Valg af grundtryk med ekstern wastegate

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

Valg af grundtryk med ekstern wastegate

#1 Indlæg af Cos4x4 »

Hvis man gerne vil have et lavt grundtryk, er der så nogen ulemper ved at vælge en "lille" fjeder sat til f.eks. 0,3 bar og så lade sin boostcontroller klare resten derfra? Det er en 46mm tial wastegate og en 2 liters 4 cyl. motor.
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#2 Indlæg af K-FINN »

Nææ det er vel fint nok, men det kan blive et problem hvis du skal kører med meget ladetryk, ikke sikker du kan bleede den så meget
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#3 Indlæg af Saab-Daniel »

Som K-Finn siger, så kan du let få et problem med at wastegaten bliver blæst åben når du skal op i ladetryk.
Som tommelfingerregel på interne wastegates har jeg altid brugt ½ grundtryk på wastegate af maks-trykket du kører med.
/Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#4 Indlæg af m power »

hvis du har en e-boost2 eller lign til at styre trykket med så bør der ikke være problemer i at køre med en 0,3bar fjeder.

det er jo bare at indstille e-boost til at holde wastegaten lukket op til det ladetryk du ønsker dig, det er jo af samme årsag at der er 2 studser på din EXTERNE wastegate.

med en 0,5bar fjeder er der ingen problemer i at lade med feks 1,5bar

det er en anden snak hvis det var en INTERN wastegate med en standart seperat actuator hvor der jo ikke er mulighed for at lave det trick, der har du jo kun fjederenstryk til at holde wastegate lukket.

men der kan man jo så opgradere til en actuator med 2 studser og så har man de samme muligheder som med en EXTERN wastegate.
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#5 Indlæg af K-FINN »

m power skrev:hvis du har en e-boost2 eller lign til at styre trykket med så bør der ikke være problemer i at køre med en 0,3bar fjeder.

det er jo bare at indstille e-boost til at holde wastegaten lukket op til det ladetryk du ønsker dig, det er jo af samme årsag at der er 2 studser på din EXTERNE wastegate.

med en 0,5bar fjeder er der ingen problemer i at lade med feks 1,5bar

det er en anden snak hvis det var en INTERN wastegate med en standart seperat actuator hvor der jo ikke er mulighed for at lave det trick, der har du jo kun fjederenstryk til at holde wastegate lukket.

men der kan man jo så opgradere til en actuator med 2 studser og så har man de samme muligheder som med en EXTERN wastegate.


Enig, havde ikke læst ordenligt, at det var en extern...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Besvar