0,78 i lambda - rettes med justerbar benzintrykregulator?
Redaktør: Moderatorer
-
saveit
- Nyt Medlem
- Indlæg: 29
- Tilmeldt: 03 nov 2008, 17:13
0,78 i lambda - rettes med justerbar benzintrykregulator?
Hej Drenge,
Jeg har en Clio baneracer som kører meget fedt. På hoveddelen af effektkurven kører den med et lambdatal på 0,78. Her har jeg fået fortalt, at den bør ligge på 0,89 hvis det skal være helt ideelt, men måske 0,87 eller lign. for at sikre holdbarheden (det er en enduranceracer som skal køre både 4 timers og 24 timers løb).
Vi har et par huller i momentkurven på hhv 3500 rpm, 4500 rpm og 5500 rpm. Alle disse steder får den så fed blanding, at lambdasonden dårligt kan måle det! Den ligger på noget der ligner 0,65 eller noget i den stil.
Motoren er lavet på en lidt hokus-pokusagtigt måde (jeg har ikke selv bygget den/tunet den) med andre dyser og anden benzintryksregulator eller noget i den retning. Den er i ikke remappet da man ikke kan komme ind i den pågældende ECU og rette i den. Effekten er hævet fra 180hk til 240hk.
Mit spørgsmål er så, om jeg med en justerbar benzintryksregulator kan pille i hvert fald lidt benzinfra, så jeg kommer nærmere det rette lambdatal. Jeg ved godt det ikke vil blive perfekt, men vi bør vel ku nærme os da den jo hele vejen gennem effektkurven kører med alt for fedt?
Hvad mener I?
Jeg har en Clio baneracer som kører meget fedt. På hoveddelen af effektkurven kører den med et lambdatal på 0,78. Her har jeg fået fortalt, at den bør ligge på 0,89 hvis det skal være helt ideelt, men måske 0,87 eller lign. for at sikre holdbarheden (det er en enduranceracer som skal køre både 4 timers og 24 timers løb).
Vi har et par huller i momentkurven på hhv 3500 rpm, 4500 rpm og 5500 rpm. Alle disse steder får den så fed blanding, at lambdasonden dårligt kan måle det! Den ligger på noget der ligner 0,65 eller noget i den stil.
Motoren er lavet på en lidt hokus-pokusagtigt måde (jeg har ikke selv bygget den/tunet den) med andre dyser og anden benzintryksregulator eller noget i den retning. Den er i ikke remappet da man ikke kan komme ind i den pågældende ECU og rette i den. Effekten er hævet fra 180hk til 240hk.
Mit spørgsmål er så, om jeg med en justerbar benzintryksregulator kan pille i hvert fald lidt benzinfra, så jeg kommer nærmere det rette lambdatal. Jeg ved godt det ikke vil blive perfekt, men vi bør vel ku nærme os da den jo hele vejen gennem effektkurven kører med alt for fedt?
Hvad mener I?
-
Bufas
- Senior Medlem
- Indlæg: 332
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Slagelse
- Kontakt:
-
saveit
- Nyt Medlem
- Indlæg: 29
- Tilmeldt: 03 nov 2008, 17:13
.
Ja jeg MÅ godt skifte motorstyring. Men der er bare en del mere involveret. Det betyder at jeg skal skifte mit instrumentbord også, da det kører over Magneti Marelli boksen. Det bliver hurtigt en meget bekostelig affære. Og bilen kører og yder jo godt allerede, men vi er bare trætte af de huller i momentkurven der skyldes den utrolig fede benzinblanding. Og desuden kan der nok også hentes lidt yderligere peakeffekt.
Hvorfor vil jeg få huller ved at justere benzintrykket en anelse ned? Betyder det ikke bare, at den vil få lidt mindre benzin over hele omdrejningskurven - hvilket er præcis det vi ønsker? Vi er godt klar over, at hullerne ikke fjernes, men vi tænker at vi kan forbedre det hele lidt, ved at give den en anelse mindre benzin hele vejen igennem. Det var jo noget andet hvis den kørte for magert på nogle punkter, men det gør den ikke. Den kører for fedt hele vejen.
Hvorfor vil jeg få huller ved at justere benzintrykket en anelse ned? Betyder det ikke bare, at den vil få lidt mindre benzin over hele omdrejningskurven - hvilket er præcis det vi ønsker? Vi er godt klar over, at hullerne ikke fjernes, men vi tænker at vi kan forbedre det hele lidt, ved at give den en anelse mindre benzin hele vejen igennem. Det var jo noget andet hvis den kørte for magert på nogle punkter, men det gør den ikke. Den kører for fedt hele vejen.
-
-Pedersen-
- Senior Medlem
- Indlæg: 470
- Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
- Geografisk sted: I æ corolla.
- Kontakt:
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
- JBO
- Mester Medlem
- Indlæg: 668
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
- Kontakt:
Hvad er der for et instrumentbord du har? man kan købe programbare motorstyringer hvor man kan sætte instrumentborddisplay til, bla kms kan styre det over canbus.
kig evt her
http://kms.vankronenburg.nl/index.html
kig evt her
http://kms.vankronenburg.nl/index.html
Jonas Olsen
Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...
Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...
-
saveit
- Nyt Medlem
- Indlæg: 29
- Tilmeldt: 03 nov 2008, 17:13
JBO skrev:Hvad er der for et instrumentbord du har? man kan købe programbare motorstyringer hvor man kan sætte instrumentborddisplay til, bla kms kan styre det over canbus.
kig evt her
http://kms.vankronenburg.nl/index.html
Ja det kan alle de nye motorstyringer skam, men problemet er at det dashboard jeg har kører over ECU'en og der skal bruges en eller anden Dash2 tingest til at få dem til at arbejde sammen. Havde det nu bare været et aftermarket dashboard kunne det nok sluttes til alle de forskellige motorstyringer uden problemer.