Jeg har en ældre bil, hvor motoren fødes af et Bosch mono-jetronic indsprøjtningssystem, som kører efter alpha-n princippet, dvs. den doserer den indsprøjtede mængde brændstof efter omdrejninger hhv. gasspjældsvinkel. Jeg vil i løbet af vinteren opfriske toppen med nye paraplyer, ventilløftere, pakninger, samt slibning af ventiler. Jeg overvejer i den forbindelse, at hæve kompressionen fra de originale 9:1 til enten 10:1 eller 10,5:1, samt at finde en knastaksel fra en samtidig GTI. Det burde kunne hæve effekten fra de oprindelige 90 hk til ~110 hk for meget små penge. Jeg er dog i tvivl om, hvordan motorstyringen vil reagere på dette, da den jo umiddelbart ikke har mulighed for, at tilpasse mængden af benzin til effekten. Man kan så selvfølgelig lægge en skive i benzintryksregulatoren, for at få den til at hæve trykket lidt, men det er jo heller ikke nogen særskilt god løsning på problemet, da styringen så vil sprøjte mere benzin ind over hele skalaen.
Nogle gode idéer?
Alpha-n, ændring af hardware, hvad gør man med indspr.
Redaktør: Moderatorer
- VRT
- Senior Medlem
- Indlæg: 327
- Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
- Geografisk sted: Gun City
- VRT
- Senior Medlem
- Indlæg: 327
- Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
- Geografisk sted: Gun City
Det er en gammel Audi 80 fra 1991, så elektronikken er ikke så fancy
Spørgsmålet er vel egentlig også, om man bare skal krydse fingre, og håbe at blandingen holder, når der kun er tale om så små ændringer.
Man kunne jo selvfølgelig smide en WB-sonde i udstødningen, og se om blandingen holder sig i den fornuftige ende af skalaen
Spørgsmålet er vel egentlig også, om man bare skal krydse fingre, og håbe at blandingen holder, når der kun er tale om så små ændringer.
Man kunne jo selvfølgelig smide en WB-sonde i udstødningen, og se om blandingen holder sig i den fornuftige ende af skalaen