Fuld last problem på 3.1 V6 X30XE motor PROBLEM ENDELIG LØST
Redaktør: Moderatorer
-
Carsten
- Medlem
- Indlæg: 245
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Fuld last problem på 3.1 V6 X30XE motor PROBLEM ENDELIG LØST
Jeg har fået et lille problem med min X30XE 3.1 V6 motor, efter jeg har skiftet indsugningen fra en 2.5V6 til en 3.0V6.
Motoren står fint i tomgang, kører fint ved normal kørsel, og giver man den 90% pedal tar den også ved som den skal, men træder man pedalen helt ned så spjældet står helt åbent, cutter motoren helt af, som om al tænding forsvinder. Så snart man letter pedalen bare en lille smule, tar motoren ved igen som om intet var sket.
Dette er ligemeget om motoren er varm eller kold, om man kører med 2000 eller 5000omdr, 20km/t eller 100km/t. Så snart man gir den fuld klampe, cutter motoren, og tar ved igen når man letter på gassen.
Jeg har prøvet at skifte TPS og LMM. Begge uden ændring. piller man stikket til LMM vil motoren ikke starte, da den er chippet, har andre knaster osv.
Piller man stikket til TPS, tar den fuld gas uden problemer. Dog kører den med tændt motorlampe og dermed nødprogram.
Der er ikke pillet ved ledningerne til TPS stikket, men kunne det måske være en ledning der alligevel er blevet dårlig uden motorlampen bliver aktiveret. Eller er det selve gasspjældets position der går over de 90 grader som TPS'en opererer i?... så den går ud med et null signal så snart man træder klampen helt ned?
Motoren står fint i tomgang, kører fint ved normal kørsel, og giver man den 90% pedal tar den også ved som den skal, men træder man pedalen helt ned så spjældet står helt åbent, cutter motoren helt af, som om al tænding forsvinder. Så snart man letter pedalen bare en lille smule, tar motoren ved igen som om intet var sket.
Dette er ligemeget om motoren er varm eller kold, om man kører med 2000 eller 5000omdr, 20km/t eller 100km/t. Så snart man gir den fuld klampe, cutter motoren, og tar ved igen når man letter på gassen.
Jeg har prøvet at skifte TPS og LMM. Begge uden ændring. piller man stikket til LMM vil motoren ikke starte, da den er chippet, har andre knaster osv.
Piller man stikket til TPS, tar den fuld gas uden problemer. Dog kører den med tændt motorlampe og dermed nødprogram.
Der er ikke pillet ved ledningerne til TPS stikket, men kunne det måske være en ledning der alligevel er blevet dårlig uden motorlampen bliver aktiveret. Eller er det selve gasspjældets position der går over de 90 grader som TPS'en opererer i?... så den går ud med et null signal så snart man træder klampen helt ned?
Senest rettet af Carsten 20 feb 2011, 12:53, rettet i alt 3 gange.
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Sjovt problem.
Prøv for skægs skyld at dreje TPS 10%.
Motorstyringen kan nok ikke kapere det nye flow, så det passer nok ikke med det motorstyringen forventer.(gætværk)
Hvorfor skifter du indsugning?
Prøv for skægs skyld at dreje TPS 10%.
Motorstyringen kan nok ikke kapere det nye flow, så det passer nok ikke med det motorstyringen forventer.(gætværk)
Hvorfor skifter du indsugning?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Carsten
- Medlem
- Indlæg: 245
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Potentiometeret er fast, så det er vist ikke meningen man skal kunne justere på det. Ingen langhuller at justere med.
Det der er sjovt er at tændings eller fuelcuttet kommer så markant som det gør og uden påvirkning af hastighed eller omdr. Og så snart man letter på gassen igen bliver man skudt afsted igen som om motoren pludselig kan læse signalet om at der er 90% åbent spjæld. Der er ingen flydende overgang.
Motorstyringen er til en 2.5V6, men mappet der ligger i styringen er til en 3.0 V6, derfor burde den godt kunne køre med den omega b 3.0V6 indsugning jeg har sat på istedet for Vectra A 2.5V6 indsugningen.
jeg har skiftet pga omega indsugningen har større grenrør og større samlet spjælddiameter, hvilket skulle give mere luft ned til forbrændingskamrene og mere effekt. Det er svært at mærke når vejene er så fedtede som de er, så forskellen kan jeg kun se ved at få bilen rullet igen på samme felt som før.
Men kunne man godt forestille sig at som du er inde på at HVIS man kunne justere TPS, at det var kommet ud af justering når spjældet er helt åbent, så TPS gir signal om det er helt lukket?.
Det der er sjovt er at tændings eller fuelcuttet kommer så markant som det gør og uden påvirkning af hastighed eller omdr. Og så snart man letter på gassen igen bliver man skudt afsted igen som om motoren pludselig kan læse signalet om at der er 90% åbent spjæld. Der er ingen flydende overgang.
Motorstyringen er til en 2.5V6, men mappet der ligger i styringen er til en 3.0 V6, derfor burde den godt kunne køre med den omega b 3.0V6 indsugning jeg har sat på istedet for Vectra A 2.5V6 indsugningen.
jeg har skiftet pga omega indsugningen har større grenrør og større samlet spjælddiameter, hvilket skulle give mere luft ned til forbrændingskamrene og mere effekt. Det er svært at mærke når vejene er så fedtede som de er, så forskellen kan jeg kun se ved at få bilen rullet igen på samme felt som før.
Men kunne man godt forestille sig at som du er inde på at HVIS man kunne justere TPS, at det var kommet ud af justering når spjældet er helt åbent, så TPS gir signal om det er helt lukket?.
-
Carsten
- Medlem
- Indlæg: 245
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
AHA, en gut med kendskab til motoren har gjort mig opmærksom på at gasspjældet på en C25XE indsugning måske vipper den anden vej, i forhold til gasspjældet på en X30XE - hvis det er rigtigt, så vil TPS'en vist også få et rimelig underligt signal ind i forhold til hvor motorstyringen tror gasspjældets vinkel er.
Imorgen prøver jeg at vende TPS'en om eller bytte ledningerne rundt, så melder jeg lige tilbage. Kunne være gejl hvis dette er årsagen
Imorgen prøver jeg at vende TPS'en om eller bytte ledningerne rundt, så melder jeg lige tilbage. Kunne være gejl hvis dette er årsagen
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
The devil is in the details....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Carsten
- Medlem
- Indlæg: 245
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Så er problemet klaret, det var rigtignok bare de to ledninger til TPS der skulle byttes rundt... jeg ved ikke hvor stor decideret mærkbar forskel det har givet i mellemområdet, men der er ingen tvivl om at den nu får de 100% rigtige info omkring gasspjældsåbning - jeg fornemmer dog den er blevet mere aggrassiv oppe i toppen af rpm skalaen, nu kan tændingen bare ikke helt følge med, den laver tændingsudsættere ved fuld acc, så jeg må lige prøve med andre tændrør og hvis det ikke hjælper nye stærkere tændkabler.
Men nu virker det som det skal mht gasspjælds åbning og lukning, dejligt det ikke var mere kompliceret.
Men nu virker det som det skal mht gasspjælds åbning og lukning, dejligt det ikke var mere kompliceret.
-
Carsten
- Medlem
- Indlæg: 245
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Udsætterne er blevet værre og kommer konsekvent ved 5500omdr, uanset om jeg piller pot meter stikket af eller lader det sidde på. Så nu er det ikke længere tændrør der er problemet, de er nemlig også skiftet. Derimod en defekt krumtaps føler som er gået i stykker lige i det samme, jeg har fået det med pot meteret til at virke korrekt. Typisk - men en ny er bestilt og forhåbentligt lander den snart hjemme på min adresse så der kan komme fuld skrald på skøjten igen 
-
Carsten
- Medlem
- Indlæg: 245
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Så fik jeg skiftet krumtapsføleren, men ak... den laver stadig samme problem
... men ja jeg gir dig helt ret det værste er sgu når der kommer flere fejl oven i hinanden - men aner jo ikke hvad der er årsagen til hvad. Så nu er jeg lidt på bar bund igen.
FØR jeg byttede rundt på ledningerne på TPS; kunne jeg pille stikket af og bilen ku ta fulde omdr uden brok. Den kørte bare i fejl mode, og med ikke med helt samme træk kraft som før.
Nu har jeg byttet rundt på ledningerne, og så kan den pludselig IKKE ta mere end 5500omdr.. selv når jeg pillet TPS stikket af, vil den ikke ta mere end 5500omdr, dog tøver den bare, uden at hugge som om den går i begrænseren. Til gengæld vil den godt ta fuld gas, som nævnt i øvre indlæg.
Men den tøven gør at den stopper totalt med at trække ved 5500omdr, og lyder som om den ikke får mere benzin.
Jeg har skiftet benzinfilter og pumpen er helt ny.
Nogle gange så...
FØR jeg byttede rundt på ledningerne på TPS; kunne jeg pille stikket af og bilen ku ta fulde omdr uden brok. Den kørte bare i fejl mode, og med ikke med helt samme træk kraft som før.
Nu har jeg byttet rundt på ledningerne, og så kan den pludselig IKKE ta mere end 5500omdr.. selv når jeg pillet TPS stikket af, vil den ikke ta mere end 5500omdr, dog tøver den bare, uden at hugge som om den går i begrænseren. Til gengæld vil den godt ta fuld gas, som nævnt i øvre indlæg.
Men den tøven gør at den stopper totalt med at trække ved 5500omdr, og lyder som om den ikke får mere benzin.
Jeg har skiftet benzinfilter og pumpen er helt ny.
Nogle gange så...