Elektronisk tænding, ombygning

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Tobisen
Junior Medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 17 mar 2007, 11:14

Elektronisk tænding, ombygning

#1 Indlæg af Tobisen »

Hvad er billigst og bedst, hvis jeg skal bygge elektronisk tænding på en gammel Morris Minor?
Planen var der også skulle en kompressor på, så jeg ville gerne have mulighed for at justere tændingen!
King of wheelies:)
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

Re: Elektronisk tænding, ombygning

#2 Indlæg af Westmus »

Sikkert hverken bedst eller billigst. Men en mulighed kunne måske være en MSD 6al-2 boks, hvor du genbruger din alm. strømfordeler/tændspole og samtidigt får en fuldt programmerbar tænding med en masse funktioner som tilpasses ved at tilkoble en bærbar. Samtidigt får du en pænt ondskabfuld kraftig gnist. 500V på tændspolen i stedet for 12V er ikke for sjov. :D

www.msdignition.com/Products/Ignitions/ ... 6AL-2.aspx

Her en kort video om skidtet: http://video.stangtv.com/video_detail.php?mId=7532

Købt hos f.eks Summit og hjem gennem ShopUSA vil sådan en vist løbe i 3000,- alt incl
Tobisen
Junior Medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 17 mar 2007, 11:14

#3 Indlæg af Tobisen »

Ville det så ikke lige så godt kunne svare sig at købe noget Megasquirt i stedet?
Så har jeg jo muligheden for udbyggelse senere...
King of wheelies:)
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

#4 Indlæg af Westmus »

Megasquirt og hvad der ellers er af muligheder vil jeg lade kyndige om at kloge i. Det her var bare et muligvis lidt alternativt forslag, nu andre åbenbart ikke ligefrem stod i kø med løsninger. :)
Tobisen
Junior Medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 17 mar 2007, 11:14

#5 Indlæg af Tobisen »

Nej det vælter ikke ind med forslag:(
King of wheelies:)
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#6 Indlæg af Wildert »

Du skal først og fremmest gøre op hvad der er af muligheder for trigning og fordeling af gnist.
Der er givetvis allerede en strømfordeler, men den har formentlig allerede vakuum- og/eller centrifugalavancering, og det duer ikke til elektronis styret tænding.
Den har givetvis også platiner, og det er jo heller ikke max fedt til trigning, da triggertidspunktet flytter sig med slid.
Så med mindre der findes en fordeler der har hall-giver og er, eller kan, låses i avanceringen, så er du ude i noget custom ift. trigning.
Der er det så oplagt at gøre noget med et triggerhjul. 2-tands hvis det skal være enkelt, men det gør at fordeleren stadig skal låses og bruges til fordeling af gnisten. Nogenlunde det setup kører jeg med på min Golf, og det har gjort længe. Virker aldeles upåklageligt.

Herefter bliver det kun mere avanceret. 36-1 triggerhjul så kan der køre DIS/wasted spark-tænding, etc.

Derefter er det kun et spørgsmål om at finde en boks der kan det nemme. Megasquirt kan i princippet det hele, men det kan jo være lidt lakrids at regne det hele ud med sensorer osv.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

Tobisen skrev:Nej det vælter ikke ind med forslag:(


Arrh, nu må du komme lidt ind i kampen ;-)

Prøv at surfe lidt herinde, der er masser af snak om motorstyringer, både noget om hvordan man gør, men også en del om hvordan det ikke er smart at gøre!

Låsning af fordeleren er kun nødvendigt hvis du bruger intern hallgiver til at trigge med. Jeg tror så ikke der findes en fordeler med Hall til den bil, men men måske tager jeg fejl.

Alternativet er at du sætter et triggerhjul på krumtappen. Du skal som absolut minimum bruge 2 tænder forskudt 180grader(ikke 181, men 180!), og det er fint til et begynder projekt.

Derefter pelser du et tændingsanlæg fra en gammel Saab, Volvo, Opel, eller lign. med 7pins bosch og tag spolen med derfra. Det ræker et stykke tid, og koster ikke meget.

Du kan faktisk lave den med fast tændingsvinkel med en hallgiver, to tænder på krumtappen og så sættet fra en gammel opel, helt uden motorstyring.
Motorstyring kører dog en del bedre.

Derefter kan du købe en MS eller lign. og så er det bare at starte med at forbinde ledninger. Det er en stor mundfuld for de fleste den første gang, men hvor intet vover intet vinder.

Bare kom igang. ;-)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
JesperKonge
Medlem
Indlæg: 147
Tilmeldt: 10 apr 2006, 20:17
Geografisk sted: Ry

#8 Indlæg af JesperKonge »

mini'erne blev lavet helt op til midten (slutningen?) af 90'erne, stadig med den gamle motor, men med monopoint, måske der sidder en strømfordeler på den med giver!?

EDIT: øv, har lige været inde at kigge... de har sat i induktiv krumtapsgiver i den...
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

#9 Indlæg af Westmus »

Wildert skrev:Den har givetvis også platiner....

Hvilket også kan bort-trylles med et købe-sæt hvis det ønskes. Pertronix laver f.eks et sæt der passer i Lucas fordeleren på en Minor.

Det er vel som med det meste andet der findes en stribe løsningmuligheder. Hvor pris og så mængden af opfindsomhed/timer i garagen peger i hver sin retning. Er man så samtidigt ude i et lidt ualmindeligt projekt, skal man nok ikke forvente nogen lige kan hoste op med en færdig løsning. Der skal lidt hjemmearbejde til.

Nu vi snakker de konservative englændere er det så ca samme motor der sidder i noget ældre MG's? Bare fordi der køre mindst 2 stk kompressor pumpede danske sådanne i historisk racing og de er et tydeligt bevis på at kompressor virker glimrende på sådan en motor. :D



Edit: det vrimler jo på nettet med kompressor morris'er kan jeg se, så der skulle da vist være masser af erfaringer at låne fra.
For stemningens skyld: www.youtube.com/watch?v=-JJa1nX7Q1c
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#10 Indlæg af HenrikGM »

JesperKonge skrev:mini'erne blev lavet helt op til midten (slutningen?) af 90'erne, stadig med den gamle motor, men med monopoint, måske der sidder en strømfordeler på den med giver!?

EDIT: øv, har lige været inde at kigge... de har sat i induktiv krumtapsgiver i den...


Det er vel ikke ligefrem en "øv" situation?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar