Hvad er fordelen ved ekstern wastegate frem for intern?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

Hvad er fordelen ved ekstern wastegate frem for intern?

#1 Indlæg af Cos4x4 »

Jeg har ikke prøvet ekstern wastegate endnu, men har planer om snart at gøre det. Men er der nogen åbenlyse fordele ved det?

Jeg håber lidt på at min ladetryksregulering bliver knapt så følsom. Selvom den kan justeres i stortset alt, synes jeg stadig den er meget følsom.

Når man så skal vælge en wastegate, er det så kun HK der afgør hvilken størrelse man skal vælge? Hvad med Kina modellerne, er de overhovedet noget værd?
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

Re: Hvad er fordelen ved ekstern wastegate frem for intern?

#2 Indlæg af Cos4x4 »

Cos4x4 skrev:Jeg har ikke prøvet ekstern wastegate endnu, men har planer om snart at gøre det. Men er der nogen åbenlyse fordele ved det?

Jeg håber lidt på at min ladetryksregulering bliver knapt så følsom. Selvom den kan justeres i stortset alt, synes jeg stadig den er meget følsom.

Når man så skal vælge en wastegate, er det så kun HK der afgør hvilken størrelse man skal vælge? Hvad med Kina modellerne, er de overhovedet noget værd?


Er der virkelig ingen af de 88 der har læst indlægger der ved noget om det?
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#3 Indlæg af grydesvamp »

Google er din ven. det står både beskrevet i A. graham Bell's bøger (biblen!) samt på GIK turbo's teori sider..

En intern wastegate har det med at spolere flow'et lige efter turboen hvilket skulle være en del, derfor ser man også flancer der deler udstødning og wg delen op i 2 rør for så derefter at samle dem igen længere nede af udstødningsrøret.
Fri bane fuld hane! :-)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

Du skal nok spørge lidt mere specifikt vil jeg tro.

Fordele: Masser for nogle, for andre er det en uoverstigelig ulempe at rørføringen er anderledes.

Hvilken ladetryksregulering? Lad mig gætte vildt: Elektronisk ladetryksregulering ala E-boost eller tilsvarende beskæftigelsesterapi?
Meget følsom typiskt lig forkert opsat system(ikke nødvendigvist styringen)

Nej, Det har reelt ikke så meget med HK at gøre, men mere med det trykforhold du regner med at se henover motoren. Det er en regulator du vælger.

Kinamodellernes værdi er vel reelt den værdi du betaler for, og de sælger tilsyneladende fint, så det må jo faktisk være billige.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar