Erfaring med at blænde EGR ventil, diesel? Peugeot 206 2,0 h

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

Erfaring med at blænde EGR ventil, diesel? Peugeot 206 2,0 h

#1 Indlæg af Kuno »

Jeg har hørt flere steder, at disse EGR ventiler har en tendens til at tilstoppe indsugningmanifolden med ”sovs” så de næsten lukkes helt med tiden :shock:.

I den kommende weekend var planen at lavet et lille eftersyn på bilen hvor jeg vil prøve at få adgang til manifolden.
Er der nogle der har erfaring med hvordan man renser manifolden hvis den er sovset til? Og er det muligt at blænde denne EGR ventil, uden at få en fejlmelding i motorstyringen?
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#2 Indlæg af TB206HDI »

Motorsryringen sætter en fejl, men den har så lav prioritet at lampen ikke tænder. Blænd den med en plade på indsugningsmanifolden, og få den slukket i chippen. For at rense skal manifolden helt af og renses manuelt.
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

#3 Indlæg af Kuno »

OK, så må jeg bare finde arbejdes handskerne og komme i gang :twisted:, ser ikke ud til at være så enkel at afmontere, nogle fifs?

Hvis jeg blænder den af, har det nogen indvirkning på brændstofsøkonomien, ydelse ect?
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

#4 Indlæg af Cos4x4 »

TB206HDI skrev:Motorsryringen sætter en fejl, men den har så lav prioritet at lampen ikke tænder. Blænd den med en plade på indsugningsmanifolden, og få den slukket i chippen. For at rense skal manifolden helt af og renses manuelt.


Forurenings relaterede fejl har højeste prioritet! Egr skal sænke nox mængden i forbrændingen og er derfor forureningsrelateret. Efter få køre cyklusser gemmes der en luftmassemåler fejl, en egr positionsfejl eller begge, og lampen tænder med garanti.
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#5 Indlæg af TB206HDI »

Cos4x4 skrev:Forurenings relaterede fejl har højeste prioritet!


Nej det har de ikke på edc15 - langt fra faktisk..

Cos4x4 skrev: Egr skal sænke nox mængden i forbrændingen og er derfor forureningsrelateret.


Ja det er det.


Cos4x4 skrev:Efter få køre cyklusser gemmes der en luftmassemåler fejl


Ja det kan man godt kalde den, den sætter fejl fordi flow hen over AFM ikke stemmer overens med det forventede og den ikke kan korrigere nok via EGR spjældet (ikke EGR ventilen!).

Cos4x4 skrev:en egr positionsfejl eller begge, og lampen tænder med garanti.


Den kan ikke sætte EGR positionssensor fejl, da den ikke har en EGR positions sensor.. Og nej den tænder ikke lampen, prioriteten er for lav til at tænde lampen.
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

#6 Indlæg af Cos4x4 »

TB206HDI skrev:
Cos4x4 skrev:Forurenings relaterede fejl har højeste prioritet!


Nej det har de ikke på edc15 - langt fra faktisk..

Cos4x4 skrev: Egr skal sænke nox mængden i forbrændingen og er derfor forureningsrelateret.


Ja det er det.


Cos4x4 skrev:Efter få køre cyklusser gemmes der en luftmassemåler fejl


Ja det kan man godt kalde den, den sætter fejl fordi flow hen over AFM ikke stemmer overens med det forventede og den ikke kan korrigere nok via EGR spjældet (ikke EGR ventilen!).

Cos4x4 skrev:en egr positionsfejl eller begge, og lampen tænder med garanti.


Den kan ikke sætte EGR positionssensor fejl, da den ikke har en EGR positions sensor.. Og nej den tænder ikke lampen, prioriteten er for lav til at tænde lampen.


Jeg gider ikke diskutere med dig, men jeg ved hvad jeg snakker om. Men prøv det endelig, og du vil se at lampen tænder.
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#7 Indlæg af Wildert »

Cos4x4 skrev:Jeg gider ikke diskutere med dig, men jeg ved hvad jeg snakker om. Men prøv det endelig, og du vil se at lampen tænder.


Suuuuuper godt argument :?
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#8 Indlæg af TB206HDI »

Jeg har skam prøvet det adskillige gange endda. Jeg har chippet tæt på 20 hdi'ere, herunder flere med 200hk.. Jeg har rent faktisk praktisk erfaring, hvilket jeg tvivler lidt på du har. Men hvis argumentationen er som i dit sidste indlæg ser jeg ingen grund til at kommentere yderligere.
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#9 Indlæg af JerrilD »

Wildert skrev:
Cos4x4 skrev:Jeg gider ikke diskutere med dig, men jeg ved hvad jeg snakker om. Men prøv det endelig, og du vil se at lampen tænder.


Suuuuuper godt argument :?


Hehe ja det var da vist en som blev pigesur :grin:
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#10 Indlæg af Wildert »

JerrilD skrev:
Wildert skrev:
Cos4x4 skrev:Jeg gider ikke diskutere med dig, men jeg ved hvad jeg snakker om. Men prøv det endelig, og du vil se at lampen tænder.


Suuuuuper godt argument :?


Hehe ja det var da vist en som blev pigesur :grin:


Nøh - det vil jeg ikke sige. Nærmere forbløffet - det var i hvert fald det jeg prøvede at signalere med "smileyen" (som jo ikke ligefrem smiler i dette tilfælde men, det hedder vel en smiley uanset hvad).
Næh, jeg blev bare så overrasket over "argumentationen", at det måtte jeg give til kende.

Eller jeg kan spørge på en anden måde: hvorfor skulle jeg blive sur eller fornærmet? Han har jo ikke sagt noget til mig?
Men derfor kan jeg jo godt synes at det er noget fesent.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Besvar