Dyseflow

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

Dyseflow

#1 Indlæg af TB206HDI »

Jeg har 4 nye dyser til min bil, de er opgivet til 180cc/min ved 3bars benzintryk og 85% Duty Cycle.

Spørgsmålet er så om flowet er lineært med duty cyclen?

Flower de ~90cc/min ved 42.5% DC ? Eller kan man ikke antage det?

Grunden til mit spørgsmål er at jeg skal chippe motorstyringen om til de nye dyser, og der vil jeg gerne lave en groft udgangsmap. Mappet angiver Duty Cycle i % imod omdrejninger og load. Hvis flowet er lineært kan jeg næsten få mappet lige i skabet med det samme :)
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#2 Indlæg af Mads B (dk) »

Jeg ville tage forskellen på de gamle og de nye i % og ændre samtlige tal i mappet med den %sats
Billede
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#3 Indlæg af TB206HDI »

Mads B (dk) skrev:Jeg ville tage forskellen på de gamle og de nye i % og ændre samtlige tal i mappet med den %sats


Det er også min tanke. :)
Brugeravatar
JesperKonge
Medlem
Indlæg: 147
Tilmeldt: 10 apr 2006, 20:17
Geografisk sted: Ry

#4 Indlæg af JesperKonge »

Er der en del i styringen til åbningstid på dysen?

Ved 5% er den tid det tager at åbne og lukke en stor del af tiden i forhold til eks 90%.

Hvis åbne-/lukke-tid ikke er beregnet af boks, så kan man nok ikke ramme nær så præcist.
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#5 Indlæg af Mads B (dk) »

Jesper det er et grov-map han vil lave ;-)
Billede
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#6 Indlæg af TB206HDI »

JesperKonge skrev:Er der en del i styringen til åbningstid på dysen?

Ved 5% er den tid det tager at åbne og lukke en stor del af tiden i forhold til eks 90%.

Hvis åbne-/lukke-tid ikke er beregnet af boks, så kan man nok ikke ramme nær så præcist.


Det håndterer motorstyringen selv.
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#7 Indlæg af Mads B (dk) »

Lad os høre lidt mere om hvad det er for en bil du skal til at rode med
Billede
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#8 Indlæg af Runesm »

Jeg brugte det trick der på en bil jeg skulle have synet, jeg gik fra 630ml dyser til 205ml dyser på samme map, bare ved at fortælle megasquirt størrelsen på dysen :)
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#9 Indlæg af TB206HDI »

Mads B (dk) skrev:Lad os høre lidt mere om hvad det er for en bil du skal til at rode med


Der er skam ikke noget som helst eksotisk ved det, det er bare den gamle 106'er der skal have lavet tandrem.. :)
Brugeravatar
JesperKonge
Medlem
Indlæg: 147
Tilmeldt: 10 apr 2006, 20:17
Geografisk sted: Ry

#10 Indlæg af JesperKonge »

Runesm skrev:Jeg brugte det trick der på en bil jeg skulle have synet, jeg gik fra 630ml dyser til 205ml dyser på samme map, bare ved at fortælle megasquirt størrelsen på dysen :)


MS tager også (lidt*) hensyn til åbningstid, så der rammer den bedre.

*: man skal selv indtaste åbningstiden, hvilket kan være en svær en at ramme, så det er stadig lidt off. Men den har det med i beregningerne.

Vh JesperK
Besvar