Side 1 af 2
Forskel på EGT før og efter turbo
: 05 apr 2011, 17:00
af Cos4x4
Ville det være spild af tid at sætte sin EGT sensor lige efter turboen? Min manifold er twinscroll hele vejen nemlig, og udover det er det ikke så nemt at finde plads til den i manifolden alligevel.
Jeg ved at der er nogen der siger man godt kan sætte den efter turbo, bare man husker at lægge lidt til så. Men ved ikke så meget om EGT endnu, derfor spørger jeg.
: 05 apr 2011, 18:19
af dykkerdahl
Hvad med at lave gevind i begge sider så kan du sammenligne i starten og så ellers bare køre på den side som ligger højest.... Hvis det er et ur så kan du have en føler i begge sider og så lave en omskifter i kabinen så du hurtig kan skifte...
: 05 apr 2011, 18:58
af Morten VJ
At berenge temperatur faldet ud på turbinen, det vil nok kræve en vodo præst, og nogle brændte komponenter.
En Egt måling er i forvejen ikke en eksakt videnskab.
Men generelt er det brugt at måle ca 30 mm fra flanchen på topstykket.
Og maks. temperaturen må ikke overstige ca 950 grader, ved lang tids fuldlast.
Og det kan også koste nogen komponenter at finde maks. temperaturen ved denne metode, fordelen er at den måler korrekt uanset hvilken turbo du har monteret.
MVH
Morten
: 05 apr 2011, 19:15
af dykkerdahl
Morten VJ skrev:Men generelt er det brugt at måle ca 30 mm fra flanchen på topstykket.
Og maks. temperaturen må ikke overstige ca 950 grader, ved lang tids fuldlast.
MVH
Morten
Det vil så kræve en føler for hver cylinder.
Jeg tror langt de fleste bare har en føler hvor gassen fra alle cyl. blandes og går ind i turboen.
Jeg har selv sat min i turboen 50mm efter flangen.
: 05 apr 2011, 22:21
af natmekanikeren
hej 4X4
hermed lige en udskrift hvor jeg har logget udst.tem på en supra
temp er målt i udstødningsmanifolden og i knæet på turboen ca. 5 til 10 cm. bag turbinehjulet
Otto
: 05 apr 2011, 23:52
af dykkerdahl

Fedt!
Den ligger ret stabilt og ikke for højt...
Sidder lige og tænker på hvordan lambda, ladetryk modtryk spiller med...
Og måske tænding også....

: 06 apr 2011, 23:45
af natmekanikeren
en udskrift med lidt flere logninger,det er samme bil men ikke samme rul,som den hvor der er logget udst.temp
kanal 1= lambda- 2= tryk i udst.manifold - 3= ladetryk 4= temp varm side IC -5= temp i indsugningmanifold, tændingen har jeg intet på
Otto
: 07 apr 2011, 14:23
af TB206HDI
natmekanikeren skrev:en udskrift med lidt flere logninger,det er samme bil men ikke samme rul,som den hvor der er logget udst.temp
kanal 1= lambda- 2= tryk i udst.manifold - 3= ladetryk 4= temp varm side IC -5= temp i indsugningmanifold, tændingen har jeg intet på
Otto
Går den ikke liige vel fedt, eller er det helt normalt for en turbomotor med god effekt? 0.71ish ser jeg det som. Det er ca. 10.5:1
: 07 apr 2011, 16:03
af HenrikGM
10,5 er fedt, jo. Mange vælger at gå så fed af sikkerhedsårsager.
Reelt kan du ikke rigtigt kvæle tændingsbanken med mere brændstof når du når 11,2 +/- afhængigt af motor. Det kan variere en del.
: 07 apr 2011, 22:58
af TB206HDI
HenrikGM skrev:10,5 er fedt, jo. Mange vælger at gå så fed af sikkerhedsårsager.
For fedt kan også være skidt

Personligt ville jeg nok give den en snas mindre fed blanding - men min erfaring på benzinerne er heller ikke så stor. var det bare en diesel

HenrikGM skrev:Reelt kan du ikke rigtigt kvæle tændingsbanken med mere brændstof når du når 11,2 +/- afhængigt af motor. Det kan variere en del.
ok. Hvad er din erfaring med ms og justering efter lambda? Er der noget som helst at hente på en std. bil der ligger på 14ish ved fuld last?