til opbygning af nyt indsugs manifold til trykladet 1uzfe motor ønskes ?
rørlænger ? tragte ? materiale ? styrke ?
motoren skal kun bruges til drag.
Forslag / råd / vejledning
Redaktør: Moderatorer
- Captain Slow
- Mester Medlem
- Indlæg: 1340
- Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
- Geografisk sted: Horsens
Forslag / råd / vejledning
I love everything thats fast enough to do something stupid with
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Forslag / råd / vejledning
Captain Slow skrev:til opbygning af nyt indsugs manifold til trykladet 1uzfe motor ønskes ?
rørlænger ? tragte ? materiale ? styrke ?
motoren skal kun bruges til drag.
Kan du svare på flg:
Max moment rpm og max hk rpm?
Hvilken ydelse ved hvilket tryk?
Portareal v. manifold flange?
Aktuelt flow igennem topstykket?
Så kan detvære det kan gøres lidt bedre end "tommelfinger"
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Captain Slow
- Mester Medlem
- Indlæg: 1340
- Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
- Geografisk sted: Horsens
Re: Forslag / råd / vejledning
HenrikGM skrev:Captain Slow skrev:til opbygning af nyt indsugs manifold til trykladet 1uzfe motor ønskes ?
rørlænger ? tragte ? materiale ? styrke ?
motoren skal kun bruges til drag.
Kan du svare på flg:
Max moment rpm og max hk rpm?
Hvilken ydelse ved hvilket tryk?
Portareal v. manifold flange?
Aktuelt flow igennem topstykket?
Så kan detvære det kan gøres lidt bedre end "tommelfinger"
forventede det svar, og skrev derfor ikke noget, da jeg så nok kun ville komme med halve semi ubrugelige oplysninger
jeg føler fint jeg kommer ud af starten, men mangler effekt/moment ned af banen, og har på nettet læst at indsug og toppe flower dårligt på disse,
(ved intet om det personligt)
toppe og knaster bliver bearbejdet efter sæsonen, andre fjedre monteres så vi kan hæve max rpm fra 7000 til ca 8000
jeg går ud fra du spørger til hvad vi gerne vil nå ?
det er et godt spørgsmål, som end ikke jeg kan svare præcist på, ud over at jeg gerne vil nå fra A til B hurtigere end jeg gør nu
turboen vi har er rated til ca 900 HK, så det er vel derop imod i hk, moment ?
synes jeg mangler en del som det er nu,
om manifolde er skyldige der ved jeg ikke ?
udstødning er 3½" og der er pt 0 modstand,,skulle der komme en prop der, bliver den bare droppet, og ender med ½ m rør direkte ud.
benzin system bliver lavet om så der er nok til over 1000 hk
hvor meget tryk der skal til for at nå derop ved jeg ikke, pt kører vi lige knap 1 bar og laver 607 hk @ 5912 rpm og 719,8 nm @ 5912 rpm
kompression er 9,5:1 og bliver ikke sænket yderligere før noget sprænger i luften
port areal kender jeg ikke pt. kan dog hurtigt måle standard størrelsen.
håber ovenstående giver et fingerpeg,, hvis ikke så må jeg jo svare på tilkommende spørgsmål efter bedste evne
I love everything thats fast enough to do something stupid with
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
Re: Forslag / råd / vejledning
Mens du venter på eksperternes respons, kunne du jo f.eks læse nedenstående og måske selv om ikke andet få lidt ideer til i hvilken retning du skal.
www.amsperformance.com/pdfs/intakemani.pdf
www.amsperformance.com/pdfs/intakemani.pdf
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Som det er lige nu, så mangler der nogle vigtige oplysninger for at man kan gøre noget på konkrete mål.
generelt hvis du porter topstykket, så pas på ikke at få lavet "dovne2 kanaler. Topstykker er et godt eksempel på at større ikke altid er bedre.
Indsugningsmanifold som det ser ud nu:
Lav så lange lige runners du kan få, og afslut dem med en oppresset tragt, fullradie er fint, men ikke altafgørende, simpel radius 6mm kan komme langt. Lad røret kone svagt op imod tragten, undgå tragte der er alt for store, da du ødelægger hastigheden lidt.
Hæv tragtene mindst 5-10mm over gulvet i plenum.
Ja, lad os vente på eksperternes respons.
generelt hvis du porter topstykket, så pas på ikke at få lavet "dovne2 kanaler. Topstykker er et godt eksempel på at større ikke altid er bedre.
Indsugningsmanifold som det ser ud nu:
Lav så lange lige runners du kan få, og afslut dem med en oppresset tragt, fullradie er fint, men ikke altafgørende, simpel radius 6mm kan komme langt. Lad røret kone svagt op imod tragten, undgå tragte der er alt for store, da du ødelægger hastigheden lidt.
Hæv tragtene mindst 5-10mm over gulvet i plenum.
Ja, lad os vente på eksperternes respons.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Materiale valg det styrer pengepungen vel mest.
Alu Stål, eller et komposit materiale, der er mange materialer der kan bruges.
Her findes lidt enklere beregninger til en indsugnings manifold.
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtakt ... ktion.html
Den kræver motorstørrelse, omd. ved maks effekt.
Ventil størrelse og ventil løft.
Men den er ikke præsis og finjusteringen foregår på et rullefelt.
Jo bedre inddata jo bedre resultat!
Så jeg tror ikke at bilfabrikkerne har meget efterjustering, da de har meget bedre software til at kunne regne den ud.
Som glad amatør bør man opbygge manifolden i moduler, der er nemme at skifte ud, eller ændre.
Hvis man forsøger at optimere systemet.
MVH
Morten
Alu Stål, eller et komposit materiale, der er mange materialer der kan bruges.
Her findes lidt enklere beregninger til en indsugnings manifold.
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtakt ... ktion.html
Den kræver motorstørrelse, omd. ved maks effekt.
Ventil størrelse og ventil løft.
Men den er ikke præsis og finjusteringen foregår på et rullefelt.
Jo bedre inddata jo bedre resultat!
Så jeg tror ikke at bilfabrikkerne har meget efterjustering, da de har meget bedre software til at kunne regne den ud.
Som glad amatør bør man opbygge manifolden i moduler, der er nemme at skifte ud, eller ændre.
Hvis man forsøger at optimere systemet.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html