Kompressor tuning af trackdaybil

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
bp.gass
Medlem
Indlæg: 137
Tilmeldt: 19 feb 2007, 14:56

Kompressor tuning af trackdaybil

#1 Indlæg af bp.gass »

Har nogen erfarring med kompressor til motorsport?

Jeg havde fundet en Eaton M65 skruekompressor, men med den begrænsede information jeg kunne finde om den, tror jeg den er for lille.

Bilen er en Nissan 200sx med 1,8 16v ca18det motor og skulle gerne ende med at yde cac 300 hk. Den er normalt bygget med turbo, men ville gerne bygge den om til kompressor for at udnytte træk fra bunden.

Er det en holdbar løsning med kompressor frem for turbo. Hvad type kompressor og størrelse skal man gå efter?
Hvis ting skal gøres rigtigt, så gør det selv...
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#2 Indlæg af VRT »

Er det ikke bare et spørgsmål om, at finde den rigtige turbo?
Til trackdays har man vel sjældent behov for, at bilen skal trække fra 1500-2000 omdr./min., da man holder omdrejninger på maskinen?!
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#3 Indlæg af Mads B (dk) »

VRT skrev:Er det ikke bare et spørgsmål om, at finde den rigtige turbo?
Til trackdays har man vel sjældent behov for, at bilen skal trække fra 1500-2000 omdr./min., da man holder omdrejninger på maskinen?!



Der er stadig turbolag, hvis du slippe foden og trykker går der 0.5-2 sek inden du har fuld boost igen, det slipper man for med kompressoren

Til den kompressor boost og bedste effektivitet skal du havde en skruer kompressor, tag ikke fejl af roots kompressore med "vredene 8taller" som f.eks eaton ofte brugere
Billede
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#4 Indlæg af Captain Slow »

Whipple er vejen frem,,boost fra du låser bildøren op til du sidder i sofaen derhjemme igen
I love everything thats fast enough to do something stupid with
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#5 Indlæg af dykkerdahl »

En god standart Ca. motor laver normalt 300Hk med en 28?? turbo ved
1-1.2 bar.

Hvor mange Hk. koster det så have sådan en kompressor på slæb hvis man ønsker de samme 300HK.
Forstår i spørgsmålet?


bp.gass
Har du søgt efter andre der har gjort det.......?
Nissan 200sx
Lars PH
Mester Medlem
Indlæg: 568
Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07

#6 Indlæg af Lars PH »

kan-heller-ikke-se-hvorfor-man-skal-gå-samme-vej-som-alle-andre-vis-alle-gjorde-det-ville-vi-jo-stadig-spise-med-fingrende.-at-der-så-er-nogen-gange-man-gå-et-skridt-tilbage-igen-er-der-bare-ikke-noget-at-gøre-noget-ved.
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#7 Indlæg af dykkerdahl »

Lars PH skrev:kan-heller-ikke-se-hvorfor-man-skal-gå-samme-vej-som-alle-andre-vis-alle-gjorde-det-ville-vi-jo-stadig-spise-med-fingrende.-at-der-så-er-nogen-gange-man-gå-et-skridt-tilbage-igen-er-der-bare-ikke-noget-at-gøre-noget-ved.


Lars PH hvad mener du med det indlæg.....
Nissan 200sx
Lars PH
Mester Medlem
Indlæg: 568
Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07

#8 Indlæg af Lars PH »

At-bare-fordi-mange-ville-vælge-en-turbo-kan-det-jo-godt-ske-at-man-kunne-få-gode-resultaer-med-en-kompressor-selv-om-man-måske-får-50-hk-mindre
Brugeravatar
bp.gass
Medlem
Indlæg: 137
Tilmeldt: 19 feb 2007, 14:56

#9 Indlæg af bp.gass »

En rigtig størrelse turbo er helt sikkert også et fint valg og min første plan var også en GT2560r der laver 300 hk på toppen. Den er ikke større end at der er forholdsvis hurtig spoolup, men som Mads siger går der laaang tid når man sidder og venter på tryk på vej ud af svinget.

Jeg har kun set en enkelt bygge kompressor på en ca18det, men det var i kombination med en turbo. Det mener jeg så er en tand for indviklet at få til at fungere optimalt. Jeg kan selvfølgelig ikke lige finde det link lige nu, men det kan være det kommer.

Whipple ser lækkert ud, men det må vente til motoren bliver til en V8, måske endda en 1UZFE... :up:
Hvis ting skal gøres rigtigt, så gør det selv...
Brugeravatar
bp.gass
Medlem
Indlæg: 137
Tilmeldt: 19 feb 2007, 14:56

#10 Indlæg af bp.gass »

Jeg fandt linket, men siden var lukket. Det var en dansker under dæknavn Japac.
Jeg fandt hans youtube kanal med SR20DET tryllerier http://www.youtube.com/user/japackp61#p/u
Hvis ting skal gøres rigtigt, så gør det selv...
Besvar