Motor ledningsnet

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
-Pedersen-
Senior Medlem
Indlæg: 470
Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
Geografisk sted: I æ corolla.
Kontakt:

Motor ledningsnet

#1 Indlæg af -Pedersen- »

Motor ledningsnet.
Når man lige går og tænker over det er der vel ikke så meget KISS over det, eller er der ?
I forbindelse med omkonvertering til MS, og har fundet frem til hvilke løsninger der nu skal til, og samtidig gerne vil have orden i motorrummet. Må jeg indrømme at jeg står med lidt af et dilemma.

Enten skal jeg beholde bilens 19år gamle originale ledningsnet. Klippe klistre i den, og trække ydeligere ledninger fra kabine til motorrum. Kan blive meget rodet efterhånden som man vil opgradere.
KISS lige nu og her

Eller lave sprit nyt ledningsnet, og sikre sig med disp's i alle tænkelige hjørner. Og samtidig være sikker på at der ingen lodninger, der evt. kan knække pga stress i motorrummet.. Og dermed skabe irreterne nedbrud på diverse motor funktioner.
KISS på længer sigt.

Skulle man kaste sig ud i sidstnævnte. Er der vel visse ledninger man evt. bør at trække uden om fx Starter/generator/tændspoler ?
Ligeledes er stel placeringer vel heller ikke helt urelevante ...

Så hvis nogen falder over god læsestof om netop dette enme, så må i gerne kaste dem i min retning



:up:
^ Der tages forbehold for trykfejl. ;)
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#2 Indlæg af K-FINN »

Hvorfor skal du klippe og klister i orginal ledningsnet, for og køre med MS ?
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
-Pedersen-
Senior Medlem
Indlæg: 470
Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
Geografisk sted: I æ corolla.
Kontakt:

#3 Indlæg af -Pedersen- »

Fordi jeg ikke vil bygge et converter kabel :)
^ Der tages forbehold for trykfejl. ;)
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#4 Indlæg af K-FINN »

Dvs, du vil hellere klippe klister orginal ledningsnet, eller "prøve på" lave noget selv der er bedre end orginalt, frem for bare lave et adaptorstik imellem ms og orginalt ledningsnet, dermed have et plug and play system.

Det er jeg meget forundret over, men der er folk jo så forskelligt :-)
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
-Pedersen-
Senior Medlem
Indlæg: 470
Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
Geografisk sted: I æ corolla.
Kontakt:

#5 Indlæg af -Pedersen- »

Nemlig ja :D
^ Der tages forbehold for trykfejl. ;)
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#6 Indlæg af grydesvamp »

der er ikke meget plug and play i en lada, jeg er igang med at trække det hele om i bilen, 5x2,5 gummikabel i inderskærmene til forlygter, og nyt maskinkabel/ledning i hele motorrummet.

Hvad er det lige KISS står for ?
Fri bane fuld hane! :-)
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#7 Indlæg af TB206HDI »

grydesvamp skrev:der er ikke meget plug and play i en lada, jeg er igang med at trække det hele om i bilen, 5x2,5 gummikabel i inderskærmene til forlygter, og nyt maskinkabel/ledning i hele motorrummet.

Hvad er det lige KISS står for ?


KeptInSexySocks.
-Pedersen-
Senior Medlem
Indlæg: 470
Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
Geografisk sted: I æ corolla.
Kontakt:

#8 Indlæg af -Pedersen- »

TB206HDI skrev:
grydesvamp skrev:der er ikke meget plug and play i en lada, jeg er igang med at trække det hele om i bilen, 5x2,5 gummikabel i inderskærmene til forlygter, og nyt maskinkabel/ledning i hele motorrummet.

Hvad er det lige KISS står for ?


KeptInSexySocks.
:tooth:
KeepItSimpleStupid :)
^ Der tages forbehold for trykfejl. ;)
lasse nielsen
Nyt Medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 dec 2008, 19:57

#9 Indlæg af lasse nielsen »

Jeg vil helt klart foretrække et helt nyt ledningsnet til sensorne, dysserne og tændingen.
Jeg har sprattet det gamle ledningsnet op og fjernet de overflødige ledninger til sensorne tændingen og dysserne, så der kun er ledninger til Generatoren og starteren---- samt de ledninger, der går igennem motorrummet til noget indstrument og ligende. Det var så det ene ”originale” ledningsnet.( ingen ledninger til MS) Det andet ledningsnet er kun til MS og er selvfølgelig helt nye ledninger til alle sensorne, dysserne og tændingen. De 2 sikringer til benzin dysserne og tændingen kan jeg skille ad så ledningsnetttet er lige til at pille ud, uafhængig af det andet. Men selvfølgelig kommer det også an på, hvor meget der er lavet om i motorrummet med andre sensor, benzin dysser og tænding som ikke passer på det originale. Hvis alt passer til det originale, vil jeg så kun nøjes med en adapter.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

Det kommer meget an på standen af det originale ledningsnet.
Og hvilket styrestystem det er beregnet til.
Det er surt hvis det gamle gemmer på nogle fejl, når man skal indkøre et nyt system.

Hvis man skal lave et nyt ledningsnet, så split det op i 2.
Et til motorstyringen, og et til motorens andre systemer.

Der står en masse om hvordan ledningsnettet bør laves i Manualen.
Kig i den og kig på hvordan det oprindelige net er lavet.
Men mest af alt brug din sunde fornuft, den kommer man som regel længst med.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar