tryktab efter montering af IC, vag 1,9td
Redaktør: Moderatorer
-
svan
- Senior Medlem
- Indlæg: 329
- Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43
tryktab efter montering af IC, vag 1,9td
Hej alle sammen!
Jeg har indledt jagten på bedre økonomi på min passat 1,9td fra '91, bilen er oprindeligt født uden IC, dvs med en vinkelslalnge fra turboen direkte ind i indsugningen, jeg antog at jeg garanteret kunne hente en del økonomi ved at montere et kit fra en 1,6td som passede lige på, og resultatet udeblev ikke, bilen er oprindeligt opgivet til 15,5 km/l, jeg kunne ikke trække den over 14,5 km/l og oftest under, meget under, efter montering af IC har jeg kørt 2 tankfulde med hhv 16,69 og 16, 2 hvilket jeg er temmelig tilfreds med, specielt taget i betragtning at æsken har rundet 480.000, sagen er, at da jeg indledte jagten bemærkede jeg at ladetrykket var for lavt, der sidder ingen styring på sådan en, så det var bare at dreje på aktuatorstangen til bilen lavede de max 0,83 som foreskrevet i bøgerne, men efter montering af IC'en kan den ikke lade mere end 0,7, jeg har ikke justeret på stangen, men er det naturligt at opleve det tryktab ved montering af IC, eller skal jeg begynde at jagte utætheder.
svan
Jeg har indledt jagten på bedre økonomi på min passat 1,9td fra '91, bilen er oprindeligt født uden IC, dvs med en vinkelslalnge fra turboen direkte ind i indsugningen, jeg antog at jeg garanteret kunne hente en del økonomi ved at montere et kit fra en 1,6td som passede lige på, og resultatet udeblev ikke, bilen er oprindeligt opgivet til 15,5 km/l, jeg kunne ikke trække den over 14,5 km/l og oftest under, meget under, efter montering af IC har jeg kørt 2 tankfulde med hhv 16,69 og 16, 2 hvilket jeg er temmelig tilfreds med, specielt taget i betragtning at æsken har rundet 480.000, sagen er, at da jeg indledte jagten bemærkede jeg at ladetrykket var for lavt, der sidder ingen styring på sådan en, så det var bare at dreje på aktuatorstangen til bilen lavede de max 0,83 som foreskrevet i bøgerne, men efter montering af IC'en kan den ikke lade mere end 0,7, jeg har ikke justeret på stangen, men er det naturligt at opleve det tryktab ved montering af IC, eller skal jeg begynde at jagte utætheder.
svan
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN
-
Excess
- Senior Medlem
- Indlæg: 334
- Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20
Re: tryktab efter montering af IC, vag 1,9td
svan skrev:Hej alle sammen!
Jeg har indledt jagten på bedre økonomi på min passat 1,9td fra '91, bilen er oprindeligt født uden IC, dvs med en vinkelslalnge fra turboen direkte ind i indsugningen, jeg antog at jeg garanteret kunne hente en del økonomi ved at montere et kit fra en 1,6td som passede lige på, og resultatet udeblev ikke, bilen er oprindeligt opgivet til 15,5 km/l, jeg kunne ikke trække den over 14,5 km/l og oftest under, meget under, efter montering af IC har jeg kørt 2 tankfulde med hhv 16,69 og 16, 2 hvilket jeg er temmelig tilfreds med, specielt taget i betragtning at æsken har rundet 480.000, sagen er, at da jeg indledte jagten bemærkede jeg at ladetrykket var for lavt, der sidder ingen styring på sådan en, så det var bare at dreje på aktuatorstangen til bilen lavede de max 0,83 som foreskrevet i bøgerne, men efter montering af IC'en kan den ikke lade mere end 0,7, jeg har ikke justeret på stangen, men er det naturligt at opleve det tryktab ved montering af IC, eller skal jeg begynde at jagte utætheder.
svan
Er det en brugt IC?
evt. slidt turbo?
-
svan
- Senior Medlem
- Indlæg: 329
- Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43
ja den er brugt, det var et komplet sæt jeg købte, bilen kører fint, dog med den lille ting omkring ladetrykket, det var mere sådan et spørgsmål om det er set før eller hvordan, for det er jo nemt nok at justere trykket lidt op, trykket faldt øjeblikket efter montering af ic'en.
svan
svan
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN
- JesperKonge
- Medlem
- Indlæg: 147
- Tilmeldt: 10 apr 2006, 20:17
- Geografisk sted: Ry
-
Daigaard
- Mester Medlem
- Indlæg: 505
- Tilmeldt: 14 nov 2011, 22:31
- Geografisk sted: Skjern
- Kontakt:
Hvor tages trykket til wastegaten
Hej,
Hvor er slangen til waste gaten monteret?
Sidder det på udgangen fra turbo dvs. før IC eller sidder et på manifold efter IC?
Jeg antager at den sidder før IC.
Uden at have teorien på plads kunne jeg forestille mig at den varme luft inden IC har et højere tryk end den kolde luft efter IC. Da den jo som bekendt fylder mindre.
Løsningen kunne evt. være at flytte slangen efter IC
/Daigaard
Hvor er slangen til waste gaten monteret?
Sidder det på udgangen fra turbo dvs. før IC eller sidder et på manifold efter IC?
Jeg antager at den sidder før IC.
Uden at have teorien på plads kunne jeg forestille mig at den varme luft inden IC har et højere tryk end den kolde luft efter IC. Da den jo som bekendt fylder mindre.
Løsningen kunne evt. være at flytte slangen efter IC
/Daigaard
-
Dybro
- Junior Medlem
- Indlæg: 74
- Tilmeldt: 07 apr 2010, 23:13
- Geografisk sted: Jylland
-
svan
- Senior Medlem
- Indlæg: 329
- Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43
slangen til wastegaten sidder monteret direkte på kompressorhuset på sådan en, den er komplet uden styring, IC'en er en org fra en 1,6td, og tager jeg ikke fejl, magen til dem der sidder på de fleste nyere TDI'er i bla golf 3 med betydeligt mere effekt, det er modellen der sidder ude i inderskærmen, der laves laaaangt over 100hk på den størrelse normalt.
svan
svan
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN
-
svan
- Senior Medlem
- Indlæg: 329
- Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43