RB26DETT Turbomanifold og turbo tryk

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

RB26DETT Turbomanifold og turbo tryk

#1 Indlæg af Jakobsen »

Har fået lidt af et problem med kontrol af lade tryk på min Skyline..

Har en fin Kinamanifold T4 Twin scroll manifold, og påmonteret en Garrett GT4088R lader AR 0.95. Der til sidder der en HKS Racing 50MM wastegate med en 0.8bars fjeder. har sat en tryk slange fra trykrør direkte på den nederste studs på WG.

Mit problem er at den ikke vil holde de 0,8bar hele tiden, Den holder det fint indtil 6000rpm til 7400rpm ca laver den så 1,3bar eller mere hvis den går længere ud end de 7400..

Har så haft min WG Ventil afmonteret, der fandt jeg så ud af at ved 0.9bar begynde den stille og åbne, og omkring 1.1-1,2bar er den helt åben.

Tænkte så jeg ville prøve at køre uden WG fjeder så den stod 100% åben hele tiden, det gik også fint trods larm men da den ramte 6000rpm tog fanden ved igen 1,3bar :damn:

Nu tænker jeg så hvad fanden kan der være galt, mit forrør er 3,5" ca 8cm til 76mm 3" og ned til Decat 3" og videre ud 86-88mm rør hele vejen ud med en gennemstrøme afgangs potte.

Hvad kan fejlen være ? Har selv den ide at den kinamanifold simpelthen er lavet for ringe med flow.

Der går 1 rør fra hver af de 3 cyl som går sammen i rør til WG og 2cm fra WG er de gået helt sammen, eller er de kørt seperat

Her et billede af en manifold magen til den jeg har på

Billede
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Boost-creep.

Systemet flower så ringe på wastegatesiden at luften hellere tager vejen igennem turboen trods åben wastegate.

So, din bling-bling manifold er ikke lavet til den ydelse med den turbo.

Din sidste chance er at wastegaten er lavet så ringe indeni, at den i sig selv kan holde trykket oppe. Dette kan afgøres ved helt at fjerne wastegaten og afprøve det(husk nu evt. brandfare, etc.etc.).

Render den stadigt op(hvilket den nok gør hvis manifolden er som på billedet), så har du svaret helt klart.

Det kan også fikses ved at klemme udstødningen flad, så du får noget modtryk :damn:
Virker dog kun hvis der er screamerpipe monteret.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#3 Indlæg af Jakobsen »

Tak Henrik

Det er så min egen skyld når jeg tror en 1000kroners ebay manifold er the shit :damn:

Tror ikke det hjælper at fjerne wastegate, tænkte det godt nok i går, men ja der stikker ild i noget det er helt sikkert.

har dog overvejet at fjerne de rør der går ned i 1 wg flange, og lave 2x38mm wastegates i stedet. dog ved jeg ikke om det er nok, det kommer an på hvordan manifolde ser ud når turbo'en kommer af igen..

Jeg har også den anden mulighed som nok kommer på spil også, at jeg kan købe en Greddy manifold som skulle være noget bedere og virke uden problemer, men igen penge penge 5000kr :roll:
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#4 Indlæg af m power »

Kører du med wastegate i det fri eller er den ført ind i udstødning ?
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#5 Indlæg af m power »

Jeg har lige studeret manifolden lidt mere.
Det er self ikke optimalt at rør til wastegate er monteret vinkelret på manifolden, men den største fejl er nok at de 2 yderste cyl/rør sidder over udgang til wastegate, og så giver det for alvor problemer.
Jeg ville nok ændre lidt på manifolden så rør til wastegate sidder helt oppe ved T4 flancen, og så er jeg ret sikker på at det spiller max :-)
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#6 Indlæg af Jakobsen »

Den sidder med Screamer pipe 50mm..

Kan godt se hvad du mener hullerene skulle være under flangen, for bedere eller mere optimalt flow til wastegate

vil det være bedere hvis den er sidder skrå ind på rørene ??
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

Jo mere man ser på den manifold jo mere tydelige bliver concepted "Big compromise".

Sæt wastegaten på udstødningshuset. Ligner hill-billy metoder, men ideen er slet ikke så dum.

Hvis du kører med en kina 50mm wastegate til ca. 15US$ så kan den moddes en del til mere flow. Det fikser dog ikke at din manifold stadig er et stort blankt kompromis.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#8 Indlæg af Jakobsen »

Her friske billeder

Billede
Billede

Billede

Billede

Billede
Billede
Billede

Wastegate er ingen kopi :) retail HKS hehe
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#9 Indlæg af Wildert »

Nu ved jeg ikke meget om turboer, men for mig virker det som logik for burhøns at problematikken i høj grad er at cyl 1 og 6 jo slet ikke er med i "WG-kredsløbet". Det bliver bare mast gennem turboen, og flyder ikke ud til wastegaten med mindre du sørger for mega modstand i turboen eller umiddelbart efter (og det har du som bekendt IKKE lyst til).
HVIS cyl 1 og 6 skulle med i WG-kredsløbet, så skal gasserne jo ændre retning (galt/urealistisk nok i sig selv) OG derefter kæmpe sig MODSTRØMS af cylinder 2-4 (i hver sin kanal) - det er så HELT urealistisk at det vil ske. Ergo: det render gennem møllen => mere tryk.

Så når du nu har en fin stor turbo der laver godt med tryk og flower godt - ja så skal det jo gå galt.

Enten skal tilslutningen til WG'en flyttes til lige før flangen - men bedre er nok som Henrik foreslår, noget med en mellemlægsplads eller på anden vis få WG'erne sluttet til efter flangen.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#10 Indlæg af grydesvamp »

Igen er dette problem beskrevet rigtig fint i "biblen" enda med fine illustrationer. Jeg ville nok finde 2 stk 90graders bøjninger og så skære dem til så udstødnings gasserne ikke skal rundt om et skarpt hjørne, men kan følge vægen og bliver ledt ind i wg.
Fri bane fuld hane! :-)
Besvar