3" - 4" overgang i trykrør

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Hartmann
Junior Medlem
Indlæg: 82
Tilmeldt: 30 okt 2011, 15:38
Geografisk sted: Holstebro

3" - 4" overgang i trykrør

#1 Indlæg af Hartmann »

hej gutter ..

er ved at lave nye trykrør til min bil .. har "desværre" fået gasspjæld hjem der ikke har samme Ø som de fleste IC man lige kan købe .. Så hvad ville den bedste overgang være og hvor fra ca 3" -4" .. ? for ellers har jeg tænkt mig at lave en 4" udgang på IC istedet for 3" som de fleste er ville det være den mest optimale løsning eller ??

er der en der kan svare mig på hvad der sker med trykket i rørene hvis det pludseligt skulle udvide sig i et rør der går fra 3-4" ca halvejs fra IC til indsugning i et rør ?
MVH// Tobias Hartmann
Supra 2jz-GTE
Brugeravatar
Heyer
Medlem
Indlæg: 103
Tilmeldt: 05 maj 2009, 10:13
Geografisk sted: vejle
Kontakt:

#2 Indlæg af Heyer »

hvorfor ikke skære ænde af ic og svejse 4" rør på og så køre det helle i 4"
Hartmann
Junior Medlem
Indlæg: 82
Tilmeldt: 30 okt 2011, 15:38
Geografisk sted: Holstebro

#3 Indlæg af Hartmann »

Heyer skrev:hvorfor ikke skære ænde af ic og svejse 4" rør på og så køre det helle i 4"


hvad gøres der så ved turben ? da den har 3" udgang


kan man snakke om forøget lag ved at gå fra 3" til 4" hele vejen ?
MVH// Tobias Hartmann
Supra 2jz-GTE
Brugeravatar
Heyer
Medlem
Indlæg: 103
Tilmeldt: 05 maj 2009, 10:13
Geografisk sted: vejle
Kontakt:

#4 Indlæg af Heyer »

har se ic med 3" i den ene side og 4" i den ande side
men jeg ved det ikke man skal ikke tænkte over hvor meget luft der kommer ud af turbo få det er meget :D
Hartmann
Junior Medlem
Indlæg: 82
Tilmeldt: 30 okt 2011, 15:38
Geografisk sted: Holstebro

#5 Indlæg af Hartmann »

okay :)

for skal jo have tilpasset det på en elelr anden måde :grin: så er det jo bare hvor det er mest smart at ligge overgangen .. 1:ved turbo .. 2:ved ic ingang 3:ved ic udgang 4: med et brat overgangstykke lige ved gasspjæld
MVH// Tobias Hartmann
Supra 2jz-GTE
Brugeravatar
Heyer
Medlem
Indlæg: 103
Tilmeldt: 05 maj 2009, 10:13
Geografisk sted: vejle
Kontakt:

#6 Indlæg af Heyer »

problem er at det hvis man skulle lave der med teori for øje så vil det være bedste med 4" ude af turbo og over i IC da luften er varm og der med fylde meger og så 3" fra IC til spældet da luften er kolder men vil ikke gør mig pis kloge på det
Hartmann
Junior Medlem
Indlæg: 82
Tilmeldt: 30 okt 2011, 15:38
Geografisk sted: Holstebro

#7 Indlæg af Hartmann »

okay nej .. har heller ikke den store teoretiske viden om dette.. men ville selfølgelig gerne have lavet det så godt som muligt nu når jeg alligevel er ved at lavet det :rock: ham der svejser for mig vil lave en 3"-4" lige ved gaspjæld
MVH// Tobias Hartmann
Supra 2jz-GTE
martin306xsi
Mester Medlem
Indlæg: 633
Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
Geografisk sted: Roskilde

#8 Indlæg af martin306xsi »

Hvor mange hk har du? 4" er fandme stort...
Mvh Martin
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#9 Indlæg af Jakobsen »

4" Trykrør fra turbo ville nok være overkill. 3" er også i den store ende og er riligt fint. Tror ikke du skal begynde med 104mm trykrør over alt, det blir alt for voldsomt..

Du kan godt reducere ved turbo og evt lave 4" fra ic til spjæld, går ud fra den ic du har sikkert er 600x300x120 ca ?
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#10 Indlæg af m power »

Jeg ville nok lave en reduktion ved gasspjældet 3" trykrør er længe med til de hk du vil lave.
Min mening er også at et 100mm gasspjæld er overkil, specielt når bilen skal bruges til hverdagskørsel, sådan et spjæld er ret følsom på spederen.
Besvar