The black art of Intercoolers..

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

The black art of Intercoolers..

#1 Indlæg af TB206HDI »

Jeg har på min bil denne intercooler:
http://shop.nordicturbo.dk/index.php/default/performance-dele/intercooler/intercooler-universal/performance-nordic-intercooler-gtc-230-x-550-x-65mm-m-57mm-ind-ud.html

Det er en universal intercooler der måler 230x550 med 57mm studser. Den fungerer egentlig fint nok - men jeg er noget loren ved det tryktab der er hen over den. Jeg overvejer om jeg skal opgradere til en Forge med samme mål, en større universal, en custom fra f.eks. JBCoolers eller om det ikke kan betale sig. Jeg har ikke målt tryktabet hen over den med min nye turbo (som leverer en del mere luft end den gamle) men med org. turbo (k03) er tryktabet ca 0.2 bar ved 1.3Bars ladetryk. Den primære grund til at jeg vil skifte er for at minimere dette tryktab så meget som muligt, men er det helt ude i hampen?

Forge ved jeg leverer kvalitet.
JBCoolers kan lave den præcis som jeg gerne vil have den, men benytter de samme elemnter som den jeg allerede har nu?
Større universal - større cooler betyder vel lavere tryktab? og så er prisen god på dem. Men performer de?

Jeg kører 1.8bars ladetryk og max 5000 omdr/min. på en 2L motor.
Lars PH
Mester Medlem
Indlæg: 568
Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07

#2 Indlæg af Lars PH »

synes jeg kan huske at natmekanikeren har et indlæg et sted her ind hvor der er blevet lavet et forsøg med en kina og et mærke vare ic i samme størrelse hvor at tempraturen på mærkevaren var betydelig lavere.
så det har sikkert noget at sige og tryk fald er vel altid skidt.
efterz
Mester Medlem
Indlæg: 601
Tilmeldt: 11 apr 2006, 11:15
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Kontakt:

#3 Indlæg af efterz »

Husk lige at luften fylder mindre når den køles, derfor vil trykket altid være lavere på den kolde side.
Mange opfatter trykfald henover en Intercooler som noget negativt, det er det ikke nødvendigvis.
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#4 Indlæg af TB206HDI »

efterz skrev:Husk lige at luften fylder mindre når den køles, derfor vil trykket altid være lavere på den kolde side.
Mange opfatter trykfald henover en Intercooler som noget negativt, det er det ikke nødvendigvis.


Ahh ja god pointe, det har jeg aldrig overvejet..
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#5 Indlæg af dykkerdahl »

efterz skrev:Husk lige at luften fylder mindre når den køles, derfor vil trykket altid være lavere på den kolde side.


Måske, men 2 meter vandsøjle lyder af meget på sådan en stor intercooler.
Her vil luft hastigheden vel bare stige lidt for at optage den ledige plads...
Nissan 200sx
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#6 Indlæg af lqs »

lufthastigheden vil stige.... ja.... den luft skal vel komme et sted fra?
1.8bar skriver ejeren. alt efter turbo kunne temp. ud af turbo godt være tættere på 200 end 100grader. ind i motor ville man vel gerne have under 50grader. så fylder luften vel pludselig ca en 1/4 mindre.... turbo skal godt nok have travlt, hvis den skal fylde efter så der ikke bliver målbart trykfald. ladeluftkøler skal også flowe extremt godt..... altså samtidig med den skal køle rigtig godt.
MVH søren
efterz
Mester Medlem
Indlæg: 601
Tilmeldt: 11 apr 2006, 11:15
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Kontakt:

#7 Indlæg af efterz »

Det er vel egentlig en kombination af fortætning af luften, samt flow-modstanden i intercooleren?
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

Hvor får WG signal fra?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#9 Indlæg af K-FINN »

Trykfald er vel den samme, om du flytter wg "signal" til manifold fra trykrør før IC
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

Som jeg har forstået det, så ligger meget af kølerens tryktab, og køleformåen i endetankenes design.
Den viste køler har efter min mening et stor problem.
Studsene sidder paralelt med køleribberne, og de ligge på linie.
Dvs. luften blæser lige igennem den øverste halvdel, indtil flovet bliver så stort at den bliver tvunget ned i køleren grundet for stor modstand på den lige vej.
Så rør bør ikke kunne se hinanden igennem køleren.
Hvis man skiftede køleelementet på den nuværede til et mindre restriktivt. Hvad ville der så ske?
Trykfaldet over køleren vil falde lidt, men hvad gør temperaturen?
Og hvordan påvirker det effekten?

Den sorte magi i ic design.
Ligger i endetankene, dvs. luften igennem køleren ska have mulighed for at bruge hele kølearealet
Jo større areal, eller mindre restriktive kanaler, jo mindre modtryk.
En bred og lav køler er nemmere at få til at virke indvendigt.
Og så har vi den udvendige del.
Dvs, den luft der skal køle luften ned.
Al den luft der kommer igennem fronten skal kanaliseres igennem Ic og motorens køler.
Det kan give et problem for motorens kølesystem hvil IC er lav og tyk!
Jo større front areal på Ic jo bedre køling, hvis man kan få luften igennem den.
Og så er der jo lige det lille problem med pladsen, til køler og en rørføring.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar