Side 1 af 1

timing af knastaksel på en turbomotor

: 15 dec 2011, 12:27
af Kedde1980
Hej

et teoretisk spørgsmål:

Hvis jeg stiller knasten tilbage, får jeg et mindre overlap i tdc, og nogen siger derved også et hurtigere spoolup på turboen (jeg ved faktisk ikke af egne erfaringer om dette passer)

Men hvad vil jeg få af fordele og ulemper hvis jeg rykker den lidt frem og øger overlappet?

Motoren er en bmw m20 med turbo, og derved en knastaksel.

Håber der er nogle kloge indslag :D

: 15 dec 2011, 12:59
af Morten VJ
Med "en" knastaksel kan du ikke ændre på overlappet, det er slebet ind i knasten.
Helt generelt
frem for øget bundtræk.
tilbage for mere træk i de højere omdrejninger.

For mange graders justerring, og resultatet kan være bukkede ventiler

MVH

Morten

: 15 dec 2011, 14:07
af Kedde1980
ja altså friløft skal man jo lige holde øje med, men der har jeg en del at gøre med.

Ok tak for hjælpen

: 18 dec 2011, 20:44
af Kedde1980
kan det give mig mulighed for at køre lidt mere fortænding, hvis jeg rykker knasten tilbage? eller vil dette ikke blive påvirket?