Spørgsmål om EGT sensor plasering?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

Spørgsmål om EGT sensor plasering?

#1 Indlæg af dykkerdahl »

Er der nogle der har oplevet lavere målinger med EGT sensor plaseret i røret tæt på ex. cyl 4 hvor varme udstødnings gassen kun passerer når cyl 4 udlufter.

Frem for i indløbet af turboen hvor trykket og flowet er mere konstant forbi EGT sensor.

Ex. en 4 cyl med en 240 graderes udstødningsknast.
Sensor foran turboen får konstant gas puls fra 4 cylindre.
Sensor foran cyl 4 får gas puls 1/3 af tiden fra 1 cylindre.

Grunden til at jeg lige har talt med en Svensker der er ved at indkøre en 1.8 med en HX35 1000cc dysser. Han har sensor til at sidde lige foran Cyl 4 med 3mm indstik i en ret stor damprørs manifold.
http://i233.photobucket.com/albums/ee10 ... titled.jpg

Men selv med højt ladetryk og en lambda der er helt i skoven får han en meget lavt EGT.
http://i233.photobucket.com/albums/ee10 ... ensker.jpg

Men det ser helt galt ud, hvorfor måler han kun 825 grader... ?
Nissan 200sx
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Hvad ville du da mene var en mere realistikst temperartur, og hvorfor?

Min helt personlige mening er at det er bedst at måle så tæt på cylinderen som muligt, da det er der man måler gassens temperatur mest nøjaktigt.
Det lille indstik på sensoren kan give nogen fejlkilder.
Ps en mager blanding kan sænke temperaturen!

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar