Drivning af kompresser???
Redaktør: Moderatorer
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
Drivning af kompresser???
Har lige et spørgsmål omkring drivning af en kompresser.
Af hensyn til plads aller forets i motorrummet, er jeg næd til at montere komprsseren enten ude i inderskærmen (ude ved siden af fordækket), eller så kan motere den over starteren,her er der masser af plads (også til rørføring og luftfilter)
Men så er der problemet.... det er ikke noget problem at få en rem eller ligende ud mellen gearkasse og motor da koblings husset kun er 75% lukket så der skal ikke skæres i noget. En rem ville være det op lagte, men hvis den skal siftes så skal motoren ud....
Så til spørgsmålet: kan man bruge en O-ring kæde fra en mc??? evt bygger en kasse til den så på MZ og JAWA motorcykler???
Af hensyn til plads aller forets i motorrummet, er jeg næd til at montere komprsseren enten ude i inderskærmen (ude ved siden af fordækket), eller så kan motere den over starteren,her er der masser af plads (også til rørføring og luftfilter)
Men så er der problemet.... det er ikke noget problem at få en rem eller ligende ud mellen gearkasse og motor da koblings husset kun er 75% lukket så der skal ikke skæres i noget. En rem ville være det op lagte, men hvis den skal siftes så skal motoren ud....
Så til spørgsmålet: kan man bruge en O-ring kæde fra en mc??? evt bygger en kasse til den så på MZ og JAWA motorcykler???
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
Re: Drivning af kompresser???
Er der ikke masser af plads bagerst i motorrummet over gearkassen? Så man kan lave trækket på "normalvis" foran, sammen med generatoren osv og så bare lave en aksel hen over motor og evt direkte på kompressoren? Eller eventuelt med et ekstra remtræk mellem aksel og kompressor, hvis en direkte forbindelse umulig gøres af de pladsforhold der er. Det ville jo også gøre det noget lettere at lege med gearingen af kompressoren hvis det viser sig nødvendigt. Hvem sagde remhjul fra en søjle boremaskine?
Som inspiration:

Som inspiration:

-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Drivning af kompresser???
Westmus skrev:. Det ville jo også gøre det noget lettere at lege med gearingen af kompressoren hvis det viser sig nødvendigt. Hvem sagde remhjul fra en søjle boremaskine?
]
6trins gearkasse på kompressoren. Streetrespect faktoren er i top!
Kunne være sjovt at lave.
Der var gear på kompressoren for mange år tilbage i visse dragracing klasser. Mener det var et hydraulisk skiftet planetgear, men husker måske dårligt...
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
Re: Drivning af kompresser???
Westmus skrev: Eller eventuelt med et ekstra remtræk mellem aksel og kompressor, hvis en direkte forbindelse umulig gøres af de pladsforhold der er.
Rem-aksel-rem løsningen er f.eks taget i brug her:

- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
tenkte på evt rem skift da det er en ældre type luft kølet motor og de er ikke helt så olie tætte som moderne motore, hvor det største problem i den retning er at der tære hul i bundkaret.
løsningen med rem-aksel-rem... den var nok bedre, vil tro at akslen skulle side der hvor generatoren sider nu, og og begge er rykket tilbage, og generatoren fungere som stramme hjul for kompresseren.
Hmmm.... det må jeg lige ud og have kikket på i dag hvordan det kommer til at passe
løsningen med rem-aksel-rem... den var nok bedre, vil tro at akslen skulle side der hvor generatoren sider nu, og og begge er rykket tilbage, og generatoren fungere som stramme hjul for kompresseren.
Hmmm.... det må jeg lige ud og have kikket på i dag hvordan det kommer til at passe
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
Der var en fra klubben der foreslog at at kompresseren skulle trækkes af den en trækaksel, så ville jeg få højere lade ved højere hastigheder, det mente han ville være meget smart.
Lyder meget rigtigt, er ikke helt sikker på at det vil virke ordenlig.
Lyder meget rigtigt, er ikke helt sikker på at det vil virke ordenlig.
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
har være ude og kikke og måle lidt.
En ekstra aksel ser ud til at det er løsningen, med kompresser og generator flyttet hend over gearkassen.
Hvis kompresseren kunne monterses i røven af generatoren ville det kunne laves rigtig enkel, men det har jeg ikke grej til at lave.
En ekstra aksel ser ud til at det er løsningen, med kompresser og generator flyttet hend over gearkassen.
Hvis kompresseren kunne monterses i røven af generatoren ville det kunne laves rigtig enkel, men det har jeg ikke grej til at lave.
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
Lars E skrev:Hvis kompresseren kunne monterses i røven af generatoren ville det kunne laves rigtig enkel, men det har jeg ikke grej til at lave.
Generator fra en dieselbil? Altså en af dem hvor der sidder en vacuum pumpe monteret bagpå. Hvordan ser "drevet" til pumpen ud på sådan en generator? Kunne det med en "adaptor" bruges til at trække din kompressor i stedet? Eller hvordan med omløbsretning? Kan de monteres med front mod hinanden og bruges fælles (generatorens) remskive?
Jep bare lidt vild brain storming fra min side.