tuning volvo 940 turbo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
sierrafan
Nyt Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 11 feb 2009, 22:20
Geografisk sted: jorden

tuning volvo 940 turbo

#1 Indlæg af sierrafan »

Hej alle

Jeg går med en ide om og anskaffe en 940 2,3 turbo motor, til lidt sjov, men hvad for en skal man have??

har læst om der findes to typer b230fk, og b230ft

Ften skulle vist være det bedste og tune på, men hvorfor en årgang skal man gå efter, for og få den stærkeste motor??

Og hvad skal men gøre for at komme op på ca 250hk, og ca 400mn ??
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Ligegyldigt hvilken en du vælger, så kan den lave den effekt.

Større turbo, større dyser stærkere IC og mere knastaksel i den rækkefølge.
Motorstyring er et must(eller kreativ omgang med oem styring)

Til den effekt er de alle ok. -95-98 er de stærkeste.

Men du kan bruge en std. 116hk sugemotor som basis. Turbomotoren har kun stemplerne til forskel.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
sierrafan
Nyt Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 11 feb 2009, 22:20
Geografisk sted: jorden

#3 Indlæg af sierrafan »

De kan måske holde til meget mere power ??

Går mere efter nm, end heste, og har læst mig frem til. at de motore laver god moment..

Hvorfor er 95-98 de stærkeste ?? var det der de gik over til 13mm stænger??

Hvor kan man få lavet motorstyring henne ??
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

-95 og frem er alle med oliekølede stempler. Det er eneste fordel. Til ren race fjerner man dyserne igen, fordi man ikke kan kontrollere olien, så ikke alle ser det som en fordel.

undgå 85-89 da de har de tyndeste plejlstænger. Ellers er der frit slag.

Prisbillig setup kunne være at køre bilen til sverige, købeløsning.

Lowbudget diy er at opskalere flowmåleren samme %sats som dyserne.

Fremtidssikringen er montering af prog. motorstyring.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#5 Indlæg af lqs »

det er nu mere momentet end hestene, der belaster din motor og hele drivlinen.
ang ms og tuning, så får du nok ikke mere vejledning eller arbejde end ved HENRIK.... de gl volvoer er hans hjertebørn.
MVH søren
sierrafan
Nyt Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 11 feb 2009, 22:20
Geografisk sted: jorden

#6 Indlæg af sierrafan »

Har du nogen link til steder i sverig hvor de kan lave sådan en tuning ??

Hvad er såden en motor gog for, hvis man rigtige tuner den??
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

sierrafan skrev:Har du nogen link til steder i sverig hvor de kan lave sådan en tuning ??

Hvad er såden en motor gog for, hvis man rigtige tuner den??


Hvis du rigtigt tuner den?

Der er dynoet ~1250hk på sådan en motor i Sverige, så det er vist pt overliggeren.

400hk er ret almindeligt i Sverige. Prøv at surfe lidt herinde, der er flere videoklip af gale fartøjer med den motor.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#8 Indlæg af lqs »

hvis man RIGTIGT tuner den.... 1200hk på benzin. 1400hk på metanol.
knap 400hk på sug!
HVIS det var lidt mindre du hade forestillet dig?
så kan du jo starte med at skrive om hvad motoren skal bruges til.
samt ikke mindst hvad du har af penge at bruge.
MVH søren
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#9 Indlæg af grydesvamp »

Opskrift på en hurtig og billig volvo 230fk/ft motor:

andre plejlstænger evt steen parner, mener prisen ligger på 4500svk leveret på din adresse med moms osv.

En lille/mellem str brugt lastbil turbo fx. en holset hx 35. eller en kinalader i samme størrelse..

udstødningsmanifolden skal som minimum være en 940 type da den er EN DEL bedre end sin forgænger. Kinamanifolden passer ikke på en 8v motor i en volvo karrosse.

Andre dyser, anden benzin pumpe, anden motorstyrring, anden udstødning og så en voksen intercooler så skulle du gerne være kørende med min 300hk.

Med andre manifolder samt en anden knast er du godt på vej over 400hk.

der er lavet RIGTIG mange af de her løsninger og det virker ret godt må jeg tilstå ;)
Fri bane fuld hane! :-)
Spirillen
Senior Medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
Geografisk sted: Horsens

#10 Indlæg af Spirillen »

grydesvamp skrev:Med andre manifolder samt en anden knast er du godt på vej over 400hk.


Der er en svensker på savarturbo, der har bremset en std 940 manifold, til 462hk :shock:

Meeen mon ikke den bliver lidt temmelig meget rød. Og lidt opppustet, ala glaspusteri :tooth:
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
Besvar