CA18DET med ACL lejer og oliekøl
Redaktør: Moderatorer
-
Martez
- Junior Medlem
- Indlæg: 56
- Tilmeldt: 21 jan 2008, 16:57
- Geografisk sted: Vestsjælland
CA18DET med ACL lejer og oliekøl
Jeg har en kammerat der går med et dilemma.
Han har erhvervet sig en gammel Silvia S12, hvori motoren skal skiftes. Han er blevet tilbudt en CA18ET fra en Bluebird med 253k km på klokken og hvor toppen skal skiftes, på grund af den ligger den "forkerte" vej i en Bluebird. Den koster 5500 kr.
Derimod er han også blevet tilbudt en CA18DET med 98k km på klokken, med gearkasse og ny toppakning. Den koster 4000 kr.
Men han har hørt så meget om at DET-motorene smider plejllejer som om det var det de var bygget til. Men kan han ikke helgardere sig med et sæt ACL race plejllejer og en god termostatstyret oliekøler?
Han har erhvervet sig en gammel Silvia S12, hvori motoren skal skiftes. Han er blevet tilbudt en CA18ET fra en Bluebird med 253k km på klokken og hvor toppen skal skiftes, på grund af den ligger den "forkerte" vej i en Bluebird. Den koster 5500 kr.
Derimod er han også blevet tilbudt en CA18DET med 98k km på klokken, med gearkasse og ny toppakning. Den koster 4000 kr.
Men han har hørt så meget om at DET-motorene smider plejllejer som om det var det de var bygget til. Men kan han ikke helgardere sig med et sæt ACL race plejllejer og en god termostatstyret oliekøler?
-
dykkerdahl
- Senior Medlem
- Indlæg: 369
- Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
- Geografisk sted: Kbh
- Kontakt:
Ca18det er en fin motor men den SKAL renoveres da de sikkert snart 20 år gamle plejl lejer af en eller anden grund bare ikke er stærke fra fabrikken.
Her er et par grunde til at den har fået et dårligt ry.
1. Ejeren er ofte under 25år med stor viden om tuning og begår aldrig fejl.
2. Kan med lidt håndværktøj og for 6000-7000kr Ebay stumper lave 300Hk.
3. Olie-pinden viser max, også når bundkaret er afmonteret.
4. Krumtapsudluftningen er en lidt tynd slange med flere 90" sving og som sider et sted hvor man ikke lige kan afmontere den.
Den er ofte stoppet meget til efter 10-15år, tidspunktet hvor den ofte skal til at tunes af fyren fra nr 1.
5. Den bliver altid sammenlignet med den nyere Sr20det motor som for mange er en af de bedste 2l motorer der er lavet til tuning.
Her er så et par grunde til at den 20år gamle motor stadig bliver brugt.
1. Den er billig at købe og billig at tune.
2. Standart tager den over 8000rpm. uden at ventilerne begynder at flyde.
3. Rimelige stærke gearkasser, ikke unormalt med 400-500Hk til gadebrug.
4. Hvis den er renoveret rigtigt med lidt gode lejer mm. og fået en oliekøler så køre de bare....
Her er et par grunde til at den har fået et dårligt ry.
1. Ejeren er ofte under 25år med stor viden om tuning og begår aldrig fejl.
2. Kan med lidt håndværktøj og for 6000-7000kr Ebay stumper lave 300Hk.
3. Olie-pinden viser max, også når bundkaret er afmonteret.
4. Krumtapsudluftningen er en lidt tynd slange med flere 90" sving og som sider et sted hvor man ikke lige kan afmontere den.
Den er ofte stoppet meget til efter 10-15år, tidspunktet hvor den ofte skal til at tunes af fyren fra nr 1.
5. Den bliver altid sammenlignet med den nyere Sr20det motor som for mange er en af de bedste 2l motorer der er lavet til tuning.
Her er så et par grunde til at den 20år gamle motor stadig bliver brugt.
1. Den er billig at købe og billig at tune.
2. Standart tager den over 8000rpm. uden at ventilerne begynder at flyde.
3. Rimelige stærke gearkasser, ikke unormalt med 400-500Hk til gadebrug.
4. Hvis den er renoveret rigtigt med lidt gode lejer mm. og fået en oliekøler så køre de bare....
Nissan 200sx
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
Jeg haft min 200sx'er siden 2005 og jeg har stadig ikke ødelagt den motor som bilen er født med ca18det!!!
først/andet år kørte jeg med 220-240hk
Så blev hele bilen sat i stand, i sammen omgang fik motoren en let omgang hvor alle udluftningskanaler blev renset, plejllejer og stempelringe blev skiftet, så kørte jeg 2-2.5år med 280-320hk. uden jeg ødelage noget
nu har den så fået den helt store tur med stempler, opboring, plejlstænger, kogning af motorblok, rensning olie kanaler i krumtap, ny oliepumpe, polering af krumtap, ny vandpumpe, ståltoppak, special bolte osv
først/andet år kørte jeg med 220-240hk
Så blev hele bilen sat i stand, i sammen omgang fik motoren en let omgang hvor alle udluftningskanaler blev renset, plejllejer og stempelringe blev skiftet, så kørte jeg 2-2.5år med 280-320hk. uden jeg ødelage noget
nu har den så fået den helt store tur med stempler, opboring, plejlstænger, kogning af motorblok, rensning olie kanaler i krumtap, ny oliepumpe, polering af krumtap, ny vandpumpe, ståltoppak, special bolte osv
-
dykkerdahl
- Senior Medlem
- Indlæg: 369
- Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
- Geografisk sted: Kbh
- Kontakt:
Fra 89-94 brugte nissan den oliepumpe med de små tænder, næsten alle sammen har i dag fået nye oliepumper og lejer.
Når du i dag køber en oliepumpe hos Nissan ser den ud som den med de store tænder, hvornår de har endret pumpen ved jeg ikke.
Men problemet med plejllejer ser ud til at være løst.
Når du i dag køber en oliepumpe hos Nissan ser den ud som den med de store tænder, hvornår de har endret pumpen ved jeg ikke.
Men problemet med plejllejer ser ud til at være løst.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_1283[1].jpg (179.54 KiB) Vist 6687 gange
Nissan 200sx
- Captain Slow
- Mester Medlem
- Indlæg: 1340
- Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
- Geografisk sted: Horsens
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Mads B (dk) skrev:nu har den så fået den helt store tur med stempler, opboring, plejlstænger, kogning af motorblok, rensning olie kanaler i krumtap, ny oliepumpe, polering af krumtap, ny vandpumpe, ståltoppak, special bolte osv
Auch, det var ærgeligt...
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Captain Slow skrev:dykkerdahl skrev:5. Den bliver altid sammenlignet med den nyere Sr20det motor som for mange er en af de bedste 2l motorer der er lavet til tuning.
den bedste 2 liters motor må da være en halv 1uzfevirker dog bedst i par
En rigtig sjov motor må være 2x 2JZ med bunden skåret i smig og sadt sammen i passende vinkel...
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
