Efffekttab på knasterne
Redaktør: Moderatorer
-
-Pedersen-
- Senior Medlem
- Indlæg: 470
- Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
- Geografisk sted: I æ corolla.
- Kontakt:
Efffekttab på knasterne
Hej.
Kom til at gå og spekulere den anden dag.
Hvor mange hk (målt på krumtappen) tager der at drive alt mekanikken i et topstykke ?
Nogle der har et bud ?
Eller evt et konkret dataset ?
Kom til at gå og spekulere den anden dag.
Hvor mange hk (målt på krumtappen) tager der at drive alt mekanikken i et topstykke ?
Nogle der har et bud ?
Eller evt et konkret dataset ?
^ Der tages forbehold for trykfejl. 
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
Re: Efffekttab på knasterne
15% bruges vist som officielt gennemsnits tal for hk tabet pga intern friktion i den samlede motor. Det tal kommer fra den standard der hedder SAE J1349. En standard der vist bl.a bruges i forbindelse med målinger på bremsebænk. Så det du måler på svinghjulet er ca 85% af den samlede mængde hk der udvikles i motoren.
Så ved 100hk målt på svinghjulet betyder at der forsvinder omkring 17hk inde i motoren til at trække den rundt samtidigt.
Så ved 100hk målt på svinghjulet betyder at der forsvinder omkring 17hk inde i motoren til at trække den rundt samtidigt.
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
hvorfor man skulle bruge en sådan standard, i forbindelse med en bremsebænk, er svært at forstå. for mig altså...
kig på trækket til knasten, så tror jeg i er på sporet mht. kraften der kræves for at drive knasten/knasterne rundt.
man kunne også regne lidt på fjedertryk mm, gange med nogen omdrejninger og tillægge et vist tab. så BURDE man kunne komme tæt på.
MVH søren
kig på trækket til knasten, så tror jeg i er på sporet mht. kraften der kræves for at drive knasten/knasterne rundt.
man kunne også regne lidt på fjedertryk mm, gange med nogen omdrejninger og tillægge et vist tab. så BURDE man kunne komme tæt på.
MVH søren
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
lqs skrev:hvorfor man skulle bruge en sådan standard, i forbindelse med en bremsebænk, er svært at forstå. for mig altså...
Tror muligvis der står lidt om det her: www.land-and-sea.com/dyno-tech-talk/cor ... epower.htm
Men når de 15% i øvrigt er en spec fra en officiel SAE standard, er det nok næppe noget der bare er grebet helt ud af den blå luft. Mon ikke en hardcore motor-ingenør (den slags der sidder i bilfabrikkernes udviklingsafdelinger) ville kunne forklare hvordan præcis de er fremkommet til det tal.
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Mon de 15% er gangbar på en 600hk RollsRoyce meteor V12 på 27liter?
SAE standarden er fra den tid teknologien så ca. sådan ud.
Dvs intern friktion stjæler 97hk.
Mr. EfterZ byggede for nogle år siden en 1,8T der rullede 528hk. Med den forskel der er i de to målinger, så er den reelle effekt på de to motorer nok tæt ved at være den samme.
Den omtalte 1,8T taber 80hk...(iflg 15% reglen)
Det er i store træk samme interne friktion på to motorer med samme krumtapydelse.
1,8Ten kan trækkes af en micro starter, og går godt 200rpm på starteren
Den der sidder på Rolls´en er et kæmpe dyr af en gearet starter der lige magter at tørne m. 60rpm.
Trods samme ydelse, så har den ene motor nok ca. 10x så mange bevægelige dele.
Der er for mig ingen tvivl om at de 15% i bedste fald er en gammel tommelfingerregel. Jeg kan ikke se den kan anvendes universalt, men der skal nok være nogle tilfælde den passer på.
SAE standarden er fra den tid teknologien så ca. sådan ud.
Dvs intern friktion stjæler 97hk.
Mr. EfterZ byggede for nogle år siden en 1,8T der rullede 528hk. Med den forskel der er i de to målinger, så er den reelle effekt på de to motorer nok tæt ved at være den samme.
Den omtalte 1,8T taber 80hk...(iflg 15% reglen)
Det er i store træk samme interne friktion på to motorer med samme krumtapydelse.
1,8Ten kan trækkes af en micro starter, og går godt 200rpm på starteren
Den der sidder på Rolls´en er et kæmpe dyr af en gearet starter der lige magter at tørne m. 60rpm.
Trods samme ydelse, så har den ene motor nok ca. 10x så mange bevægelige dele.
Der er for mig ingen tvivl om at de 15% i bedste fald er en gammel tommelfingerregel. Jeg kan ikke se den kan anvendes universalt, men der skal nok være nogle tilfælde den passer på.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Efffekttab på knasterne
-Pedersen- skrev:Hej.
Kom til at gå og spekulere den anden dag.
Hvor mange hk (målt på krumtappen) tager der at drive alt mekanikken i et topstykke ?
Nogle der har et bud ?
Eller evt et konkret dataset ?
Hvis du tager og slår tandremmen op i et katalog, og ser max transmitteret effekt, og dividerer med 2, samt vælger en tungt trukket last med stødbelastning, så giver det nok et godt fingerpeg.
ReverseEngineering...
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
HenrikGM skrev:SAE standarden er fra den tid teknologien så ca. sådan ud.
?? Den standard jeg henviser til er efter alt hvad jeg kan finde præcis den der bruges aktuelt den dag i dag af bl.a bilfabrikker. Med mindre de holder sig til DIN standarderne af tysk oprindelse. SAE J1349 har ikke noget med den type SAE Hk mange kender fra 60'erne at gøre. I øvrigt står der i mit andet link lidt forklaret om at 15% selvfølgelig ikke er præcist rigtige værdi på alle motorer, men også hvorfor de 15% så bruges alligevel som standard størrelse.
He, nu er der jo flere Volvo folk herinde så her er f.eks en officiel dansk Volvo side der henviser til at de opgivne Hk er målt efter SAE J1349 standarden: www.volvo.com/dealers/da-dk/Volvo/produ ... uction.htm
Undre mig i øvrigt lidt over hvorfor flere nu pludseligt har travlt med at skyde min henvisning til noget officielt brugt ned. De samme kloge folk har jo har jo haft 6 dage inden, til at forsøge at komme med et bedre svar end mit. Men der var der bare tavst som graven!
Senest rettet af Westmus 06 feb 2011, 21:24, rettet i alt 2 gange.
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Westmus skrev:HenrikGM skrev:SAE standarden er fra den tid teknologien så ca. sådan ud.
?? Den standard jeg henviser til er efter alt hvad jeg kan finde præcis den der bruges aktuelt den dag i dag af bl.a bilfabrikker. Med mindre de holder sig til DIN standarderne af tysk oprindelse. SAE J1349 har ikke noget med den type SAE Hk mange kender fra 60'erne at gøre. I øvrigt står der i mit andet link lidt forklaret om at 15% selvfølgelig ikke er præcist rigtige værdi på alle motorer, men også hvorfor de 15% så bruges alligevel som standard størrelse.
Undre mig i øvrigt lidt over hvorfor flere nu pludseligt har travlt med at skyde min henvisning til noget officielt brugt ned. De samme kloge folk har jo har jo haft 6 dage inden, til at forsøge at komme med et bedre svar end mit. Men der var der bare tavst som graven!
Ro på nu, mit indlæg tjente til det formål at vise at 15% måske ikke kan anvendes uden lige at tænke sig godt om.
Jeg tror værdien kan afvige 10% nemt, men det er gætværk.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
-Pedersen-
- Senior Medlem
- Indlæg: 470
- Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
- Geografisk sted: I æ corolla.
- Kontakt:
- martin høj
- Mester Medlem
- Indlæg: 517
- Tilmeldt: 05 aug 2008, 20:43
- Geografisk sted: KBH
Re: Efffekttab på knasterne
-Pedersen- skrev:Hej.
Kom til at gå og spekulere den anden dag.
Hvor mange hk (målt på krumtappen) tager der at drive alt mekanikken i et topstykke ?
Nogle der har et bud ?
Eller evt et konkret dataset ?
Hvad skal info bruges til.
Det er vel næppe noget man kan ændre.Eller ?
Corolla Gti Turbo