Olierestriktor?
Redaktør: Moderatorer
- Cos4x4
- Medlem
- Indlæg: 242
- Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00
Olierestriktor?
Har set at nogen kører med olierestriktor på tilgangen til deres kugleleje turbo. Det er vist især når der køres med særligt højt olietryk.
Min kører med 7 bars olietryk på 5w-40 olie når den er kold og 4 bar varm ved 3000 omdr. Er det ikke lige i overkanten af hvad sådan en turbo kan tåle? Har hørt fra scanturbo at en kugleleje turbo ikke nødvendigvis skal tryksmøres med højt tryk som konventionelle turboer, bare der er olieflow til den.
Dengang jeg købte min turbo (GT30) fulgte der faktisk sådan et par stykker med, men har indtil videre bare kørt uden. Men der må da næsten være en grund til at nogen monterer dem? Hvad mener i? Vil jo selvfølgelig gerne have at min turbo holder så længe som muligt.
Her er et link til sådan en som dem der fulgte med til min turbo:
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mv ... e=ATP-OIL1
Min kører med 7 bars olietryk på 5w-40 olie når den er kold og 4 bar varm ved 3000 omdr. Er det ikke lige i overkanten af hvad sådan en turbo kan tåle? Har hørt fra scanturbo at en kugleleje turbo ikke nødvendigvis skal tryksmøres med højt tryk som konventionelle turboer, bare der er olieflow til den.
Dengang jeg købte min turbo (GT30) fulgte der faktisk sådan et par stykker med, men har indtil videre bare kørt uden. Men der må da næsten være en grund til at nogen monterer dem? Hvad mener i? Vil jo selvfølgelig gerne have at min turbo holder så længe som muligt.
Her er et link til sådan en som dem der fulgte med til min turbo:
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mv ... e=ATP-OIL1
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
Hvad er højt olietryk ?.
Hvad er der galt med det restriktor der orginalt sidder i en kuglelejer turbo, det er altså meget lille hul der er i en kuglelejer turbo...
Min 5e motor kører med 6 bar olietryk kold, og 4,5 bar varm i tomgang.
Kørte med en kina kuglelejer GT2860R turbo.
Hvad er der galt med det restriktor der orginalt sidder i en kuglelejer turbo, det er altså meget lille hul der er i en kuglelejer turbo...
Min 5e motor kører med 6 bar olietryk kold, og 4,5 bar varm i tomgang.
Kørte med en kina kuglelejer GT2860R turbo.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele 
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Garrett anbefaler et tryk på imellem 2,6-3,1bar ved maks motor omdrejninger.
Så får turboen den optimale volumen olie.
Olievolumen bliver styret af den indbyggede restriktor.
Trykket bliver styret af den eksterne retriktor i slangen.
Prøv at tænke benzindyser, og hvorledes volumen ændres med trykket!
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ation.html
Hvad en Kineser kopi skal have i tryk. Det ved jeg ikke, men det er vel en tro kopi eller
MVH
Morten
Så får turboen den optimale volumen olie.
Olievolumen bliver styret af den indbyggede restriktor.
Trykket bliver styret af den eksterne retriktor i slangen.
Prøv at tænke benzindyser, og hvorledes volumen ændres med trykket!
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ation.html
Hvad en Kineser kopi skal have i tryk. Det ved jeg ikke, men det er vel en tro kopi eller
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Er det så grundet uvidenhed.
Eller man ved bedre en producenten af produktet????
MVH
Morten
Eller man ved bedre en producenten af produktet????
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19