Turbo ladetryk forsinket/ for højt

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

Turbo ladetryk forsinket/ for højt

#1 Indlæg af 2fat2fly »

Slås med en 1,6D 110hk motor med partikkelfilter, lavet af PGA den som bruges af Peugeot, ford, volvo, mini osv.
Den sætter sent tryk ca3000omd og trykket stiger så fortsat til testeren ikke kan måle det højere 1,5bar+.
Her prøvet at stripse den vacum styret aktuator både den ene og anden vej så den ikke kan bevæge sig, men den ændre ikke det store, max at den lader 500omd før, men laver for meget tryk i begge stillinger !
Bliver trykket styret på en anden måde på de modeller ?
turboen er den variable type.
martin306xsi
Mester Medlem
Indlæg: 633
Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
Geografisk sted: Roskilde

#2 Indlæg af martin306xsi »

Nu er det lang tid siden jeg har rodet med sådan en sidst, men er trykket ikke styret af en eller flere ventiler og disse af ecu. Tror jeg ville prøve at måle vakuumet på wastegaten og før ventilen. Og spændingen på ventilen under en køretur evt. med testeren koblet med så du kan se trykket.
Skriver den ikke nogen fejlkode på højt tryk eller andet?
Mener jeg engang har haft en ventil (godt nok til EGR, men samme type ventil) der var utæt.
Mvh Martin
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#3 Indlæg af lqs »

turboen er variabel.... er der overhovedet nogen WG?
hvad er det du prøver at låse? sikker på det ikke er vinger i turbinehuset, altså ændre A/R forholdet.....?
eller bliver ladetryk ikke blot styrret af indsprøjtsmængden mm?
MVH søren
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#4 Indlæg af Runesm »

Hvis du hiver slangen af til vnt dåsen på turboen skal du være uden ladetryk. Hvis du stadig får ladetryk er mit bud at vingerne hænger enten grundet sod eller rust. Den Har ingen wg sådan en turbo. Hv is du kan pille armen af dåsen eller bare skrue hele dåsen løs, så skal arrangementet kunne bevæges let og ubesværet fra top til bund stilling[/list]
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

#5 Indlæg af 2fat2fly »

Den laver fejl på både højt og lavt ladetryk.
Er der så ikke selve aktuatoren på turboen der styre trykket ?
Der er fint vakuum til turboen, armen køre op og ned uden problemer.
Det er sådan en turbo:
http://www.neatcarparts.co.uk/ekmps/sho ... e/1.62.jpg
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#6 Indlæg af Runesm »

2fat2fly skrev:Den laver fejl på både højt og lavt ladetryk.
Er der så ikke selve aktuatoren på turboen der styre trykket ?
Der er fint vakuum til turboen, armen køre op og ned uden problemer.
Det er sådan en turbo:
http://www.neatcarparts.co.uk/ekmps/sho ... e/1.62.jpg


Betyder det du har prøvet at køre en tur, med vacuumslangen af turboen, og set om den stadig laver ladetryk?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
svan
Senior Medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43

#7 Indlæg af svan »

hvis ikke jeg tager meget fejl, minder konstruktionen sikkert en del om VAG TDI motorer, altså trykdelen, der sidder jo en N75 ventil (eller hvad den nu hedder på en PSA) som styrer trykket, det kunne være den der laver numre, på VAG er den relativt billig, der er ingen aktuator på ladere med VNT del, det er styret af laderens indbyggede variable geometri.

svan
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#8 Indlæg af Runesm »

svan skrev:hvis ikke jeg tager meget fejl, minder konstruktionen sikkert en del om VAG TDI motorer, altså trykdelen, der sidder jo en N75 ventil (eller hvad den nu hedder på en PSA) som styrer trykket, det kunne være den der laver numre, på VAG er den relativt billig, der er ingen aktuator på ladere med VNT del, det er styret af laderens indbyggede variable geometri.

svan


Der er ingen WG, actuatordåsen sidder der godt nok, men den trækker i geometrien istedet for WG'en, og så reagerer den på vakuum istedet for tryk.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#9 Indlæg af TB206HDI »

Ladetryk er 100% styret af ECU'en.

Uden vakuum til enten selenoid'en eller aktuatoren skal den ikke kunne lave ladetryk. (som er nævnt før..).

Af med vakkum til selenoid'en, en skrue i slangen fra vakkum pumpen så du ikke mister dine bremser og så ud og køre. Laver den for højt ladetryk så har du en defekt turbo, laver den slet intet ladetryk, så har du fejl i mapsensor, selenoid eller et tredje sted.

Kører du med EGR ventilen, eller er den blændet af ?
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

#10 Indlæg af 2fat2fly »

Den køre med egr ventil (den er 100% org), går ud fra at det giver samme resultat at jeg har prøvet at stripse aktuatoren fast i fuld udslag i den ene og så den anden stilling.
Det gav ikke den store foreskel, andet end den ca ladet 500omd før, men stadig ladet for meget i begge stillinger.
Så tyder det måske på en def turbo, hvis det altså er meningen at ladetrykket kun bliver styret med den vakuum dåse på turboen på den model motor.
Besvar