16V turbo
Redaktør: Moderatorer
-
jesperhj
- Junior Medlem
- Indlæg: 57
- Tilmeldt: 19 aug 2009, 22:02
16V turbo
jeg skal til at smide en 16v top på min B230fk blok(fra en volvo 940)og tilhørende b234 stempler
men mig bekendt så kører b234 med 10:1 i komp...
mit mål er i omegnen af 400 hk(forstærket gearkasse fra amerikaner øse, og MS styring)
vil det give mig nogle specielle problemer at køre tryk med denne høje kompression?
eller vil jeg ramme "knock" barrieren hurtigt?
håber i kan hjælpe
-jesper
men mig bekendt så kører b234 med 10:1 i komp...
mit mål er i omegnen af 400 hk(forstærket gearkasse fra amerikaner øse, og MS styring)
vil det give mig nogle specielle problemer at køre tryk med denne høje kompression?
eller vil jeg ramme "knock" barrieren hurtigt?
håber i kan hjælpe
-jesper
- Jakobsen
- Mester Medlem
- Indlæg: 857
- Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
- Geografisk sted: Hellerup
-
jesperhj
- Junior Medlem
- Indlæg: 57
- Tilmeldt: 19 aug 2009, 22:02
lyder godt;) jeg søger selvfølgelig også selv på emnet,men det er ikke lige alt der er til at få svar på..
der har jeg tænkt mig selv at lave en adapterplade i rustfri ligesom det vedhæftede billede..
og så har jeg drevene fra min 230fk´er som er til rundtand,og såvidt jeg lige kan se på de svenske sites så skulle det kunne lade sig gøre mht bredden af b234 tandremmen..
i den forbindelse: antallet af tænder på b234 krumtap-tandrems drevet, skulle efter hvad jeg har set,være det samme som b230 drevet..udover bredden?passer det ikke?
vh
der har jeg tænkt mig selv at lave en adapterplade i rustfri ligesom det vedhæftede billede..
og så har jeg drevene fra min 230fk´er som er til rundtand,og såvidt jeg lige kan se på de svenske sites så skulle det kunne lade sig gøre mht bredden af b234 tandremmen..
i den forbindelse: antallet af tænder på b234 krumtap-tandrems drevet, skulle efter hvad jeg har set,være det samme som b230 drevet..udover bredden?passer det ikke?
vh
- Vedhæftede filer
-
- fullsize_295y.JPG (93.13 KiB) Vist 4963 gange
-
Spirillen
- Senior Medlem
- Indlæg: 365
- Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
- Geografisk sted: Horsens
Jeg kører med op mod 1,2bar på et portet 8v 405topstykke med singh riller og 10:1 i komp, og har gjort det længe(dog i en ræser)
Men har ingen problemer med knock.
Dog har jeg døjet med toppakninger, indtil den blev O-ringet.
Jeg kender ikke så meget til 16v toppen, men jeg ved at en lexus(4v pr cyl) snildt kan klare over en bars tryk, helt uden problemer.
Jeg ville nu ikke have betænkeligheder ved at bruge std stempler.
Det giver en noget bedre respons på motoren.
Men har ingen problemer med knock.
Dog har jeg døjet med toppakninger, indtil den blev O-ringet.
Jeg kender ikke så meget til 16v toppen, men jeg ved at en lexus(4v pr cyl) snildt kan klare over en bars tryk, helt uden problemer.
Jeg ville nu ikke have betænkeligheder ved at bruge std stempler.
Det giver en noget bedre respons på motoren.
! ! FRI BANE FULD HANE ! !
IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
Kan godt huske det emne for noget tid tilbage, med ham der Mitsubishi-klyt-mekanikeren der bare lavede noget nær det grimmeste arbejde. Men han lavede også singh-grooves.
Jeg kan ikke forstå det, det er da invitationer til hotspots?
Men tag fx min gamle saab 8v motor. På std stempler har den 9,5:1 - de motore banker helt galt hvis man lader over 0,6 bar på 98oktan.
Det er jo forskelligt fra motor til motor, hvad de kan holde til
Jeg kan ikke forstå det, det er da invitationer til hotspots?
Men tag fx min gamle saab 8v motor. På std stempler har den 9,5:1 - de motore banker helt galt hvis man lader over 0,6 bar på 98oktan.
Det er jo forskelligt fra motor til motor, hvad de kan holde til
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: 16V turbo
jesperhj skrev:jeg skal til at smide en 16v top på min B230fk blok(fra en volvo 940)og tilhørende b234 stempler
men mig bekendt så kører b234 med 10:1 i komp...
mit mål er i omegnen af 400 hk(forstærket gearkasse fra amerikaner øse, og MS styring)
vil det give mig nogle specielle problemer at køre tryk med denne høje kompression?
eller vil jeg ramme "knock" barrieren hurtigt?
håber i kan hjælpe
-jesper
Så er du bedre kørende ved at dreje hele kanten af B230Ft stemplerne.
B234 stemplerne er ikke en fantastisk opfindelse til meget power
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- BANDIT
- Mester Medlem
- Indlæg: 784
- Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
- Geografisk sted: Sønderjylland
jesperhj skrev:så har jeg nogle 8:1 smedede turbo stempler på hånden,så det er alletiders...men med 8:1 i komp, dør den så ik fuldstændig?eller er det en god komp for en 16V´er??
vh jesper
Min 2.0 16v kører 8:1 og jeg har ladetryk tidligt , den kører næsten som en sugemotor. Kører dog med en forholdsvis lille turbo og næsten fri afgang
A3 -99 1.8T Quattro
S3 Optimeret
S3 Optimeret