Praktisk erfaring med "tråd-sikring" af toppakning

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
KarstenM
Nyt Medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 13 maj 2008, 20:58

Praktisk erfaring med "tråd-sikring" af toppakning

#1 Indlæg af KarstenM »

Er det mon nogen herinde som har praktisk erfaring med at benytte tråd i udfræsning i blok og op mod toppakning?

Hvordan sikres den bedste tæthed i praksis.

Svejses tråden sammen i enderne, eller kører tråden flere gange rundt om boringen eller hvordan tætnes det bedst muligt?

Alle erfaringer er velkomen :reading:
Spirillen
Senior Medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
Geografisk sted: Horsens

#2 Indlæg af Spirillen »

Jeg har haft rigtig gode erfaringer med det.

Det vi har gjort er, at fræse et rundt spor i topstykket, omkring forbrændingskammeret, hvor der ligger en ring lavet af ø1,25mm fjederstål.
Sporet er CNCfræst med en 1mm fræser, der får 2 omgange, så slutbredden bliver 1,2mm(0,05mm til at klemme/holde fjedertråden i sporet)
Fræsedybden er 1mm, så tråden klemmer med 0,25mm ned i pakningen.
Tråden er "valset" rund, så den har samme diameter som sporet,(i trådfremføringen fra en Co2 svejser) og efterfølgende skåret lidt for langt af, så du kan slibe enderne i 45grader, på denne måde får du et lille overlap, så du ikke behøver at svejse dem.
De kan sikkert godt stødes sammen i ret vinkel også, men jeg syntes bare bedst om det andet.

Jeg bruger kobber toppakninger, men det kan fint bruges til alm. pakninger også.

Har kørt 1,5bar på 10,5:1 i komp uden problemer med pakningen ihvertfald :wink:
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
KarstenM
Nyt Medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 13 maj 2008, 20:58

#3 Indlæg af KarstenM »

Det var præcis den info jeg skulle bruge! super!

Den er med kobber pakning og ARP bolte. N/A benzin motor.

Kompressionen er ikke fastlagt, men skulle gerne ende på 12.5-13:1 (og gerne endnu højere) :cooking:
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#4 Indlæg af lqs »

du skal nok have gang i noget flydende pakning også. helt tæt bliver den nok ikke med kobber. det sveder gerne lidt....
MVH søren
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#5 Indlæg af K-FINN »

Er det nogle bestemte motore det er nødvendigt.

Syntes altid det er stempler der giver op, før almindelige flerlags toppakninger, selv ved 3 bar...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#6 Indlæg af m power »

bmw 6cyl har probleme.
der er mls pakninger faktisk ringere end standart
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

TRicket er ikke nødvendigt på alle motorer. Nogle klarer sig fint med std toppakning op til enddog meget høje ydelser.

Ringen skal lave en lille rille i flammeringen, så den er sikret mekanisk mod at blive skubbet ud.

Hvis man alligevel har startet CNC fræseren, så kan man ligeså godt lave blokken med integreret ring, istedet for at fedte med løse ringe.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#8 Indlæg af K-FINN »

m power skrev:bmw 6cyl har probleme.
der er mls pakninger faktisk ringere end standart


Hvordan kan den være dårligere end en standard.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#9 Indlæg af m power »

K-FINN skrev:
m power skrev:bmw 6cyl har probleme.
der er mls pakninger faktisk ringere end standart


Hvordan kan den være dårligere end en standard.


de fungerer bare ikke på den type motorer.

bare de får lidt ekstra ladetryk så skyder de tryk ud i kølervandet.

på de motorer er vejen frem enten med en tråd i blok eller top eller med en pyramidering i blokken
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#10 Indlæg af K-FINN »

Er det nogle bestemte modeller, har da kørt flere 6cyl bmw med turbo uden problemmer, de kører kun med almindelig står toppakning
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Besvar