Vand kølet turbo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Kenneth h
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16 apr 2012, 00:01

Vand kølet turbo

#1 Indlæg af Kenneth h »

Jeg har en vandkølet garret turbo fra en saab på min bmw e30. Kan den turbo ikke sagtens køre uden vandkølingen tilsluttet? Det er vel bare en turbo som alle mulige andre?

mvh Kenneth
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#2 Indlæg af lqs »

jo sikkert. spørgsmålet er blot hvor længe.... den er sikkert ikke for stor i forvejen.
MVH søren
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#3 Indlæg af Saab-Daniel »

Hvilken saab?
Er det en T25 eller T3?
/Daniel
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Kenneth h
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16 apr 2012, 00:01

#4 Indlæg af Kenneth h »

Det er en T3
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#5 Indlæg af Volvo-Dennis »

Kører med en gammel Garrett T3/T4 på min Volvo 760.. Den har aldrig kørt med vandet tilsluttet. Ingen problemer der. Det burde heller ikke bliver et problem, hvis man kører sin bil "rigtigt".

...Men det kommer vel an på hvilken lader man kører med?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
svan
Senior Medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43

#6 Indlæg af svan »

der er mange af de gamle fabrikslavede turbomotorer der kører uden vand på laderen, husker jeg ikke galt kørte RS turbo S1 uden vand, hvorimod S2 kørte med vand, den største risiko er at olien kokser til grundet varme, men som en anden skriver, kører man den rigtigt, og lader den køle af efter ræs kan det sagtens lade sig gøre.

svan
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Vand kølet turbo

#7 Indlæg af HenrikGM »

Kenneth h skrev:Jeg har en vandkølet garret turbo fra en saab på min bmw e30. Kan den turbo ikke sagtens køre uden vandkølingen tilsluttet? Det er vel bare en turbo som alle mulige andre?

mvh Kenneth


Det kan den sagtens, men centeret kører for varmt.

Det er ikke samme center som en uden vandtilslutninger.

Det kan sikkert sagtens gå et stykke tid, og afhænger nok en del af hvor varm den får lov at blive.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

svan skrev:der er mange af de gamle fabrikslavede turbomotorer der kører uden vand på laderen, husker jeg ikke galt kørte RS turbo S1 uden vand, hvorimod S2 kørte med vand, den største risiko er at olien kokser til grundet varme, men som en anden skriver, kører man den rigtigt, og lader den køle af efter ræs kan det sagtens lade sig gøre.

svan


Joe, men dem der kørte uden vand på laderen var alle lavet som oliekølede fra start. Ikke vandkølede, hvor man bare undlod at tilslutte vandet.

Bilfabrikken indførte ikke den yderligere kompleksitet, uden at det var nødvendigt på de senere turboer(levetidsaspektet)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar