Opstarts justering
Redaktør: Moderatorer
- Blob
- Senior Medlem
- Indlæg: 409
- Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
- Geografisk sted: Randers
Opstarts justering
Jeg har lige et simpelt spørgsmål vedr. justering/opstart af motor.
Jeg er igang med at lave opstartsjusteringer af min motor.
Tidligere havde jeg den justeret rigtig godt. dvs jeg kunne starte motoren uden at røre gassen overhovedet.
Dog stod den for højt i tomgang, når den så var blevet varm. Derfor er spjældet sat til at lukke lidt mere. Så tomgang nu ligger på ca. 850 o/min.
Men nu vil jeg så høre om det overhovedet er muligt at lave en lige så god justering igen, da motoren jo ikke kan få samme luft når den er kold, i forhold til hvad den tidligere fik?
Eller skal man lave en form for by-pass for kunne lave samme gode opstart?
Det er til min 1745cc boxermotor, med et enkelt spjæld, og MS.
Jeg er igang med at lave opstartsjusteringer af min motor.
Tidligere havde jeg den justeret rigtig godt. dvs jeg kunne starte motoren uden at røre gassen overhovedet.
Dog stod den for højt i tomgang, når den så var blevet varm. Derfor er spjældet sat til at lukke lidt mere. Så tomgang nu ligger på ca. 850 o/min.
Men nu vil jeg så høre om det overhovedet er muligt at lave en lige så god justering igen, da motoren jo ikke kan få samme luft når den er kold, i forhold til hvad den tidligere fik?
Eller skal man lave en form for by-pass for kunne lave samme gode opstart?
Det er til min 1745cc boxermotor, med et enkelt spjæld, og MS.
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Det er klart den ikke kan starte ligeså godt kold med næsten helt lukket gasspjæld (800rpm varm) som når den er varm, hvis der intet tiltag er lavet for at give den lidt ekstra luft i kold tilstand.
Helt simpel bypass ventil der lukker over en vis temperatur kan feks fikse det, alternativt bygge en decideret tomgangsmotor på.
Helt simpel bypass ventil der lukker over en vis temperatur kan feks fikse det, alternativt bygge en decideret tomgangsmotor på.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Blob
- Senior Medlem
- Indlæg: 409
- Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
- Geografisk sted: Randers
Okay, jeg må lige undersøge om jeg kunne ske at have en tomgangsmotor til at sidde på en af spjældhuse som jeg har til at ligge.
Det ville da sikkert være den bedste løsning, ellers kunne den anden med ventilen da også laves.
Skal det være helt basic kunne jeg jo også lade en slange med en ventil gå inde i kabinen. Så kunne man åben og lukke for denne manuelt.
Næsten ligesom når man justere tomgangen på en ældre Scania
Det ville da sikkert være den bedste løsning, ellers kunne den anden med ventilen da også laves.
Skal det være helt basic kunne jeg jo også lade en slange med en ventil gå inde i kabinen. Så kunne man åben og lukke for denne manuelt.
Næsten ligesom når man justere tomgangen på en ældre Scania
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Scania tricket var et sted at starte. Så fandt du ret enkelt ud af om startproblemerne alene var pga manglende luft. KISS
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
- Blob
- Senior Medlem
- Indlæg: 409
- Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
- Geografisk sted: Randers
Jeg har en manifold som har en utæthed, så det skal jeg have løst først, førend jeg laver noget justering.
Jeg har fået at vide at det kan være meget vanskeligt at svejse, da aluminiumet var "forurenet".
Så det ville være bedre, hvis jeg kunne finde en anden løsning. Så det er jeg gået i tænkeboks med. Problemet er at manifolden er tilpasset resten af motoren, så man kan ikke bare købe en ny.

Jeg har fået at vide at det kan være meget vanskeligt at svejse, da aluminiumet var "forurenet".
Så det ville være bedre, hvis jeg kunne finde en anden løsning. Så det er jeg gået i tænkeboks med. Problemet er at manifolden er tilpasset resten af motoren, så man kan ikke bare købe en ny.

- John Sahl
- Admin

- Indlæg: 2105
- Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
- Geografisk sted: Borup
- Kontakt:
Blob skrev:Jeg har en manifold som har en utæthed, så det skal jeg have løst først, førend jeg laver noget justering.
Jeg har fået at vide at det kan være meget vanskeligt at svejse, da aluminiumet var "forurenet".
http://www.durafix.dk/ kunne være din ven i dette tilfælde.
