mere efekt i AAM vw motor

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
manta cc
Nyt Medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 09 jan 2006, 19:31
Geografisk sted: Mors

mere efekt i AAM vw motor

#1 Indlæg af manta cc »

Jeg har en AAM motor 1.8 75hk 140nm..

Den skal i en T3 bus...

Hvordan få jeg mere nm i sådan en svend...

Trykladning er udelukket...
Mvh Manta CC

Voldsom manta cc projekt.
http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=36834
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#2 Indlæg af K-FINN »

NOZ
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

#3 Indlæg af Blob »

Lægger en Subaru motor i den.
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

Re: mere efekt i AAM vw motor

#4 Indlæg af Westmus »

Flere kubikker! Specielt da jeg (nu du siger bus) går ud fra det mest er nede i omdrejninger du ønsker mere skub. Nærmest en hver form for "suge-tuning" vil give den ekstra trækkraft oppe i omdrejninger. Mon ikke der er noget sjovt på markedet til samme motorfamilie så man kan lave en 2.2l eller lignende? :)
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#5 Indlæg af Wildert »

Bedste bud: find en anden kværn...

2 liters er ens udefra, og laver 115 hk + de kubikker kan ikke undgås at mærkes.
Prisen på sådan en er lavere end det du skal bruge på at få den astmatiske 1.8 75hk'er til at yde det samme.

Kort og godt: ka' ik' svare sig.

Hvis det er noget med syn, ydelse og andre ubehageligheder, hvad er så pointen? Hvis du tuner den så skal du alligevel i princippet have det godkendt. Så en tunet 75 hk'er er ikke mere lovlig end en utunet 115 hk'er.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
VAG mekaniker
Senior Medlem
Indlæg: 353
Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Geografisk sted: fyn kerteminde

#6 Indlæg af VAG mekaniker »

Hvis du sammenligner med en 1.8 90hk > så skal du ha hævet dit comp forhold - en anden knast - anden motorstyring - og en anden udstødning ( bliver nok ikke aktuelt når den skal i en bus :wink: ), så det er noget af en omgang for at få 15 hk og er det ikke ca 20 nm.....
v/h Peter
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

#7 Indlæg af Westmus »

VAG mekaniker skrev:.. og er det ikke ca 20 nm.....

..og de er garanteret først til stede ved flere omdrejninger end de 2500 hvor trådens motor i følge Wiki yder sit max moment. Til sammenligning giver en 150hk 2.0 16v 180Nm (40Nm mere) men det er så bare først ved 4800 omdr. momentet så topper. Hvor mange Nm mon den samme motor så yder nede ved 2500 omdr? Mere bundtræk i en sugemotor = flere kubikker! :)
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#8 Indlæg af Wildert »

Westmus skrev:
VAG mekaniker skrev:.. og er det ikke ca 20 nm.....

..og de er garanteret først til stede ved flere omdrejninger end de 2500 hvor trådens motor i følge Wiki yder sit max moment. Til sammenligning giver en 150hk 2.0 16v 180Nm (40Nm mere) men det er så bare først ved 4800 omdr. momentet så topper. Hvor mange Nm mon den samme motor så yder nede ved 2500 omdr? Mere bundtræk i en sugemotor = flere kubikker! :)


Sludder - 16V eren kan sagtens have mere moment ved de 2500 end 8v'eren. 16v'eren har bare ENDNU mere længere oppe. Jeg er ikke 100% klar over om det er gældende for 2.0 8v vs 2.0 16v. Men da det er gældende for 1.8 16v'eren vs. 1.8 8v'eren, så ville jeg være overrasket hvis ikke 2.0 16v'eren også slog 1.8 8v.
Samme sammenligning på eksempelvis PSA's 1.6'ere med 8v og 16v giver samme resultat. 16v giver mere over hele skalaen - bare ekstra meget i toppen.

Det der gamle mantra om manglende bundtræk i 16v'erne er noget ammestuesnak der som regel er baseret på "røv-rullefelt".

Det ville pgså være underligt andet. Moment handler om fyldning, og med mindre man går amok i ventil- og kanalareal, så giver 16 ventiler bedre fyldning, og længeree oppe hvor flow begynder at betyde meget, ja der kan den så begge dele, og derfor får man den ekstra gevinst længere oppe i registeret.

Max-moment placering er ikke en indikator for hvilken motor der absolut set har bedst bundtræk, blot for hvilken der relativt set er mest doven.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

#9 Indlæg af Westmus »

Wildert skrev:Sludder ...

Tror du misforstod mit ærinde. Jeg tog et nummer større udgave af samme motorfamilie og så i kraftigste udgave og den har kun 40 Nm mere hvor den yder mest, selv om vi snakker dobbelt op på hk. Da max nm ligger betydeligt højere på omdrejningsskalaen, må forskellen alt andet lige jo være mindre ved de 2500 omdr. Efter at have læst mit eget indlæg igen, kan jeg ikke se hvor jeg skriver noget om at den der 16V'er nødvendigvis yder mindre ved de 2500 omdr. end trådens motor. :?

Det kan sagtens være jeg tager fejl i mit udgangspunkt i at det jeg tror der efterspørges her i tråden er (mærkbart) mere trækkraft OP TIL f.eks 3000 omdr. Således at motoren ikke skal piskes så hårdt for at få skub i bussen. :)
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#10 Indlæg af Wildert »

Westmus skrev:
Wildert skrev:Sludder ...

Tror du misforstod mit ærinde. Jeg tog et nummer større udgave af samme motorfamilie og så i kraftigste udgave og den har kun 40 Nm mere hvor den yder mest, selv om vi snakker dobbelt op på hk. Da max nm ligger betydeligt højere på omdrejningsskalaen, må forskellen alt andet lige jo være mindre ved de 2500 omdr. Efter at have læst mit eget indlæg igen, kan jeg ikke se hvor jeg skriver noget om at den der 16V'er nødvendigvis yder mindre ved de 2500 omdr. end trådens motor. :?

Det kan sagtens være jeg tager fejl i mit udgangspunkt i at det jeg tror der efterspørges her i tråden er (mærkbart) mere trækkraft OP TIL f.eks 3000 omdr. Således at motoren ikke skal piskes så hårdt for at få skub i bussen. :)


Du har helt ret - nu du forklarer det som sådan, så har jeg helt misforstået hvad du mente. Ganske enkelt :-).

Bort set fra det, så er der lige i det aktuelle tilfælde en række muligheder for at få mere bundtræk med samme kubikker (omend jeg stadig holder på at 2.0'eren er et mere interessant og reelt alternativ). Herunder at AAM-motoren lider under et rærligt kompressionsforhold - og det gør bestemt ikke underværker for momentet.
Til gengæld kan den sikkert køre fint på 85 oktan benzin :-).
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Besvar