MS1 Extra - tomgangsmotor

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

MS1 Extra - tomgangsmotor

#1 Indlæg af Wildert »

Halløjsa.

Jeg er ved at overveje at skulle smide en eller anden form for luftstyring/tomgangsmotor på min VW 1.8 16V-kværn (efter at have undværet i 6 år eller hvor meget det nu er :-)).

Valget står mellem den gammeldags tilskudsventil der fungerer med en bimetalfjeder, og altså er blandet helt udenom motorstyringen, eller den originale tomgangsmotor fra kværnen - en 3-ledningers Bosch.

Umiddelbart ville jeg helst have den originale på, da jeg så forestiller mig at kunne køre med aktiv tomgangsstyring - men så sad jeg og læste på MSnS-Extra manualen, og her står at aktiv styring er for 2-ledningers solenoider.
3-ledningers kan bruges til "warm-up-mode", som i bund og grund er en gradueret udgave af den oprindelige styring der åbner for ekstra luft når motoren er kold.

Og her knækker min film lidt - for hvis man kan køre med warm-up-mode med 3-ledningers - hvorfor kan man så ikke også køre aktivt mode med en 3-ledningers? I begge tilfælde bruger man da noget PWM som jeg har forstået det.

Er det en lidt dårlig formulering af manualen, eller?
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

I en med en spole sidder der en fjeder der lukker stemplet.
I en med t spoler er der en åbne og en lukke spole, det nemmeste er at bruge en passende modstand til lukke spolen, og bruge den som en med en spole.
Eller lave en kreds der inverterer pwm signalet.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#3 Indlæg af HenrikGM »

Modstandstriket er ved at være lidt oldschool...

Brug to transistorer, og switch den på både åbne og lukke spolen med PWM fra Fidle udgangen.

Mere elegant end formodstanden.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#4 Indlæg af Wildert »

HenrikGM skrev:Modstandstriket er ved at være lidt oldschool...

Brug to transistorer, og switch den på både åbne og lukke spolen med PWM fra Fidle udgangen.

Mere elegant end formodstanden.


Den er jeg nok nødt til at få forklaret lidt nærmere mht. forbindelser - ellers bliver det med modstanden :-).

Jeg kunne i øvrigt se under hardware-delen at der var masser af info om Bosch 3-wire - inkl. at den sagtens kører under closed loop osv.

Så med mindre at det primære problem er "eleganthed", så tænker jeg at "tried, true and very well documented" falder mig mere interessant.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

Jeg kan prøve at se om jeg kan finde et diagram et sted hvis du vil prøve det. Det er ikke raketvidenskab.

Det virker på den måde at du sender din pwm firkant ind på indgangen, og så deler den den negative og den positive del op på hver sin udgang. En slag H-bro.

Så når den er negativ er det udgang A der trækker, og når den er positiv er det udgangB der trækker. Så ånber og lukker ventilen med størst mulige kraft(bedst kontrolleret)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

primær problem er at lukkekraften varierer ifht hvor ventilen er. Dvs du skal kompensere for det i settings, aka kan være en "sjov" oplevelse, især hvis man har god tid. :twisted:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af Morten VJ »

Her er et diagram.
http://www.glensgarage.com/3wire/Idle-C ... ematic.pdf
Ganske simpelt faktisk :)

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Jesper H
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
Geografisk sted: Sønderjylland

#8 Indlæg af Jesper H »

Her som et kit :) http://www.glensgarage.com/catalog/wire ... -p-79.html Har brugt det og det virkede fint efter man havde leget lidt med det :)
"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"
Besvar