Temperatur på olie
Redaktør: Moderatorer
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
Temperatur på olie
Hvad sker der med en olie, hvis temperatur kortvarigt er meget højere(140-150 grader) end hvad den er beregnet til
Vil den begynde og kokse?, gøre den dårlig ?
Er der lavet nogle førsøg, eller nogen der tilfældigvis ved det med sikkerhed..
Vil den begynde og kokse?, gøre den dårlig ?
Er der lavet nogle førsøg, eller nogen der tilfældigvis ved det med sikkerhed..
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele 
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Denne alm. motorolie
http://www3.statoil.com/mar/LU/sto00131 ... _5W-40.pdf
Har et flamme punkt ved 220 grader.
Så den selvantænder hvis der er ilt og vil begynde at brænde, og danne koks.
Men den bliver tynd som pis allerede ved 120 grader.
MVH
Morten
http://www3.statoil.com/mar/LU/sto00131 ... _5W-40.pdf
Har et flamme punkt ved 220 grader.
Så den selvantænder hvis der er ilt og vil begynde at brænde, og danne koks.
Men den bliver tynd som pis allerede ved 120 grader.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Du skal have fat i olieleverandøren.
Men jeg tvivler på at olien tester ret godt ved den temperatur. Vil umiddelbart gætte på at oliens egenskaber går kraftigt ned når du går over 100grader.
Tænk på hvor temperaturen er målt. Det kan tænkes at der hvor olien skal bruges, er temperaturen meget højere end det du måler....
Men jeg tvivler på at olien tester ret godt ved den temperatur. Vil umiddelbart gætte på at oliens egenskaber går kraftigt ned når du går over 100grader.
Tænk på hvor temperaturen er målt. Det kan tænkes at der hvor olien skal bruges, er temperaturen meget højere end det du måler....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
Re: Temperatur på olie
Hvis du søger lidt rundt på nettet kan du finde "baneracere" (trackdayrace og lignende i bl.a div superbiler, ala Corvette, Ferrari osv) der med kvalitetsolie uden de store bekymringer holder klampen i bund selv om olietermometeret konstant viser der er helt op til 150 grader i bundkaret. Så høje temperaturer giver dog kraftig accelereret nedbrydning af de gode sager i olien så de skifter sikkert tit.
Tror måske at netop det uhåndgribelige i motorolie gør at man meget let får gjort sig en masse sikkert unødige bekrymringer. De starter normalt når folk får købt sig et olietermometer. Dem uden, racer normalt uden bekymringer og problemer bare der ud ad, på bedste humlebi manere....
I følge Wiki er motorolien i en alm. dieselmotor udsat for helt op til 300 grader oppe ved øverste stempelring. Har i øvrigt også set race motorbyggere snakke om at ventilfjedrene er en lidt overset varmekilde til motorolien. De kan åbenbart levere pænt meget varme når der skal arbejdes. På Speedtalk har en gut fra et race-ventilfjeder firma skrevet at de har oplevet fjedre der bliver over 200 grader varme og så har man et seriøst holdbarhedsproblem, hvis man ikke forbedre flowet af olie over fjedrene.
Tror måske at netop det uhåndgribelige i motorolie gør at man meget let får gjort sig en masse sikkert unødige bekrymringer. De starter normalt når folk får købt sig et olietermometer. Dem uden, racer normalt uden bekymringer og problemer bare der ud ad, på bedste humlebi manere....
I følge Wiki er motorolien i en alm. dieselmotor udsat for helt op til 300 grader oppe ved øverste stempelring. Har i øvrigt også set race motorbyggere snakke om at ventilfjedrene er en lidt overset varmekilde til motorolien. De kan åbenbart levere pænt meget varme når der skal arbejdes. På Speedtalk har en gut fra et race-ventilfjeder firma skrevet at de har oplevet fjedre der bliver over 200 grader varme og så har man et seriøst holdbarhedsproblem, hvis man ikke forbedre flowet af olie over fjedrene.
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
K-FINN skrev:...og nedbrød den hurtigt..
Mindes at have læst at motoroliens levetid ca halveres for hver 10 grader den er over 110-120 grader (som skulle være ca maxgrænsen for "normal" motorolie driftstemperatur). Men igen der er jo forskel på om det en kortvaring tilstand eller en konstant temperatur. Det er vel af samme grund temperaturføleren normalt sidder i bundkaret, det er her man finder oliens normale "gennemsnits" temperatur. Alle andre steder i motoren er der tale om en kortvarig temperatur tilstand. Olien fungere jo som eneste kølemiddel til store dele af motorens mekanik, lige så meget som at det er smørremiddel til lejer osv.
Olie af forskellig viskositet, kan pga fysikkens love, sagtens have forskellig driftstemperatur i samme motor, således at en tykkere olie i praksis ikke nødvendigtvis også er tilsvarende tykkere når motoren er i drift. Mener jeg på et dansk forum engang læste om en der havde været med til et forsøg på en 200hk motor i en DTC baneracer, hvor skift til en tyndere olie betyd 8hk mere og 15 graders fald i oliens driftstemperatur
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Temperatur følerens konstruktion, og placering har meget at sige på den målte temperatur.
Hvis man bruger en standart føler til olie temp, så er den normalt indkapslet i metal, der inkluderer hovedet man spænder sensoren fast med.
Så his denne type sensor sidder tæt på noget varmt, så måler du den temperatur der er uden for, og olien kan i værste fald faktisk køle sensoren.
Den mest korrekte temperatur måles med en sensor der ikke påvirkes af ydre varme, og er monteret i blokken, eller bundkar, således at den rammes af retueolien.
Dermed undgår man påvirkinger fra returrøret.
Oge jeg er eniig med tidligere indlæg olien tåler meget høje temperaturer, så længe det er kortvarigt.
Men hvis temperaturen ikke kan fjernes så tåler den ikke så høje temperaturer.
MVH
Morten
Hvis man bruger en standart føler til olie temp, så er den normalt indkapslet i metal, der inkluderer hovedet man spænder sensoren fast med.
Så his denne type sensor sidder tæt på noget varmt, så måler du den temperatur der er uden for, og olien kan i værste fald faktisk køle sensoren.
Den mest korrekte temperatur måles med en sensor der ikke påvirkes af ydre varme, og er monteret i blokken, eller bundkar, således at den rammes af retueolien.
Dermed undgår man påvirkinger fra returrøret.
Oge jeg er eniig med tidligere indlæg olien tåler meget høje temperaturer, så længe det er kortvarigt.
Men hvis temperaturen ikke kan fjernes så tåler den ikke så høje temperaturer.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html