Kan man få en 2 takter til at køre på Ethanol ?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
r_uldal
Medlem
Indlæg: 231
Tilmeldt: 01 apr 2006, 23:19

Kan man få en 2 takter til at køre på Ethanol ?

#1 Indlæg af r_uldal »

Hey.

Sidder lige og strækker tænkemusklen lidt, og overvejer lidt om man kunne få en plæneklippermotor til at køre på 100% ren Ethanol ??

Det jeg umiddelbart er ude på er at lave en plæneklipper der udleder MEGET lidt eller helst 0% Co2 under kørsel.

Da en to-takter jo kører på "knallertbenzin" er spørgsmålet om man kan blande Ethanol med en form for bio-olie eks raps eller andet ?

Dertil skal alle slanger osv selvfølgelig skiftes så ikke plastic og gummi bliver ædt op af Ethanolen, og karburatoren skal dyses om. Men derud over ???

Nogen der kunne tænke at lege med her ;)

Mvh
Ruben
Mvh
Ruben
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#2 Indlæg af møffe »

Min plæneklipper køre nu ikke på knallertbenzin, men alm 92oktan.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#3 Indlæg af Runesm »

Ja, en ordinær plæneklipper er en dvask sideventilet 4-takter.

Nyere plæneklippere er 4-takts med enten overliggende knastaksler eller nikketøj som en gammel amerikaner, og så katalysatorer :P
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

Re: Kan man få en 2 takter til at køre på Ethanol ?

#4 Indlæg af lqs »

r_uldal skrev:Hey.

Sidder lige og strækker tænkemusklen lidt, og overvejer lidt om man kunne få en plæneklippermotor til at køre på 100% ren Ethanol ??

Det jeg umiddelbart er ude på er at lave en plæneklipper der udleder MEGET lidt eller helst 0% Co2 under kørsel.

Da en to-takter jo kører på "knallertbenzin" er spørgsmålet om man kan blande Ethanol med en form for bio-olie eks raps eller andet ?

Dertil skal alle slanger osv selvfølgelig skiftes så ikke plastic og gummi bliver ædt op af Ethanolen, og karburatoren skal dyses om. Men derud over ???


Nogen der kunne tænke at lege med her ;)

Mvh
Ruben
tænker den kan køre på det uden nogen ændringer. evt riv hoveddysen lidt op. husk lige at skriv når du har fundet et sted du kan købe ren etanol til under 100kr literen.
MVH søren
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

Re: Kan man få en 2 takter til at køre på Ethanol ?

#5 Indlæg af TB206HDI »

r_uldal skrev:Det jeg umiddelbart er ude på er at lave en plæneklipper der udleder MEGET lidt eller helst 0% Co2 under kørsel.


Du skal have en håndskubber - og så må du ikk trække vejret mens du slår plænen. Ellers er det ikke muligt at have 0% CO2 udledning fra en forbrændingsmotor..
Brugeravatar
r_uldal
Medlem
Indlæg: 231
Tilmeldt: 01 apr 2006, 23:19

Re: Kan man få en 2 takter til at køre på Ethanol ?

#6 Indlæg af r_uldal »

TB206HDI skrev:
r_uldal skrev:Det jeg umiddelbart er ude på er at lave en plæneklipper der udleder MEGET lidt eller helst 0% Co2 under kørsel.


Du skal have en håndskubber - og så må du ikk trække vejret mens du slår plænen. Ellers er det ikke muligt at have 0% CO2 udledning fra en forbrændingsmotor..


Jeg må så heller ikke slå en bette fjert ;)


Ej spøg til side, det er en tudse gammel Briggs & Stratton og ja det er rigtig det er faktisk ikke en 2 takter men en 4 takter sideventilet.

Jeg vil tro der skal noget smøremiddel til af en slags ud over fordi Ethanol jo affedter for hårdt. Hvad kan man bruge som tilsætningsmiddel der ?

Jeg regner med at udskifte brændstoffslanger, og karburatoren der i forvejen er en af de ældre udgaver alu er god nok men flancen bliver også lavet om til stål med pakninger istedet. (plastic karbs duer ikke til ethanol).

Vedr prisen så har du sgu da vist forkert styrke i brillerne. Det tog mig 3 sekunder at søge på det i google og det er "det dyre stads" jeg fandt her til 30 kroner literen http://biopejs.com/product.asp?product=13

Det kan fås meget billigere, men i mit tilfælde er det ikke det det kommer an på da jeg kan få det sponsoreret hvis jeg er lidt heldig.

Så jeg står tilbage med nogle få spørgsmål:

Hvad kan jeg bruge som tilsætningsstof i Ethanol for at få det til at smøre ? Kan det blandes med lidt biodiesel uden den begynder at tændingsbanke helt vildt og sådan ?

Hvis ikke hvad skal der så bruges ?
Mvh
Ruben
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#7 Indlæg af lqs »

det produkt du linker til, er på ingen måde REN etanol!
MVH søren
Mark
Senior Medlem
Indlæg: 380
Tilmeldt: 17 sep 2003, 19:05
Geografisk sted: Danmark

#8 Indlæg af Mark »

Køb Aspen benzin det er lavet til formålet
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#9 Indlæg af VRT »

Ifølge bogen alcohol can be a gas: http://www.permaculture.com/book_menu/360/277
(en meget interessant bog i øvrigt) skulle man kunne anvende 5% biodiesel som erstatning for 2-taksolie (de bruger bl.a. et eksempel med en Puch Maxi).
Læs evt. også lidt mere her:
http://journeytoforever.org/biodiesel_make2.html#gas

Den største udfordring er, at man vil opleve, at den er praktisk taget umulig, at starte uden brug af ex. dieselstart.

Som allerede nævnt, skal du nok regne med, at der skal bruges ca. 20% mere brændstof, hvorfor karburatoren som min. bør dyses om.
Brugeravatar
r_uldal
Medlem
Indlæg: 231
Tilmeldt: 01 apr 2006, 23:19

#10 Indlæg af r_uldal »

VRT skrev:Ifølge bogen alcohol can be a gas: http://www.permaculture.com/book_menu/360/277
(en meget interessant bog i øvrigt) skulle man kunne anvende 5% biodiesel som erstatning for 2-taksolie (de bruger bl.a. et eksempel med en Puch Maxi).
Læs evt. også lidt mere her:
http://journeytoforever.org/biodiesel_make2.html#gas

Den største udfordring er, at man vil opleve, at den er praktisk taget umulig, at starte uden brug af ex. dieselstart.

Som allerede nævnt, skal du nok regne med, at der skal bruges ca. 20% mere brændstof, hvorfor karburatoren som min. bør dyses om.


Super det tager jeg lige et kig på det der.

Vedr start gør det ikke så meget da det jo er en plæneklipper, så det er jo bare at bore et lille hul i luftfilterkassen hvor man kan stikke dieselstarten ind og give den en snaps :)
Mvh
Ruben
Besvar