justering af tomgangsregulator? ( løsning fundet )
Redaktør: Moderatorer
-
ejnarmc
- Medlem
- Indlæg: 170
- Tilmeldt: 22 dec 2006, 18:02
justering af tomgangsregulator? ( løsning fundet )
min volvo 850, har det med at blive lidt oppe i omdrejninger efter gassen er sluppet ved ca. 4000 omdr. og derover, har renset gasspjæld, skiftet tomgangsregulator, nyt gaskabel.
har så snakket med andre der køre volvo 850 og de siger at det er normalt på en 850er.
men jeg kunne godt tænge mig at få den til at holde op med det, for det lyder sku ikke smart nogle gange.
har prøvet at pille tomgangsregulatoren af, og den falder i omdr. som jeg gerne vil have den til, og tomgangen kan stilles på gasspjældet, og holder fint i tomgang, men det er rigtig skidt når den skal holde tomgang når den er kold.
så tænkte jeg på at sætte et relæ på som slog tomgangsregulatoren fra, når bilen bliver varm.
men hvis jeg slår tomgangsreulatoren fra vil motorstyringen melde fejl.
nogle der har ideer til at løse mit lille problem?
har så snakket med andre der køre volvo 850 og de siger at det er normalt på en 850er.
men jeg kunne godt tænge mig at få den til at holde op med det, for det lyder sku ikke smart nogle gange.
har prøvet at pille tomgangsregulatoren af, og den falder i omdr. som jeg gerne vil have den til, og tomgangen kan stilles på gasspjældet, og holder fint i tomgang, men det er rigtig skidt når den skal holde tomgang når den er kold.
så tænkte jeg på at sætte et relæ på som slog tomgangsregulatoren fra, når bilen bliver varm.
men hvis jeg slår tomgangsreulatoren fra vil motorstyringen melde fejl.
nogle der har ideer til at løse mit lille problem?
Senest rettet af ejnarmc 17 apr 2011, 07:49, rettet i alt 1 gang.
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Jeg tror faktisk ikke det er en fejl.
Alle de 850 jeg har mødt har haft det samme langsomme drop i rpm.
Det føles umiddelbart som om den kører med overdrevet stort svinghjul, ikke?
Alle de 850 jeg har mødt har haft det samme langsomme drop i rpm.
Det føles umiddelbart som om den kører med overdrevet stort svinghjul, ikke?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
ejnarmc
- Medlem
- Indlæg: 170
- Tilmeldt: 22 dec 2006, 18:02
...
Jo det føles sådan, men det er blevet lettet så meget de kunne ved westspeed, men problemet forsvinder hvis jeg blokere tomgangsregulatoren.
Er tomgangsregulatoren ikke ligeglad med om den vender på hovedet, bare ind og udgang er rigtig monteret?
Er tomgangsregulatoren ikke ligeglad med om den vender på hovedet, bare ind og udgang er rigtig monteret?
- needspeed
- Mester Medlem
- Indlæg: 786
- Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
- Geografisk sted: Ribe
-
ejnarmc
- Medlem
- Indlæg: 170
- Tilmeldt: 22 dec 2006, 18:02
.
Er det en mulighed at sætte et vems wideband ur til at styre tomgangsregulatoren.
Der står på deres hjemme side at deres wideband ur kan bruges til at styre tomgangsregulatoren.
http://www.vems.dk/cart/wideband.php
Nogle der ved noget om det?
Der står på deres hjemme side at deres wideband ur kan bruges til at styre tomgangsregulatoren.
http://www.vems.dk/cart/wideband.php
Nogle der ved noget om det?
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Hvis alle 850 hænger i omdrejninger ved speederslip.
Så er det jo en feature der er bygget ind i motorstyringenOg fabrikken har haft deres grundet til dette.
Nu har du besluttet at det kan du ikke leve med, blot fordi det lyder åndsvagt, eller er der andre grunde?
Løsnings forslag
nr. 1
send en forespørgsel ud til alle der chipper denne motor, og spørg om de kan fjerne denne funktion.
nr.2
et omskifter relæ som veksler imellem den oprindelige, og en dummy tomgangs motor, styret af en temperatur styret kontakt.
Sidde på alle biler med et kjet. dvs feks gamle 240.
Det kan måske snyde motorstyringen, således den ikke melder fejl.
nr.3
Vems løsningen du linker til (hvis den virker!!!), men den giver mere hovedbrud, og et større tidsforbrug end problemet er værd at bruge tid på!!
MVH
Morten
Så er det jo en feature der er bygget ind i motorstyringenOg fabrikken har haft deres grundet til dette.
Nu har du besluttet at det kan du ikke leve med, blot fordi det lyder åndsvagt, eller er der andre grunde?
Løsnings forslag
nr. 1
send en forespørgsel ud til alle der chipper denne motor, og spørg om de kan fjerne denne funktion.
nr.2
et omskifter relæ som veksler imellem den oprindelige, og en dummy tomgangs motor, styret af en temperatur styret kontakt.
Sidde på alle biler med et kjet. dvs feks gamle 240.
Det kan måske snyde motorstyringen, således den ikke melder fejl.
nr.3
Vems løsningen du linker til (hvis den virker!!!), men den giver mere hovedbrud, og et større tidsforbrug end problemet er værd at bruge tid på!!
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Vil gætte på en dygtig chipper kan fjerne den funktion.
Det FOREKOMMER MIG at funktionen stammer fra emissionskrav, og glattere gearskift, men det er længe siden jeg så den artikkel, så forbehold for fejl.
Holder motorstyrignen DC på ventilen længe efter gasslip, og passer den en rampefunktion?
Hvis ja, så skal du nok ikke regne med at kunne fjerne det med tricks.
OEM stying vil måske opdage det hvis du bypasser ventilen.
Det FOREKOMMER MIG at funktionen stammer fra emissionskrav, og glattere gearskift, men det er længe siden jeg så den artikkel, så forbehold for fejl.
Holder motorstyrignen DC på ventilen længe efter gasslip, og passer den en rampefunktion?
Hvis ja, så skal du nok ikke regne med at kunne fjerne det med tricks.
OEM stying vil måske opdage det hvis du bypasser ventilen.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- grydesvamp
- Mester Medlem
- Indlæg: 2537
- Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
- Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
min opførte sig også tosset da jeg fik den, dette hjalp en ny tomgangsregulator så på.. men når jeg laver speederslip og triller ( fx når der skal drejes længere fremme) og så når til 1500 omd åbner den tomgangsregulatoren så bilen lige giver et lille "hop" som om den forsøger at tvinge motoren til at køre med over 1500 omd..
Med et stk defekt motorophæng (bagerste) og øverste skiftet ud til powerflex kan man mærke det.. Ret MEGET!
Med et stk defekt motorophæng (bagerste) og øverste skiftet ud til powerflex kan man mærke det.. Ret MEGET!
Fri bane fuld hane! 