justering af tomgangsregulator? ( løsning fundet )

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
ejnarmc
Medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 22 dec 2006, 18:02

justering af tomgangsregulator? ( løsning fundet )

#1 Indlæg af ejnarmc »

min volvo 850, har det med at blive lidt oppe i omdrejninger efter gassen er sluppet ved ca. 4000 omdr. og derover, har renset gasspjæld, skiftet tomgangsregulator, nyt gaskabel.

har så snakket med andre der køre volvo 850 og de siger at det er normalt på en 850er.

men jeg kunne godt tænge mig at få den til at holde op med det, for det lyder sku ikke smart nogle gange.

har prøvet at pille tomgangsregulatoren af, og den falder i omdr. som jeg gerne vil have den til, og tomgangen kan stilles på gasspjældet, og holder fint i tomgang, men det er rigtig skidt når den skal holde tomgang når den er kold.

så tænkte jeg på at sætte et relæ på som slog tomgangsregulatoren fra, når bilen bliver varm.
men hvis jeg slår tomgangsreulatoren fra vil motorstyringen melde fejl.




nogle der har ideer til at løse mit lille problem?
Senest rettet af ejnarmc 17 apr 2011, 07:49, rettet i alt 1 gang.
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#2 Indlæg af TB206HDI »

Ret fejlen frem for at omgå den..
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#3 Indlæg af HenrikGM »

Jeg tror faktisk ikke det er en fejl.

Alle de 850 jeg har mødt har haft det samme langsomme drop i rpm.

Det føles umiddelbart som om den kører med overdrevet stort svinghjul, ikke?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
ejnarmc
Medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 22 dec 2006, 18:02

...

#4 Indlæg af ejnarmc »

Jo det føles sådan, men det er blevet lettet så meget de kunne ved westspeed, men problemet forsvinder hvis jeg blokere tomgangsregulatoren.

Er tomgangsregulatoren ikke ligeglad med om den vender på hovedet, bare ind og udgang er rigtig monteret?
Brugeravatar
needspeed
Mester Medlem
Indlæg: 786
Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Geografisk sted: Ribe

#5 Indlæg af needspeed »

Vi har bøvlet med samme problem på arbejde, den kunne dog også finde på at gå op og ned i omdr. til tider. Vi fandt aldrig fejlen, volvo kunne heller ikke, så bilen blev taget tilbage og solgt engros :?
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#6 Indlæg af Jakobsen »

Det må være en del af styringen, der gør den holder omdrejninger lidt. Tror du skal ha anden styring med mindre du dropper den tomgangs regulator, hvis du vil til bunds med problemet
ejnarmc
Medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 22 dec 2006, 18:02

.

#7 Indlæg af ejnarmc »

Er det en mulighed at sætte et vems wideband ur til at styre tomgangsregulatoren.
Der står på deres hjemme side at deres wideband ur kan bruges til at styre tomgangsregulatoren.

http://www.vems.dk/cart/wideband.php

Nogle der ved noget om det?
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af Morten VJ »

Hvis alle 850 hænger i omdrejninger ved speederslip.
Så er det jo en feature der er bygget ind i motorstyringenOg fabrikken har haft deres grundet til dette.
Nu har du besluttet at det kan du ikke leve med, blot fordi det lyder åndsvagt, eller er der andre grunde?

Løsnings forslag
nr. 1
send en forespørgsel ud til alle der chipper denne motor, og spørg om de kan fjerne denne funktion.

nr.2
et omskifter relæ som veksler imellem den oprindelige, og en dummy tomgangs motor, styret af en temperatur styret kontakt.
Sidde på alle biler med et kjet. dvs feks gamle 240.
Det kan måske snyde motorstyringen, således den ikke melder fejl.

nr.3
Vems løsningen du linker til (hvis den virker!!!), men den giver mere hovedbrud, og et større tidsforbrug end problemet er værd at bruge tid på!!

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

Vil gætte på en dygtig chipper kan fjerne den funktion.

Det FOREKOMMER MIG at funktionen stammer fra emissionskrav, og glattere gearskift, men det er længe siden jeg så den artikkel, så forbehold for fejl.

Holder motorstyrignen DC på ventilen længe efter gasslip, og passer den en rampefunktion?
Hvis ja, så skal du nok ikke regne med at kunne fjerne det med tricks.

OEM stying vil måske opdage det hvis du bypasser ventilen.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#10 Indlæg af grydesvamp »

min opførte sig også tosset da jeg fik den, dette hjalp en ny tomgangsregulator så på.. men når jeg laver speederslip og triller ( fx når der skal drejes længere fremme) og så når til 1500 omd åbner den tomgangsregulatoren så bilen lige giver et lille "hop" som om den forsøger at tvinge motoren til at køre med over 1500 omd..

Med et stk defekt motorophæng (bagerste) og øverste skiftet ud til powerflex kan man mærke det.. Ret MEGET! ;)
Fri bane fuld hane! :-)
Besvar