VW Polo 6N 1,4 16v Kompressor ?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
NT
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 dec 2011, 22:05
Geografisk sted: 11

VW Polo 6N 1,4 16v Kompressor ?

#1 Indlæg af NT »

Er der nogen her inde der kan fortælle mig hvilken kompressor der passer bedst (ydelse) på en VW Polo 1.4 16v?
Har kigget på en Roots SC14 men ved ikke om den er for stor eller lille?

På Forhånd Tak.
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#2 Indlæg af ae86 »

Går udfra at din sc14 er en roots kompressor fra en toyota mr2.. det er et gammelt design og dermed ikke den mest effektive måde at komprimere luften.. men ellers en ok kompressor til din 1.4 hvis målet ikke er mere end 150-160 hk (med ladelufts køler).... den stammer fra en 1.6 16v'er og her har folk ofte gearet den for at opnå mere effekt, men de har mig bekendt aldrig leveret i nærheden af 200+hk selvom der er flere der er kommet tæt på.. ved denne ydelse er det en yderst effektiv varmepumpe ...

Selve sc14 skulle være 1400ccm luft pr rev.. og så kan jeg ikke lige huske max rotor hastighed... men den er vidst ikke meget over 10k ..

Ovenstående betyder med andre ord at hvis du gearer den 1:1 så skulle du, hvis alt var linært og lige til uden tab og med et konstant ve (før boost) på 100% i hele rpm skalaen ... have et ladetryk på 1bar... jeg ville nok gearer yderligt en 10% for at kompenserer lidt for tryktab etc .. dvs hvis mit mål var 1bar så regn gearing efter 1.1bar

Da jeg ikke kender til din motor vil jeg ikke anbefale noget "target" effekt/boost... men de fleste motorer kan klare 0.5 bar på standard oem indmad hvis det gøres rigtigt... det burde nok være en 110-130hk i en 1.4
Er målet over 160hk så må du nok se dig om efter en bedre løsning... selvom du nok kan komme tæt på de 200hk så er du røget så meget ud over kompressorens effektive arbejds område at det ikke kan anbefales.. og disse roots ladere er ikke for effektivt i forvejen

HUSK LADELUFT KØLER!!!
En roots lader af denne type opvarmer luften mere end en tilsvarende vel dimmensioneret turbo

Når alt dette negative nu er sagt om roots ladere så må man vel også lige give den lidt credit... de leverer sgu et dejligt bundtræk
Brugeravatar
Mads G
Nyt Medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 16 sep 2010, 21:42

#3 Indlæg af Mads G »

Hvis det er en polo 6n er der mange der kører med roots sc12 og sc14 kompressor, bare pas på din gearkasse (men det ved du nok i forvejen).

Skulle du mangle en sc12, så har jeg en liggende i århus du kan købe.

Mvh.
NT
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 dec 2011, 22:05
Geografisk sted: 11

#4 Indlæg af NT »

VW Polo 6N 1.4i 16v 1997
101hk. + der er skapere knaster og bannan manifold
hvilken kompressor vil være bedst at bruge til den? (effekt)
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#5 Indlæg af m power »

En sc14 er nu ikke fra en 4agze, den kommer fra en toyota motor med 6cyl,
Den der sidder på en 4agze hedder sc12 og ja de bliver sku varme når der monteres et stort remhjul.
Min tidligere mr2 aw11 supercharger leverede 194hk 245nm med stort remhjul (0,8 bar), selv en e36 m3 kunne ikke følge den på striben :D
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#6 Indlæg af ae86 »

m power skrev:En sc14 er nu ikke fra en 4agze, den kommer fra en toyota motor med 6cyl,
Den der sidder på en 4agze hedder sc12 og ja de bliver sku varme når der monteres et stort remhjul.
Min tidligere mr2 aw11 supercharger leverede 194hk 245nm med stort remhjul (0,8 bar), selv en e36 m3 kunne ikke følge den på striben :D


Det er ski da også rigtigt ... ja sc12 var fra mr2 aw11 og noget corolla/sprinter ae92 & ae101 ... og sc14 var fra noget japser markedet 4cyl 2.4L Previa 2tzfze, samt en 2L R6'er 1ggze fra et eller andet japser markedet køretøj

sc12 skulle være lig 1200cc pr rev mens sc14 er 1420cc
uno
Senior Medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
Geografisk sted: sydjylland

For stor compressor??

#7 Indlæg af uno »

Er der nogen ulemper ved en stor compressor på en lille motor hvis bare man gearer efter det?
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

..

#8 Indlæg af BANDIT »

A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
NT
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 dec 2011, 22:05
Geografisk sted: 11

#9 Indlæg af NT »

jamen hvor meget ydere sådan en Rotrex SP30-74 Kompressor ?
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

..

#10 Indlæg af BANDIT »

Lige umiddelbart er den rated til

SP/30-74

150 – 300 hk

1,6 – 2,5 l.
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Besvar