Konstante udsættere, dumpet til syn - megasquirt

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

Konstante udsættere, dumpet til syn - megasquirt

#1 Indlæg af Runesm »

Når min bil står i tomgang laver den konstant små, enkelte udsættere. Ikke noget der generer mig, og den kan også overholde emissionskravene med 630cc dyser og katalysator.

Men når jeg skal holde 2500omdr på, så laver den en anelse flere udsættere, og det (tror) jeg er grunden til, at min co kan ligge mellem 0,5 og en sjælden gang imellem lige peake på 1%, hvilket gør at jeg ikke kan få min bil synet.

Bilen kører låst tænding 15grader, da jeg har en fornemmelse af at den skyder gnisten ved siden af når jeg kører på mappet og nærmer mig de 30-40 grader, og den så tænder over på en cylinder der ikke laver noget.
Derfor mangler jeg lige at få rettet fordeleren lidt ind og ændret min triggerangle.

Der er nye platin-tændrør og nye tændrørskabler. Så vidt jeg husker er dækslet og rotoren også nyt (max 6 måneder).

Den kører med bosch 1 227 100 147 tændingsmodul med 75% fixed dutycycle dwell, trigget gennem megasquirt som aflæser via hallsensor på knastakselen.

Jeg kører lambdaregulering med switchpoint 2,5v, 15% authority, 1step pr 30ms. Det giver en fin og rolig lambdaregulering i tomgang - som ligger på lambda 0,997-1 på synsmandens måleapparat - med både co og co2 inden for værdierne (til trods for enkelte små udsættere).

Katalysatoren er brand spanking new (biltemas fineste 600kr's model) - og det hele bliver holdt øje med af en Innovate LC-1

For lige at komme spørgsmålet i forkøbet, bilen kører fint, uden udsættere, når den får noget at lave.

Jeg har tilføjet msq'en i zip-filen - og forslag til forbedringer modtages med kyshånd. Jeg er stadig den titel der befinder sig under novice når det kommer til ms, så der er gartrisse en håndfuld af dumme ting i den fil.

Hvordan får jeg det her til at spille, både så jeg slipper for udsætterne, men også så jeg kan syne bilen??
Vedhæftede filer
MSQ.zip
(5.6 KiB) Downloadet 535 gange
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Jesper H
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
Geografisk sted: Sønderjylland

#2 Indlæg af Jesper H »

hvordan er blandingen ved 2500 omd?
"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#3 Indlæg af Runesm »

14,5-15,2 - den svinger pga lambdareguleringen. Uden regulering er den omkring 14,6-14,9
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
JDJ
Medlem
Indlæg: 234
Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Geografisk sted: Brædstrup
Kontakt:

#4 Indlæg af JDJ »

Er du sikker på at du ikke har nogle spikes på dit rpm signal så den "flyver" rundt i mappet.
Hvilken type sensor kører de med?
Brugeravatar
JesperKonge
Medlem
Indlæg: 147
Tilmeldt: 10 apr 2006, 20:17
Geografisk sted: Ry

#5 Indlæg af JesperKonge »

husk at du ikke kan "stole" på lambda tallet når du har udsættere. Sonden måler ilt, der jo kommer til sonden ved udsættere...
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#6 Indlæg af Runesm »

JDJ skrev:Er du sikker på at du ikke har nogle spikes på dit rpm signal så den "flyver" rundt i mappet.
Hvilken type sensor kører de med?


Sonden er en lc1, og så er det std hallsensor i strømfordeler. Ingen egentlige spikes eller andet i den dur.

Jesperkonge - prøver at skifte til mindre dyser imorgen
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af Morten VJ »

Først og fremmest så få fikset tændingen.
Et fast tidspunkt kan have skyld i dine udsættere.
Dernæst 30 ms til lambda reguleringen.
Det er meget kort tid, du når dårligt at afslutte en forbrænding, inden den forsøger at kompensere igen.
4 gange i sekundet det er den gyldne regel.
Hvad ligger din PW på i tomgang, og ved 2500 omdrejninger?
Du har relativt store dyser, så de er garenteret lave!
Under Ca 1,7 ms og du begynder at få problemer.
Hires koden kan afhjælpe nogle af problemerne, da den kan ændre dysetiden i mindre trin.
Ellers kan man prøve at sænke benzintrykket.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

Det er jo udsætterne der er det egentlige problem. Mindre dyser kan kun maskere problemet, men ok, måpske nok til at det kan gå igennem....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#9 Indlæg af Runesm »

HenrikGM skrev:Det er jo udsætterne der er det egentlige problem. Mindre dyser kan kun maskere problemet, men ok, måpske nok til at det kan gå igennem....


Vi snakker dysetider på 1,6-1,8 ved 2500omdr, og 1,4-1,5 i tomgang.
Men vil prøve at sætte reguleringstiden til 250ms istedet.

Jeg har faktisk været i værkstedet idag for at hente et sæt dyser i 300 regionen, i håb om at lidt højere pw på dyserne vil give mere præcis styring.

Dem vil jeg lige prøve imorgen.

Min tændingspistol gik i stykker da jeg ville forsøge at dreje rotoren sidst, så 20fød grader ville være direkte ud for cylinder 1's kontaktpunkt i strømfordeler-dækslet. Jeg tror den står lige til kanten på kontaktpunktet, og den derfor skyder på næste cylinder når den ramler op i 30-40 graders fortænding.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#10 Indlæg af Runesm »

240cc dyser gjorde tricket - og så 150ms 1%step 10% authority på lambdareguleringen
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Besvar