The black art of Intercoolers..
Redaktør: Moderatorer
-
TB206HDI
- Senior Medlem
- Indlæg: 483
- Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54
The black art of Intercoolers..
Jeg har på min bil denne intercooler:
http://shop.nordicturbo.dk/index.php/default/performance-dele/intercooler/intercooler-universal/performance-nordic-intercooler-gtc-230-x-550-x-65mm-m-57mm-ind-ud.html
Det er en universal intercooler der måler 230x550 med 57mm studser. Den fungerer egentlig fint nok - men jeg er noget loren ved det tryktab der er hen over den. Jeg overvejer om jeg skal opgradere til en Forge med samme mål, en større universal, en custom fra f.eks. JBCoolers eller om det ikke kan betale sig. Jeg har ikke målt tryktabet hen over den med min nye turbo (som leverer en del mere luft end den gamle) men med org. turbo (k03) er tryktabet ca 0.2 bar ved 1.3Bars ladetryk. Den primære grund til at jeg vil skifte er for at minimere dette tryktab så meget som muligt, men er det helt ude i hampen?
Forge ved jeg leverer kvalitet.
JBCoolers kan lave den præcis som jeg gerne vil have den, men benytter de samme elemnter som den jeg allerede har nu?
Større universal - større cooler betyder vel lavere tryktab? og så er prisen god på dem. Men performer de?
Jeg kører 1.8bars ladetryk og max 5000 omdr/min. på en 2L motor.
http://shop.nordicturbo.dk/index.php/default/performance-dele/intercooler/intercooler-universal/performance-nordic-intercooler-gtc-230-x-550-x-65mm-m-57mm-ind-ud.html
Det er en universal intercooler der måler 230x550 med 57mm studser. Den fungerer egentlig fint nok - men jeg er noget loren ved det tryktab der er hen over den. Jeg overvejer om jeg skal opgradere til en Forge med samme mål, en større universal, en custom fra f.eks. JBCoolers eller om det ikke kan betale sig. Jeg har ikke målt tryktabet hen over den med min nye turbo (som leverer en del mere luft end den gamle) men med org. turbo (k03) er tryktabet ca 0.2 bar ved 1.3Bars ladetryk. Den primære grund til at jeg vil skifte er for at minimere dette tryktab så meget som muligt, men er det helt ude i hampen?
Forge ved jeg leverer kvalitet.
JBCoolers kan lave den præcis som jeg gerne vil have den, men benytter de samme elemnter som den jeg allerede har nu?
Større universal - større cooler betyder vel lavere tryktab? og så er prisen god på dem. Men performer de?
Jeg kører 1.8bars ladetryk og max 5000 omdr/min. på en 2L motor.
-
Lars PH
- Mester Medlem
- Indlæg: 568
- Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
-
efterz
- Mester Medlem
- Indlæg: 601
- Tilmeldt: 11 apr 2006, 11:15
- Geografisk sted: Herning, Midtjylland
- Kontakt:
-
TB206HDI
- Senior Medlem
- Indlæg: 483
- Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54
-
dykkerdahl
- Senior Medlem
- Indlæg: 369
- Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
- Geografisk sted: Kbh
- Kontakt:
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
lufthastigheden vil stige.... ja.... den luft skal vel komme et sted fra?
1.8bar skriver ejeren. alt efter turbo kunne temp. ud af turbo godt være tættere på 200 end 100grader. ind i motor ville man vel gerne have under 50grader. så fylder luften vel pludselig ca en 1/4 mindre.... turbo skal godt nok have travlt, hvis den skal fylde efter så der ikke bliver målbart trykfald. ladeluftkøler skal også flowe extremt godt..... altså samtidig med den skal køle rigtig godt.
MVH søren
1.8bar skriver ejeren. alt efter turbo kunne temp. ud af turbo godt være tættere på 200 end 100grader. ind i motor ville man vel gerne have under 50grader. så fylder luften vel pludselig ca en 1/4 mindre.... turbo skal godt nok have travlt, hvis den skal fylde efter så der ikke bliver målbart trykfald. ladeluftkøler skal også flowe extremt godt..... altså samtidig med den skal køle rigtig godt.
MVH søren
-
efterz
- Mester Medlem
- Indlæg: 601
- Tilmeldt: 11 apr 2006, 11:15
- Geografisk sted: Herning, Midtjylland
- Kontakt:
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Hvor får WG signal fra?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Som jeg har forstået det, så ligger meget af kølerens tryktab, og køleformåen i endetankenes design.
Den viste køler har efter min mening et stor problem.
Studsene sidder paralelt med køleribberne, og de ligge på linie.
Dvs. luften blæser lige igennem den øverste halvdel, indtil flovet bliver så stort at den bliver tvunget ned i køleren grundet for stor modstand på den lige vej.
Så rør bør ikke kunne se hinanden igennem køleren.
Hvis man skiftede køleelementet på den nuværede til et mindre restriktivt. Hvad ville der så ske?
Trykfaldet over køleren vil falde lidt, men hvad gør temperaturen?
Og hvordan påvirker det effekten?
Den sorte magi i ic design.
Ligger i endetankene, dvs. luften igennem køleren ska have mulighed for at bruge hele kølearealet
Jo større areal, eller mindre restriktive kanaler, jo mindre modtryk.
En bred og lav køler er nemmere at få til at virke indvendigt.
Og så har vi den udvendige del.
Dvs, den luft der skal køle luften ned.
Al den luft der kommer igennem fronten skal kanaliseres igennem Ic og motorens køler.
Det kan give et problem for motorens kølesystem hvil IC er lav og tyk!
Jo større front areal på Ic jo bedre køling, hvis man kan få luften igennem den.
Og så er der jo lige det lille problem med pladsen, til køler og en rørføring.
MVH
Morten
Den viste køler har efter min mening et stor problem.
Studsene sidder paralelt med køleribberne, og de ligge på linie.
Dvs. luften blæser lige igennem den øverste halvdel, indtil flovet bliver så stort at den bliver tvunget ned i køleren grundet for stor modstand på den lige vej.
Så rør bør ikke kunne se hinanden igennem køleren.
Hvis man skiftede køleelementet på den nuværede til et mindre restriktivt. Hvad ville der så ske?
Trykfaldet over køleren vil falde lidt, men hvad gør temperaturen?
Og hvordan påvirker det effekten?
Den sorte magi i ic design.
Ligger i endetankene, dvs. luften igennem køleren ska have mulighed for at bruge hele kølearealet
Jo større areal, eller mindre restriktive kanaler, jo mindre modtryk.
En bred og lav køler er nemmere at få til at virke indvendigt.
Og så har vi den udvendige del.
Dvs, den luft der skal køle luften ned.
Al den luft der kommer igennem fronten skal kanaliseres igennem Ic og motorens køler.
Det kan give et problem for motorens kølesystem hvil IC er lav og tyk!
Jo større front areal på Ic jo bedre køling, hvis man kan få luften igennem den.
Og så er der jo lige det lille problem med pladsen, til køler og en rørføring.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html