timing af knastaksel på en turbomotor

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Kedde1980
Medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Geografisk sted: Ribe, Danmark

timing af knastaksel på en turbomotor

#1 Indlæg af Kedde1980 »

Hej

et teoretisk spørgsmål:

Hvis jeg stiller knasten tilbage, får jeg et mindre overlap i tdc, og nogen siger derved også et hurtigere spoolup på turboen (jeg ved faktisk ikke af egne erfaringer om dette passer)

Men hvad vil jeg få af fordele og ulemper hvis jeg rykker den lidt frem og øger overlappet?

Motoren er en bmw m20 med turbo, og derved en knastaksel.

Håber der er nogle kloge indslag :D
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Med "en" knastaksel kan du ikke ændre på overlappet, det er slebet ind i knasten.
Helt generelt
frem for øget bundtræk.
tilbage for mere træk i de højere omdrejninger.

For mange graders justerring, og resultatet kan være bukkede ventiler

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Kedde1980
Medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Geografisk sted: Ribe, Danmark

#3 Indlæg af Kedde1980 »

ja altså friløft skal man jo lige holde øje med, men der har jeg en del at gøre med.

Ok tak for hjælpen
Brugeravatar
Kedde1980
Medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Geografisk sted: Ribe, Danmark

#4 Indlæg af Kedde1980 »

kan det give mig mulighed for at køre lidt mere fortænding, hvis jeg rykker knasten tilbage? eller vil dette ikke blive påvirket?
Besvar