Jeg har en vandkølet garret turbo fra en saab på min bmw e30. Kan den turbo ikke sagtens køre uden vandkølingen tilsluttet? Det er vel bare en turbo som alle mulige andre?
mvh Kenneth
Vand kølet turbo
Redaktør: Moderatorer
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
- Volvo-Dennis
- Senior Medlem
- Indlæg: 422
- Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
- Geografisk sted: Syddjurs
Kører med en gammel Garrett T3/T4 på min Volvo 760.. Den har aldrig kørt med vandet tilsluttet. Ingen problemer der. Det burde heller ikke bliver et problem, hvis man kører sin bil "rigtigt".
...Men det kommer vel an på hvilken lader man kører med?
...Men det kommer vel an på hvilken lader man kører med?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
-
svan
- Senior Medlem
- Indlæg: 329
- Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43
der er mange af de gamle fabrikslavede turbomotorer der kører uden vand på laderen, husker jeg ikke galt kørte RS turbo S1 uden vand, hvorimod S2 kørte med vand, den største risiko er at olien kokser til grundet varme, men som en anden skriver, kører man den rigtigt, og lader den køle af efter ræs kan det sagtens lade sig gøre.
svan
svan
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Vand kølet turbo
Kenneth h skrev:Jeg har en vandkølet garret turbo fra en saab på min bmw e30. Kan den turbo ikke sagtens køre uden vandkølingen tilsluttet? Det er vel bare en turbo som alle mulige andre?
mvh Kenneth
Det kan den sagtens, men centeret kører for varmt.
Det er ikke samme center som en uden vandtilslutninger.
Det kan sikkert sagtens gå et stykke tid, og afhænger nok en del af hvor varm den får lov at blive.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
svan skrev:der er mange af de gamle fabrikslavede turbomotorer der kører uden vand på laderen, husker jeg ikke galt kørte RS turbo S1 uden vand, hvorimod S2 kørte med vand, den største risiko er at olien kokser til grundet varme, men som en anden skriver, kører man den rigtigt, og lader den køle af efter ræs kan det sagtens lade sig gøre.
svan
Joe, men dem der kørte uden vand på laderen var alle lavet som oliekølede fra start. Ikke vandkølede, hvor man bare undlod at tilslutte vandet.
Bilfabrikken indførte ikke den yderligere kompleksitet, uden at det var nødvendigt på de senere turboer(levetidsaspektet)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!