td fra '91, bilen er oprindeligt født uden IC, dvs med en vinkelslalnge fra turboen direkte ind i indsugningen, jeg antog at jeg garanteret kunne hente en del økonomi ved at montere et kit fra en 1,6td som passede lige på, og resultatet udeblev ikke, bilen er oprindeligt opgivet til 15,5 km/l, jeg kunne ikke trække den over 14,5 km/l og oftest under, meget under, efter montering af IC har jeg kørt 2 tankfulde med hhv 16,69 og 16, 2 hvilket jeg er temmelig tilfreds med, specielt taget i betragtning at æsken har rundet 480.000, sagen er, at da jeg indledte jagten bemærkede jeg at ladetrykket var for lavt, der sidder ingen styring på sådan en, så det var bare at dreje på aktuatorstangen til bilen lavede de max 0,83 som foreskrevet i bøgerne, men efter montering af IC'en kan den ikke lade mere end 0,7, jeg har ikke justeret på stangen, men er det naturligt at opleve det tryktab ved montering af IC, eller skal jeg begynde at jagte utætheder.

svan
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN
Excess
Senior Medlem
Indlæg: 334
Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20

Re: tryktab efter montering af IC, vag 1,9td

#2 Indlæg af Excess »

svan skrev:Hej alle sammen!

Jeg har indledt jagten på bedre økonomi på min passat 1,9td fra '91, bilen er oprindeligt født uden IC, dvs med en vinkelslalnge fra turboen direkte ind i indsugningen, jeg antog at jeg garanteret kunne hente en del økonomi ved at montere et kit fra en 1,6td som passede lige på, og resultatet udeblev ikke, bilen er oprindeligt opgivet til 15,5 km/l, jeg kunne ikke trække den over 14,5 km/l og oftest under, meget under, efter montering af IC har jeg kørt 2 tankfulde med hhv 16,69 og 16, 2 hvilket jeg er temmelig tilfreds med, specielt taget i betragtning at æsken har rundet 480.000, sagen er, at da jeg indledte jagten bemærkede jeg at ladetrykket var for lavt, der sidder ingen styring på sådan en, så det var bare at dreje på aktuatorstangen til bilen lavede de max 0,83 som foreskrevet i bøgerne, men efter montering af IC'en kan den ikke lade mere end 0,7, jeg har ikke justeret på stangen, men er det naturligt at opleve det tryktab ved montering af IC, eller skal jeg begynde at jagte utætheder.

svan


Er det en brugt IC?
evt. slidt turbo?
svan
Senior Medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43

#3 Indlæg af svan »

ja den er brugt, det var et komplet sæt jeg købte, bilen kører fint, dog med den lille ting omkring ladetrykket, det var mere sådan et spørgsmål om det er set før eller hvordan, for det er jo nemt nok at justere trykket lidt op, trykket faldt øjeblikket efter montering af ic'en.

svan
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#4 Indlæg af K-FINN »

For lille ic evt
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
JesperKonge
Medlem
Indlæg: 147
Tilmeldt: 10 apr 2006, 20:17
Geografisk sted: Ry

#5 Indlæg af JesperKonge »

Hvis wastegaten "ser" tryk på kompressor huset, så vil du få et lavere ladetryk, hvis du måler tryk efter IC. Når temperaturen falder, så falder ladetrykket også.

Der skal en stor IC til for at det udligner sig gennem denne.
Daigaard
Mester Medlem
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14 nov 2011, 22:31
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Hvor tages trykket til wastegaten

#6 Indlæg af Daigaard »

Hej,

Hvor er slangen til waste gaten monteret?

Sidder det på udgangen fra turbo dvs. før IC eller sidder et på manifold efter IC?

Jeg antager at den sidder før IC.

Uden at have teorien på plads kunne jeg forestille mig at den varme luft inden IC har et højere tryk end den kolde luft efter IC. Da den jo som bekendt fylder mindre.

Løsningen kunne evt. være at flytte slangen efter IC

/Daigaard
Dybro
Junior Medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 07 apr 2010, 23:13
Geografisk sted: Jylland

#7 Indlæg af Dybro »

Differenstemperaturen har ingen praktisk betydning for trykfaldet over IC'en! Den største synder er for højt flow i en lille IC.
Hvis flowet igennem IC'en fordobles vil differenstrykket blive firedoblet. dp = en konstant ganget med flowet opløftet i anden. :reading:
Audi UrS4 2.2 20VT
svan
Senior Medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43

#8 Indlæg af svan »

slangen til wastegaten sidder monteret direkte på kompressorhuset på sådan en, den er komplet uden styring, IC'en er en org fra en 1,6td, og tager jeg ikke fejl, magen til dem der sidder på de fleste nyere TDI'er i bla golf 3 med betydeligt mere effekt, det er modellen der sidder ude i inderskærmen, der laves laaaangt over 100hk på den størrelse normalt.

svan
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#9 Indlæg af K-FINN »

Du kan jo prøve og flytte slanger på den anden side af IC, kan den lave mere tryk der..
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
svan
Senior Medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43

#10 Indlæg af svan »

men skal jeg gøre det kan jeg kun montere den direkte på indsugningsmanifolden, men det er selvfølgelig en mulighed, der sidder i forvejen en studs som jeg bruger til uret, der kunne jeg jo sætte et t-stykke på.

svan
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN
Besvar