Kompressor tuning af trackdaybil
Redaktør: Moderatorer
- bp.gass
- Medlem
- Indlæg: 137
- Tilmeldt: 19 feb 2007, 14:56
Kompressor tuning af trackdaybil
Har nogen erfarring med kompressor til motorsport?
Jeg havde fundet en Eaton M65 skruekompressor, men med den begrænsede information jeg kunne finde om den, tror jeg den er for lille.
Bilen er en Nissan 200sx med 1,8 16v ca18det motor og skulle gerne ende med at yde cac 300 hk. Den er normalt bygget med turbo, men ville gerne bygge den om til kompressor for at udnytte træk fra bunden.
Er det en holdbar løsning med kompressor frem for turbo. Hvad type kompressor og størrelse skal man gå efter?
Jeg havde fundet en Eaton M65 skruekompressor, men med den begrænsede information jeg kunne finde om den, tror jeg den er for lille.
Bilen er en Nissan 200sx med 1,8 16v ca18det motor og skulle gerne ende med at yde cac 300 hk. Den er normalt bygget med turbo, men ville gerne bygge den om til kompressor for at udnytte træk fra bunden.
Er det en holdbar løsning med kompressor frem for turbo. Hvad type kompressor og størrelse skal man gå efter?
Hvis ting skal gøres rigtigt, så gør det selv...
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
VRT skrev:Er det ikke bare et spørgsmål om, at finde den rigtige turbo?
Til trackdays har man vel sjældent behov for, at bilen skal trække fra 1500-2000 omdr./min., da man holder omdrejninger på maskinen?!
Der er stadig turbolag, hvis du slippe foden og trykker går der 0.5-2 sek inden du har fuld boost igen, det slipper man for med kompressoren
Til den kompressor boost og bedste effektivitet skal du havde en skruer kompressor, tag ikke fejl af roots kompressore med "vredene 8taller" som f.eks eaton ofte brugere
- Captain Slow
- Mester Medlem
- Indlæg: 1340
- Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
- Geografisk sted: Horsens
-
dykkerdahl
- Senior Medlem
- Indlæg: 369
- Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
- Geografisk sted: Kbh
- Kontakt:
-
dykkerdahl
- Senior Medlem
- Indlæg: 369
- Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
- Geografisk sted: Kbh
- Kontakt:
- bp.gass
- Medlem
- Indlæg: 137
- Tilmeldt: 19 feb 2007, 14:56
En rigtig størrelse turbo er helt sikkert også et fint valg og min første plan var også en GT2560r der laver 300 hk på toppen. Den er ikke større end at der er forholdsvis hurtig spoolup, men som Mads siger går der laaang tid når man sidder og venter på tryk på vej ud af svinget.
Jeg har kun set en enkelt bygge kompressor på en ca18det, men det var i kombination med en turbo. Det mener jeg så er en tand for indviklet at få til at fungere optimalt. Jeg kan selvfølgelig ikke lige finde det link lige nu, men det kan være det kommer.
Whipple ser lækkert ud, men det må vente til motoren bliver til en V8, måske endda en 1UZFE...
Jeg har kun set en enkelt bygge kompressor på en ca18det, men det var i kombination med en turbo. Det mener jeg så er en tand for indviklet at få til at fungere optimalt. Jeg kan selvfølgelig ikke lige finde det link lige nu, men det kan være det kommer.
Whipple ser lækkert ud, men det må vente til motoren bliver til en V8, måske endda en 1UZFE...
Hvis ting skal gøres rigtigt, så gør det selv...
- bp.gass
- Medlem
- Indlæg: 137
- Tilmeldt: 19 feb 2007, 14:56
Jeg fandt linket, men siden var lukket. Det var en dansker under dæknavn Japac.
Jeg fandt hans youtube kanal med SR20DET tryllerier http://www.youtube.com/user/japackp61#p/u
Jeg fandt hans youtube kanal med SR20DET tryllerier http://www.youtube.com/user/japackp61#p/u
Hvis ting skal gøres rigtigt, så gør det selv...
