slibning af ventiler hvordan tjækker jeg om de er tætte

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
T16TØZEN
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18 dec 2004, 03:20

slibning af ventiler hvordan tjækker jeg om de er tætte

#1 Indlæg af T16TØZEN »

jeg kender den med de 4 kridtstreger på ventilsædet men syntes sgu ikke rigtig den er gangbar hvis sædet er lidt rufleret eller sædet har meget lille bræde. så er der jo vandtesten med topstykket om på hovedet tændrør i også hælde vand på krumningen i topstykket men hvor meget vand må der rende i gennem jeg har en ventil hvor der kommer 2 dråber på 10min er det godtaget eller er det meget normalt også på en ny motor eller skal jeg slibe om ventilen ser lige ud i boremaskinen men syntes sgu godt det kan snyde lidt når borepatronen kan danse lidt
alias. DOC405,s kone
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#2 Indlæg af JerrilD »

Plejer man ikke og bruge sprit til at test med? Da sprit er tyndere end vand...
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Brugeravatar
needspeed
Mester Medlem
Indlæg: 786
Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Geografisk sted: Ribe

#3 Indlæg af needspeed »

Ja, eller en anden let væske og trykluft bagfra hvis det er.
Så skal man self. holde ventilen nede i mens :tooth:
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

..

#4 Indlæg af BANDIT »

Jeg plejer at bruge benzin , hvor meget der må komme ud er jo op til samvittigheden. Jeg plejer at ligge et stykke a4 under og lader det stå mens jeg laver noget andet.
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#5 Indlæg af jens »

Man hælder vand i portene ikke i brændkammeret så er det nemmere at holde øje med hvilken ventil der er utæt ingen grund til at bruge giftige væsker. Jeg bruger dog en vacuum tester da jeg renoverer mindst et topstykke hver uge. Husk at ventilerne skal længde justeres efter renovering på topstykker hvor knasten trykker direkte på en hydraulisk lyfter uden justeringsmuligheder ellers risikerer du at brænde ventiler da tolerancen ikke særlig stor.
T16TØZEN
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18 dec 2004, 03:20

#6 Indlæg af T16TØZEN »

jens skrev:Man hælder vand i portene ikke i brændkammeret så er det nemmere at holde øje med hvilken ventil der er utæt ingen grund til at bruge giftige væsker. Jeg bruger dog en vacuum tester da jeg renoverer mindst et topstykke hver uge. Husk at ventilerne skal længde justeres efter renovering på topstykker hvor knasten trykker direkte på en hydraulisk lyfter uden justeringsmuligheder ellers risikerer du at brænde ventiler da tolerancen ikke særlig stor.


hvor montere du vaccumet
alias. DOC405,s kone
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#7 Indlæg af jens »

På porten selvfølgelig så er det max 2 ventiler man tester på en gang. Alle der laver topstykker har en vacuum tester. Men uden opfræsning af sæderne
kan man slibe, til ventilerne ligner en tulipan før sædet er rent og tæt.
Brugeravatar
syncroGT
Senior Medlem
Indlæg: 341
Tilmeldt: 19 okt 2006, 21:13
Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland

#8 Indlæg af syncroGT »

jens skrev:På porten selvfølgelig så er det max 2 ventiler man tester på en gang. Alle der laver topstykker har en vacuum tester. Men uden opfræsning af sæderne
kan man slibe, til ventilerne ligner en tulipan før sædet er rent og tæt.


max 2 ventiler af gangen..? hvad gør du så når du f.eks test et 20v topstykke, der har 3 udstødningsventiler?

Sådan en vacumtester kan let laves selv.
man skal bruget et vucum manometer.
og kompresseren fra et gammel køleskab, da det faktisk er en ganske udmærket vacum pumpe :)
Brugeravatar
martin høj
Mester Medlem
Indlæg: 517
Tilmeldt: 05 aug 2008, 20:43
Geografisk sted: KBH

#9 Indlæg af martin høj »

syncroGT skrev:
jens skrev:På porten selvfølgelig så er det max 2 ventiler man tester på en gang. Alle der laver topstykker har en vacuum tester. Men uden opfræsning af sæderne
kan man slibe, til ventilerne ligner en tulipan før sædet er rent og tæt.


max 2 ventiler af gangen..? hvad gør du så når du f.eks test et 20v topstykke, der har 3 udstødningsventiler?

Sådan en vacumtester kan let laves selv.
man skal bruget et vucum manometer.
og kompresseren fra et gammel køleskab, da det faktisk er en ganske udmærket vacum pumpe :)


Noget du har billeder af.Lyder sku smart
Corolla Gti Turbo
Brugeravatar
syncroGT
Senior Medlem
Indlæg: 341
Tilmeldt: 19 okt 2006, 21:13
Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland

#10 Indlæg af syncroGT »

martin høj skrev:
syncroGT skrev:
jens skrev:På porten selvfølgelig så er det max 2 ventiler man tester på en gang. Alle der laver topstykker har en vacuum tester. Men uden opfræsning af sæderne
kan man slibe, til ventilerne ligner en tulipan før sædet er rent og tæt.


max 2 ventiler af gangen..? hvad gør du så når du f.eks test et 20v topstykke, der har 3 udstødningsventiler?

Sådan en vacumtester kan let laves selv.
man skal bruget et vucum manometer.
og kompresseren fra et gammel køleskab, da det faktisk er en ganske udmærket vacum pumpe :)


Noget du har billeder af.Lyder sku smart


Nej det har jeg det svære ikke.
Men det giver stort set sig selv når man får pillet kompresseron ud af køleskabet, der er en udgang og en tilgang på sådan en fætter. og den en giver tryk, og den anden laver sjovt nok vacum :)
på det Gorenje køleskab jeg brugte kompresseren fra, gik der en ekstra kabel ind i køleskabet, det må ha været en temperatur sensor. som der kunne aktivere et relæ.
så jeg lussede mig bare uden om relæet. og vupti, så køre kompresseren hele tiden.
så i mellem suge siden på kompresseren og dit top stykke, skal du har et vacum manometer sat ind. for og se hvor tætte dine ventiler er.
den kompresser jeg har kan lave 900m-bar´s vacum.
og det er vist mere en rigeligt til og se om ens ventiler er tætte.
Normalt skal et topstykke kunne lukke tæt til 700-800m-bar´s vacum.
Har så bukket et fin kasse i 3mm plade, så den ser sku helt proff ud :) og venter sådanset bare på min makker som er vogn maler, får snøvlet sig færdig til og sprøjte den.

en ting skal man dog lige huske, det er og give den lidt olie på suge siden engang imellem, ellers død kompressoren nok temlig hurtig.
Besvar