0,78 i lambda - rettes med justerbar benzintrykregulator?
: 16 okt 2010, 09:17
Hej Drenge,
Jeg har en Clio baneracer som kører meget fedt. På hoveddelen af effektkurven kører den med et lambdatal på 0,78. Her har jeg fået fortalt, at den bør ligge på 0,89 hvis det skal være helt ideelt, men måske 0,87 eller lign. for at sikre holdbarheden (det er en enduranceracer som skal køre både 4 timers og 24 timers løb).
Vi har et par huller i momentkurven på hhv 3500 rpm, 4500 rpm og 5500 rpm. Alle disse steder får den så fed blanding, at lambdasonden dårligt kan måle det! Den ligger på noget der ligner 0,65 eller noget i den stil.
Motoren er lavet på en lidt hokus-pokusagtigt måde (jeg har ikke selv bygget den/tunet den) med andre dyser og anden benzintryksregulator eller noget i den retning. Den er i ikke remappet da man ikke kan komme ind i den pågældende ECU og rette i den. Effekten er hævet fra 180hk til 240hk.
Mit spørgsmål er så, om jeg med en justerbar benzintryksregulator kan pille i hvert fald lidt benzinfra, så jeg kommer nærmere det rette lambdatal. Jeg ved godt det ikke vil blive perfekt, men vi bør vel ku nærme os da den jo hele vejen gennem effektkurven kører med alt for fedt?
Hvad mener I?
Jeg har en Clio baneracer som kører meget fedt. På hoveddelen af effektkurven kører den med et lambdatal på 0,78. Her har jeg fået fortalt, at den bør ligge på 0,89 hvis det skal være helt ideelt, men måske 0,87 eller lign. for at sikre holdbarheden (det er en enduranceracer som skal køre både 4 timers og 24 timers løb).
Vi har et par huller i momentkurven på hhv 3500 rpm, 4500 rpm og 5500 rpm. Alle disse steder får den så fed blanding, at lambdasonden dårligt kan måle det! Den ligger på noget der ligner 0,65 eller noget i den stil.
Motoren er lavet på en lidt hokus-pokusagtigt måde (jeg har ikke selv bygget den/tunet den) med andre dyser og anden benzintryksregulator eller noget i den retning. Den er i ikke remappet da man ikke kan komme ind i den pågældende ECU og rette i den. Effekten er hævet fra 180hk til 240hk.
Mit spørgsmål er så, om jeg med en justerbar benzintryksregulator kan pille i hvert fald lidt benzinfra, så jeg kommer nærmere det rette lambdatal. Jeg ved godt det ikke vil blive perfekt, men vi bør vel ku nærme os da den jo hele vejen gennem effektkurven kører med alt for fedt?
Hvad mener I?