
EBC: gate pressure og ekstern wastegate?
Redaktør: Moderatorer
- VRT
- Senior Medlem
- Indlæg: 327
- Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
- Geografisk sted: Gun City
EBC: gate pressure og ekstern wastegate?
Jeg er blevet fortalt, at justering af gate pressure med E-boost 2 ikke har nogen relevans med en ekstern wastegate, hvor man både bruger porten over fjederen, og under mellemvæggen (eller hvad man nu kalder det). Har det noget på sig?


-
m power
- Mester Medlem
- Indlæg: 1248
- Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
jeg kører med e-boost2 sammen med 38mm extern tial wastegate med 0,5bar fjeder.
eboost2 er koblet til på begge sider af wastegaten.
det er Two port connection Method (1) i manualen jeg bruger.
en af mine opsætninger er feks :
SP1 = 50 (1,25bar)
GP1 = 1bar
SN1 = 40
jeg har monteret det på 3 biler og det fungerer rigtig godt
eboost2 er koblet til på begge sider af wastegaten.
det er Two port connection Method (1) i manualen jeg bruger.
en af mine opsætninger er feks :
SP1 = 50 (1,25bar)
GP1 = 1bar
SN1 = 40
jeg har monteret det på 3 biler og det fungerer rigtig godt
-
m power
- Mester Medlem
- Indlæg: 1248
- Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Svend Mopede skrev:Jeg har også justeret gate pressure med godt resultat på en intern wastegate.
Men kunne du mærke forskel på ladetryks-forløbet, da du hævede gate pressure til 1 bar?
ja det er tydeligt at mærke.
på en extern kan du jo holde ventilen lukket med gp1, det kan du ikke på en intern den vil begynde at åbne når fjeder er overvundet
- VRT
- Senior Medlem
- Indlæg: 327
- Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
- Geografisk sted: Gun City
Jeg var af den opfattelse, at man godt kunne bruge gate pressure v. intern wastegate, da den jo så bleeder en del af trykket af, så wastegate-dåsen ikke ser det reelle tryk, før gate pressure er opnået.
Synes da det gav et mærkbart forandret ladetryksforløb på min gamle turbo med intern wastegate, da jeg hævede gate pressure fra 0,3 (std.) til 1,1 bar. Dåsen var 0,9 bar.
Synes da det gav et mærkbart forandret ladetryksforløb på min gamle turbo med intern wastegate, da jeg hævede gate pressure fra 0,3 (std.) til 1,1 bar. Dåsen var 0,9 bar.
-
m power
- Mester Medlem
- Indlæg: 1248
- Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Svend Mopede skrev:Jeg var af den opfattelse, at man godt kunne bruge gate pressure v. intern wastegate, da den jo så bleeder en del af trykket af, så wastegate-dåsen ikke ser det reelle tryk, før gate pressure er opnået.
Synes da det gav et mærkbart forandret ladetryksforløb på min gamle turbo med intern wastegate, da jeg hævede gate pressure fra 0,3 (std.) til 1,1 bar. Dåsen var 0,9 bar.
det kan man også
med extern wastegate kan du jo holde ventilen lukket så lang tid du har lyst, det kan du ikke med intern wastegate med mindre der er monteret en dual port actuator
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Svend Mopede skrev:Nu kan det godt være jeg er lidt dum, men kan du evt. uddybe det lidt?
Hvornår bliver det et problem med intern wastegate?
Det bliver et problem når kraften der påvirker ventilen (udstødnings manifoldtryk*ventilareal) overstiger fjeder kraften i wastegaten.
Det mest normale er at man kan snyde en intern wastegate til ca. 30-40% højere tryk.
Med at snyde med det aktuelle manifold tryk.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
m power
- Mester Medlem
- Indlæg: 1248
- Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Morten VJ skrev:Svend Mopede skrev:Nu kan det godt være jeg er lidt dum, men kan du evt. uddybe det lidt?
Hvornår bliver det et problem med intern wastegate?
Det bliver et problem når kraften der påvirker ventilen (udstødnings manifoldtryk*ventilareal) overstiger fjeder kraften i wastegaten.
Det mest normale er at man kan snyde en intern wastegate til ca. 30-40% højere tryk.
Med at snyde med det aktuelle manifold tryk.
MVH
Morten
nemlig